دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱

مرگ ژنرال کودتا

ژنرال «پرویز مشرف» که آخرین کودتای نظامی پاکستان را در سال ۱۹۹۹ با کنار زدن دولت محمدنواز شریف نخست وزیر وقت رقم زد، سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان در دوران حیات نظامی و سیاسی خود و تحمل رنج بیماری در سالهای سخت بازنشستگی، دیروز در سن ۷۹ سالگی چشم از جهان فروبست.
به گزارش ایرنا، مشرف در تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹ در جریان یک کودتای نظامی، با برکنار کردن نواز شریف نخست‌وزیر وقت پاکستان ،به قدرت رسید و به این وسیله عالی‌ترین مقام اجرائی کشور را تصاحب کرد. پس از آن و در پی انجام یک همه‌پرسی که در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۱ برگزار شد، خود را رئیس‌جمهور پاکستان اعلام کرد. او سرانجام در پی تهدید جناح‌های مخالف خود در پارلمان پاکستان مبنی بر استیضاح و برکناری وی از مقام ریاست جمهوری در ۱۸ اوت ۲۰۰۸ استعفای خود از پست ریاست جمهوری در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد.
کودتای بدون خونریزی ژنرال مشرف به عنوان فرمانده وقت ارتش پاکستان درسال ۱۹۹۹ که به موجب آن دولت محمد نواز شریف نخست وزیر وقت این کشور سرنگون شد، بار دیگر شکاف میان نیروهای سیاسی و تشکیلات قدرتمند نظامی در پاکستان را گسترده و مخالفت‌ها با حضور نظامیان در عرصه سیاست کشور را عمیق‌تر کرد. مشرف ۲۰ مرداد ۱۳۲۲ یعنی ۴ سال قبل از تشکیل کشور مستقل پاکستان، در دهلی به دنبال آمد و همزمان با جدایی هند و پاکستان، خانواده مشرف به شهر کراچی مهاجرت کردند.
وی ۴۶ سال در ارتش پاکستان خدمت کرد و یکسال قبل از برگزاری انتخابات عمومی در سال ۲۰۰۸، از فرماندهی ارتش کناره گیری کرد و تا برگزاری انتخابات تنها به عنوان رئیس جمهور در راس قدرت باقی ماند. پرویز مشرف در سال ۲۰۰۸ و با حضور مجدد دو حزب مطرح پاکستان مسلم لیگ نواز و حزب مردم و مطالبه جدی رهبران آنان برای احیای نظام مردم سالاری در کشور، در برابر این خواسته تسلیم شد و برای جلوگیری از استیضاح توسط پارلمان ملی از سمت ریاست جمهوری استعفا کرد. وی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ هنگامی که در سمت حاکم نظامی و ریاست جمهوری پاکستان بود، از سه تلاش نیروهای افراط گرا برای ترور وی جان سالم به در برد. پس از آن حاکم نظامی سابق پاکستان به یک تبعید خودخواسته رفت و ساکن لندن شد. وی مارس ۲۰۱۳ ازتبعیدگاه خودخواسته در لندن به پاکستان بازگشت تا در انتخابات عمومی این کشور مشارکت کند اما اینبار پرونده‌های قضایی مانع حضور وی شد و از آن سال کار این ژنرال کهنه سال به دادگاه‌های مختلف پاکستان باز شد.