سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
اندیشکده شورای آتلانتیک بررسی کرد

پیدا و پنهان عادی‌سازی روابط ایران و عربستان

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تحلیلی به بررسی ابعاد مختلف توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان با کمک چین پرداخت و آن را عاملی برای کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه دانست.
به گزارش ایسنا، اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارش خود از نظرات چند کارشناس مختلف درباره توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط که با میانجی‌گری چین انجام شد، استفاده و این رویداد مهم را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده است. دانیل شاپیرو، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ و کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشت خود درباره توافق عادی‌سازی روابط تهران و ریاض به بررسی تاثیر آن بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران پرداخت و تاکید کرد که این رویداد موجب تغییر استراتژی اصلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه که به ادعای او تلاش برای تسلط بر خاورمیانه است، نخواهد شد.
دیپلمات سابق آمریکایی نوشت: واشنگتن در مواجهه با این توافق که با میانجی‌گری چین انجام شد، می‌تواند نیمه پر لیوان و نیمه خالی آن را ببیند. نیمه پر این است که کاهش تنش‌های ایران و عربستان همان هدفی است که ایالات متحده پیشتر نیز با حمایت از دورهای قبلی چنین مذاکراتی در عراق و عمان از آن حمایت کرده بود. این توافق در صورت اجرا می‌تواند به پایان جنگ در یمن، همان‌طور که ایالات متحده به دنبال آن بوده است، کمک کند و تنش‌ها در عراق را نیز کاهش دهد. اما نیمه خالی لیوان، مشاهده افزایش نفوذ چین از طریق نشان دادن توانایی این کشور در اعمال اهرم روابط سازنده خود با هر دو طرف رقیب در خاورمیانه است که ناراحت کننده بوده و گواه دیگری از تردیدها در منطقه، حتی در میان شرکای ایالات متحده درخصوص قدرت ایستادگی ایالات متحده است.