سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

نقش لابی باکو در رفتار ضدایرانی فرانسه

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد که در دنیای امروز لابی‌های وابسته به هر کشور تلاش می‌کنند برای حفظ منافع دولت‌های متبوع خود تلاش کنند ولی لابی دولت الهام علی اف در کشورهای مختلف جهان به دنبال این اهداف است: پنهان کردن فساد دولت علی اف، تخریب روابط کشورهای مخالف باکو با دیگر کشورها و ضرب و شتم منتقدان الهام علی اف. دو کشور ایران و فرانسه دارای دو تمدن بزرگ و باسابقه در دو قاره مهم جهان هستند و حفظ روابط دو کشور برای ارتقای صلح و امنیت در جهان اهمیت فراوانی دارد. اما برخی نیروهای ثالث که حفظ و ارتقای این روابط را به ضرر منافع خود می‌دانند برای تخریب آن تلاش می‌کنند.
از جمله این نیروها باید به لابی باکو در ایران و فرانسه اشاره کرد. یک نمونه روشن در این زمینه تیره شدن روابط دو کشور بعد از انتشار کاریکاتورهای نشریه شارلی هبدو است. برای صاحب نظران و کارشناسان مشخص بود که دولت فرانسه از چاپ کاریکاتورهای ضد ایرانی و ضداسلامی در این نشریه حمایت نکرده و نشریه مذکور با تنها 55 هزار نسخه تیراژ جایگاه بالایی در میان مطبوعات فرانسوی ندارد. همچنین آشکار بود که بخش عمده کاریکاتورهای مذکور با حمایت سازمان مجاهدین خلق (منافقین) طراحی شده اند. این سازمان عامل بسیاری از اقدامات تروریستی در ایران و عراق، کشتار مردم عادی و حامی صدام حسین در هشت سال جنگ علیه ایران در دهه 80 میلادی بوده است. نیروهای این سازمان مدتی است به آلبانی منتقل شده اند و الهام علی اف در سفر به آلبانی مذاکراتی برای انتقال برخی از اعضای این سازمان به مرز ایران برای فعالیت‌های تروریستی داشته است.
اما لابی باکو در تهران به خواست الهام علی اف این رویداد را به گونه ای جلوه داد که انگار نشریه شارلی هبدو، نشریه بسیار مهم و معتبری است و دولت فرانسه حامی و سفارش دهنده چاپ کاریکاتورهای مذکور بوده و به همین علت باید در برابر رویداد مذکور پاسخگو باشد. این لابی اصرار داش دولت فرانسه به همین علت مجازات شود. در نتیجه، این فشارها و مصاحبه‌ها و تحریک بخش قابل توجهی از افکار عمومی، انجمن ایران شناسی فرانسه در تهران تعطیل شد.
لابی باکو در فرانسه نیز نقش مخربی دارد.