سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
جشن‌هایی برای عزت نفس و تجربه‌ حس ناب کودکی

عیدی غنچه‌ها برای کودکانی که دیده نمی‌شوند

هر کدام شعری می‌خوانند و از روی آتش کوچکی می‌پرند، عمو نوروز داستانی از شروع سال جدید می‌گوید و همه برای پاسداشت بهاری دیگر جشن می‌گیرند. موسسه نیکوکاری مهرآفرین جشنی با نام «عیدی غنچه‌ها» را به مدت دو روز برای کودکان محلات آسیب دیده برگزار می‌کند. مراسمی‌که به مدت دو روز فضای مملو از هیجان و شادی برای این کودکان به همراه دارد. طبق اظهارت یکی از مدیران این موسسه «یکی از اهداف اصلی این مراسم ایجاد فضای شاد برای بچه‌هایی است که هرگز درک درستی از تجربه‌ی احساس شادی نداشتند و با این کار خاطره‌ای ناب در ذهنشان خانه خواهد کرد.»
همچنین با وجود آنکه یکی از محرک‌های مهم این موسسه‌ها وجود کمک‌های مالی و معنوی در کنار کودکان است، مهرآفرین در صدد ایجاد این همراهی‌ها برای فراهم کردن امکانات بیشتر کودکان تحت پوشش خود است.
یکی از آنها اردلان است، یکی از پسر بچه‌های جشن «عیدی غنچه‌ها» که همراه دیگر بچه‌ها می‌خندد و بازی می‌کند. چند سال قبل با بحران روحی و بیماری شدید اوتیسم وارد این مجموعه شد، اعتیاد پدر و مادر ، کار را به جایی رسانده بود که پدر جلوی چشم بچه‌ها مادر را به قتل می‌رساند و این کودک. دچار بحران‌های مضاعفی می‌شود. اما کم کم تیم مددکاری و آموزش مستقیم منجر به ترمیم بخشی از آسیب‌های روحی این کودک می‌شود و حالا اردلان پس از چند سال مثل دیگر بچه‌ها درس می‌خواند و شرایط خوبی دارد. شاید قابل تاکید باشد که یکی از تاثییرات چنین برنامه‌هایی برای کودکان، ایجاد عزت نفس و ترمیم روحیه‌ی جمعی باشد که طی تجربه در سال‌های قبل در بین این کودکان به خوبی نمایان است.
هدفمان شادی بچه‌هایی است
که شادی را تجربه نکردند
زهرا دانشور مدیر مهد مهر آفرین از چگونگی برپا شدن این جشن می‌گوید:« این چهارمین سالی است که مراسم‌های سال نو را برگزار می‌کنیم و جامعه هدف ما گروه بد سرپرست هستند. در واقع شش سال است که «مهد مهر» راه اندازی شده و هر سال جشن‌های نوروز و چهارشنبه سوری را برگزار می‌کنیم. با توجه به گروه هدفمان که بچه‌های بد سرپرست هستند از بدو تولد تا سنی که پیش ما حضور دارند رنگ و بوی شادی را با اعماق وجودشان حس نکردند. به طور مثال خاطرات زیبای کودکی که اکثر ما در روزهای پایانی سال تجربه می‌کردیم را این بچه‌ها ندارند.»
وی اضافه می‌کند:« هدف این بود که در این جشن‌ها و در این روزها خاطره سازی کنیم که وقتی همین بچه‌ها به سن هجده سالگی رسیدند و مروری به آن روزهای ناب کودکی داشتند از خاطرات گذشته حس خوبی پیدا کنند. من به این لحظات، شاد شاد می‌گویم و در این لحظات هیچ قانونی برای بچه‌ها نداریم، بچه‌ها آزاد و رها هستند و این کم‌ترین حق آنها است که ازشان دریغ شده و ما میخواهیم به آنها برگردد.» دانشور از تاثیر این شکل برنامه‌ها بر کودکان، اضافه می‌کند:« برگزاری این شکل برنامه‌ها در سال‌های قبل هم بسیار اثر گذار بوده، وقتی شاخصه‌ی خوشحالی بچه‌ها را از شروع تاسیس مهد و بعد شش سال ارزیابی می‌کنیم با وجود کیفی بودن آن این تفاوت، کاملا قابل تامل است، اما مقیاس آن بصری است و شما کاملا میبینید که بسیار اثر بخش بوده و هر سال برای شروع این جشن‌ها بچه‌ها لحظه شماری می‌کنند.»
یکی از مدیران موسسه مهر آفرین از وضعیت این بچه‌ها است می‌گوید:«محلات این بچه‌ها عمدتا پر آسیب و پر خطر هستند. آموزش‌هایی که ما به بچه‌ها میدهیم برای افزایش مهارت‌های فردی آنها است که در روند زندگی روزمره‌ی آنها کاملا مشخص است و حتی این ارزیابی با نمودار هم قابل بررسی است. بچه‌ها اینجا شرایط متفاوتی از خدمات آموزش، درمان و بهداشت را تجربه می‌کنند و با این آموزش‌ها می‌توانند در محیط‌های پر خطر از خود محافظت کنند و حتی یاد می‌گیرند به دیگران هم آسیب نرسانند.»