کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازار ارز در سراشیبی قیمتها

27 آبان 1397 ساعت 15:35

اگرچه پس از اعمال تحریم های 13 آبان از سوی آمریکا و بنا بر برخی پیش بینی ها، جامعه منتظر افزایش نرخ طلا و ارز یا همان شوک قیمتی بود، اما به دلایل متعدد طی یک هفته گذشته شاهد قرارگرفتن بازار ارز در سراشیبی قیمت ها هستیم.


اگرچه پس از اعمال تحریم های 13 آبان از سوی آمریکا و بنا بر برخی پیش بینی ها، جامعه منتظر افزایش نرخ طلا و ارز یا همان شوک قیمتی بود، اما به دلایل متعدد طی یک هفته گذشته شاهد قرارگرفتن بازار ارز در سراشیبی قیمت ها هستیم.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز یکشنبه 27 آبان ماه نشان می دهد خبرگزاری ها، تارنماها و روزنامه های داخلی عوامل متعددی را در کاهش نرخ طلا و ارز دخیل می دانند؛ برخی از این رسانه ها کاهشی شدن بازار را نتیجه سیاست‌های صحیح بانک مرکزی دانسته و برخی دیگر معتقدند رفتارهای سیاسی در روزهای اخیر در فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای، سبب شد که اکنون این بازار روند نزولی را طی کند.
دلایل نوسان اخیر قیمت دلار، نقش دولت در کنترل نرخ ارز و اقدامات بانک مرکزی در راستای تثبیت نرخ ارز از جمله محورهای به کار گرفته شده در اخبار رسانه های داخلی است.

** علل کاهش نرخ ارز و طلا
روزنامه آرمان در گزارشی با بیان اینکه در روزهای اخیر بازار ارز و طلا شاهد افت قیمت شدیدی بوده است نوشت: با توجه به بحران شکل گرفته در بازار پس از خروج آمریکا از برجام، شاید کمتر کسی گمان می‌ کرد که بازار جذاب ارز و طلا، چنین روزهایی را به خود ببیند... روند کاهش قیمت در بازار ایران به کنترل قیمت ارز توسط بانک مرکزی بستگی دارد به همین دلیل، برخی از کارشناسان کاهشی شدن بازار را نتیجه سیاست‌های صحیح بانک مرکزی دانسته‌اند و برخی دیگر معتقدند به دلیل رفتارهای سیاسی در روزهای اخیر در فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای، اکنون این بازار روند نزولی را طی می‌کنند.

روزنامه آرمان در گزارشی دیگر درباره دلایل افت نرخ ارز نوشت: در حالی که مطمئنا نرخ تورم و بهره درکشور پایین ‌تر از نرخ تورم و بهره در کشورهای حوزه پول‌های قدرتمند نیامده و حجم نقدینگی و نرخ بیکاری هم کاهش نیافته‌اند، بنابراین جز تزریق حجم عظیمی از ارز چه دلیل دیگری می‌ماند؟ اگر در حالتی خوشبینانه بگوییم که مردم این ارز را وارد بازار کرده باشند، مانعی ندارد، ولی وقتی بانک مرکزی برای کنترل بازار عرضه را بیش از تقاضا کند، مسلما کاری غیراقتصادی است.

روزنامه شرق نیز می نویسد: محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، روند کاهشی نرخ ارز را به معنای 'ثبات' نرخ ارز تلقی کرده و از بانک مرکزی بابت این موضوع تشکر کرده، اما کارشناسان معتقدند معنای کاهش نرخ ارز با ثبات ارز متفاوت است و نمی توان این دو را به یک معنا تلقی کرد.
میثم رادپور فعال بازار ارز در گفت وگو با شرق می گوید: نرخ ارز این روزها در حال کاهش است، چرا که بخشی از واقعیت های تحریم ها پدیدار شده و دیگر بازار به شکل تخمینی و انتظاری به نگرانی های مربوط به تحریم ها پاسخ نمی دهد، اما از آنجا که این کاهش قیمت، با منطق و سیاست بلندمدتی همراه نیست، نوید تداوم و ثبات ارز واقع بینانه نیست.

پایگاه خبری انتخاب نیز نوشت: پس از فروکش کردن جو روانی مربوط به تحریم‌های روز 13 آبان، روند کاهشی قیمت ارز، در دو روز گذشته، دلار را وارد ‏کانال 11 هزار تومانی کرد.

‏خبرگزاری دانشجو در گزارشی با عنوان 'آیا نرخ دلار تک رقمی خواهد شد؟' به نقل از غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس آورد: سقوط نرخ ارز اتفاق خوشحال کننده‌ای است، این سقوط نشان می‌دهد مجموعه حاکمیت تحت لوای مقام معظم رهبری و تعامل بین سه قوه نتیجه بخش بوده است.

**دلایل نوسان اخیر قیمت دلار
تارنمای فرارو در مطلبی با عنوان 'دو سناریو از برگشت دلار' درباره نوسانات قیمت دلار در روز گذشته می نویسد: در اولین روز هفته، قیمت دلار در مقطعی به انتهای کانال 11 هزار تومانی رفت، ولی از اواسط روز به کانال 12 هزار تومانی بازگشت. حدود ساعت 4 بعدازظهر دیروز، قیمت دلار روی عدد 12 هزار و 400 تومان قرار گرفت که 100 تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز پنجشنبه بود.
این تارنما در ادامه گزارش خود آورد:در مورد برگشت قیمت دلار و پایان روند کاهشی پس از 7 افت متوالی، دو دیدگاه در میان معامله‌گران وجود داشت. گروهی باور داشتند معامله‌گران با تصور اینکه قیمت به کف برخورد کرده است، خرید‌های خود را افزایش داده‌اند. سناریوی دیگری که برخی فعالان بازار بر آن تاکید داشتند آن بود که بازارساز در اولین روز هفته جاری تاکتیک خود را عوض کرد و سعی داشت که دامنه نوسانات را محدودتر کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب نیز گزارش داد: برنامه دلال‌ها این است که نرخ دلار در حوالی 12 هزار تومان، اما کمی ‏بالاتر از این رقم یعنی 12 هزار و 200 یا 300 تومان حفظ شود تا در روز‌های آینده با انتشار برخی اخبار و شایعات تبلیغاتی ‏بتوانند دلار‌های روی دست مانده خود را به قیمت بالاتر به مردم بفروشند.

**نقش دولت در بازار ارز
روزنامه ایران در مطلبی با اشاره به کاهش التهاب بازار خودرو می نویسد: در مورد قیمت ارز بعد از شروع مرحله دوم، دولت توانست قیمت‌ها را کنترل کند و به طور متوسط قیمت ارز 2هزار و 500 تومان کاهش یافت...سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه ‌داران و فروشندگان خودرو حرف از ثبات قیمت زد و گفت: اگر قیمت ارز تنها تا دو هفته دیگر ثابت بماند، قیمت خودرو دیگر با جهش روبه‌رو نخواهد شد.

خبرگزاری فارس در مطلبی با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری در 28 خرداد امسال مبنی بر برخورد مالیاتی با سوداگران بازار سکه، ارز و خودرو می نویسد: دستور رئیس جمهور برای برخورد مالیاتی با سوداگران منجر به ارائه پیشنهاد سازمان مالیاتی برای اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگری بازار سکه، ارز و خودرو شد، اما طبق گفته رئیس این سازمان، این کار در معاونت اقتصادی رئیس جمهور متوقف است.

**نقش بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز
ولی الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی در گفت و گو با دنیای اقتصاد گفت: بانک مرکزی به نوعی مدیر بازار و واضع مقررات است. اما متاسفانه چند دهه است یک تناقض بزرگ در مدیریت بازار ارز وجود دارد. تناقض از آنجا نشات می‌گیرد که از یکسو مسوولان و مردم از بانک مرکزی انتظار کنترل نرخ ارز را دارند ولی از سوی دیگر بانک مرکزی هیچ کنترلی بر تقاضا و بخش قابل توجهی از عرضه ارز ندارد.

روزنامه اعتماد با اشاره به پست اینستاگرامی عبدالناصر همتی مبنی بر اینکه 'صادرات پیش نیاز رشد پایدار و مهم ترین عامل ورود ارز به کشور و گسترش اشتغال و افزایش درآمد آحاد اقتصادی است' نوشت: رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت صادرات در مبحث اقتصاد و سخت شدن شرایط بازگشت ارز حاصل از آن در شرایط تحریم وعده داد که بانک مرکزی نهایت تلاش و همکاری خود را در این زمینه به کار خواهد بست...اشاره همتی به تمهیدات اندیشیده شده به احتمال زیاد مریوط به تغییرات جدید قانون پیمان سپاری ارزی است که طبق گفته رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، قرار شده صادرات زیر یک میلیون دلار معاف از تعهد ارزی شود.


کد مطلب: 97641

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/97641/بازار-ارز-سراشیبی-قیمتها

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir