سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی:

چینی‌ها برای ساخت مسکن به ایران می‌آیند

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: بعد از سفر اخیر دولت به چین گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ایران می‌آیند؛ قبلا هم یک شرکت چینی آمده بود که با آنها به توافق نرسیدیم.به گزارش ایسنا، روح الله اکبری - دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی - در حاشیه امضای تفاهم‌نامه ساخت ۸۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن اظهار کرد: در خصوص طرح نهضت ملی مسکن روی بحث استفاده از سایر ظرفیت‌ها از جمله یوزانس کوتاه مدت، فاینانس و تهاتر کار می‌کنیم. چرا که با توجه به پروژه‌های زیربنایی دولتی نمی‌شود فقط از یک روش استفاده کرد.وی افزود: یکی از موضوعات مطرح شده بحث تهاتر نفت است. رویکرد آن است که باید از ابزارهای دیگر مثل فاینانس و یوزانس کوتاه مدت هم بهره ببریم.اکبری تصریح کرد: بعد از سفر اخیر دولت به چین گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی به کشور ما می‌آیند و ما با رعایت منافع ملی و مصالح مردم در حال تعامل با این شرکت‌ها هستیم تا بتوانیم روی تعدادی واحد به نتیجه برسیم.دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این مذاکرات شرایط اجرای طرح‌ها در کشور خودمان را لحاظ کرده‌ایم، گفت: به هر حال تفاوت‌هایی بین کشور ما و سایر کشورها به لحاظ زلزله و دیگر موارد وجود دارد که این موارد را لحاظ می‌کنیم. دوستانی در حال هدایت این مذاکرات هستند تا در حداقل زمان ممکن و کاهش بروکراسی زائد اداری مسائل را حل و فصل کنیم.اکبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه تاکنون برای ساخت چه تعداد واحد مسکونی با شرکت‌های خارجی به نتیجه قطعی رسیده‌اید؟ گفت: تا الان نتوانسته‌ایم از ظرفیت خارجی استفاده کنیم و فعلا در حال مذاکره هستیم.وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند قرار است چینی‌ها طرح نهضت ملی مسکن را با هزینه متری ۴.۵ میلیون تومان بسازند، خاطرنشان کرد: آن مجموعه‌ای که قبلا از چین آمده بود دوستان وزارتخانه به آنها گفته بودند شما هم مثل سایر پیمانکاران بیایید واحدهای ویلایی بسازید با همان قاعده و شرایط تعدیل. در حالیکه این قاعده خیلی برای ما مطلوب نیست. چرا که اگر بخواهیم با همین روش سنتی بسازیم پیمانکاران داخلی هستند. آن شرکت تامین مالی چندانی هم نمی‌توانست بر عهده بگیرد.اکبری مهمترین چالش طرح نهضت ملی مسکن را قیمت تمام شده دانست و افزود: با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی در بحث صنعتی سازی باید نقدینگی در زمانی کوتاه به پروژه‌ها تزریق شود. این احتیاج دارد تا از شرکت‌های خارجی یا سایر روش‌های تامین مالی برای اجرای طرح استفاده کنیم. زیرا متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن عمدتا اقشار ضعیف هستند.
آغاز برنامه ساخت ۸۴ هزار واحد
نهضت ملی مسکن
در راستای مولدسازی اراضی بخش خصوصی، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان ملی زمین و مسکن با شرکت‌های پیشران برای ساخت ۸۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن منعقد شد.
به گزارش ایسنا، در محل وزارت راه و شهرسازی تفاهم‌نامه تأمین ۲۶۰۰ هکتار زمین برای احداث ۸۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن بین سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت‌های پیشران بخش خصوصی به امضا رسید.در این برنامه که از آن به عنوان بزرگ‌ترین برنامه مشارکت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با بخش خصوصی یاد می‌شود، ارسلان مالکی - سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن - گفت: تاکنون ۲۸ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده که منجر به اتصال ۶۰۰ هزار متقاضی می‌شود.وی افزود: همچنین ۲۲ هزار هکتار زمین در مراحل تصویب و الحاق است که مجموع اراضی تامین شده را به ۵۰ هزار هکتار می‌رساند.مالکی درباره تفاهمنامه اخیر اظهار کرد: طبق تفاهم نامه‌ای که با دستگاه‌های مختلف منعقد می‌شود بخشی از تامین زمین توسط سازمان ملی و بخش دیگر توسط شرکت‌های بخش خصوصی تامین می‌شود. در واقع دستگاه‌ها از زمین‌های خودشان که قابلیت تغییر کاربری دارند برای خانه‌دار کردن کارکنان خود استفاده می‌کنند.در این برنامه هفت شرکت بخش خصوصی در ۴ استان آذربایجان شرقی، قزوین، یزد و کرمان مجموعا تامین مسکن برای ۸۴ هزار واحد به منظور خانه‌دار کردن پرسنل و کارکنان کارخانجات صنعتی و صنایع پیشران صنعتی را بر عهده گرفتند.سازمان ملی زمین و مسکن در راستای مولدسازی و مشارکت بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن، اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های پیشران صنعت‌شهرها می‌کند.
سازمان ملی زمین و مسکن همچنین ۱۶۹۴ هکتار زمین را در استان یزد به شرکت‌های چادرملو، جهان آباد میبد، سنگ آهن مرکزی و سنگ آهن کویر واگذار خواهد کرد تا به ساخت ۴۴ هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی در شهرهای اردکان، میبد، بافق و مروست اقدام کنند.میزان اراضی در نظر گرفته شده برای شهر اردکان ۴۰۰ هکتار معادل ۱۲ هزار واحد مسکونی و برای شهر میبد و بافق نیز هر کدام ۶۰۰ هکتار معادل ۱۵ هزار واحد مسکونی است.
سازمان ملی زمین و مسکن در شهر مروست نیز ۹۴ هکتار زمین معادل ساخت ۲ هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی واگذار خواهد کرد.دو شهر بم و هرات در استان کرمان دیگر مناطق این تفاهم‌نامه هستند که با واگذاری ۸۰۰ هکتار زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به شرکت عمران ارگ جدید بم، ساخت ۳۷ هزار واحد مسکونی در آن‌ها آغاز خواهد شد.
واگذاری ۱۲۰ هکتار زمین برای ساخت ۲۲۵۰ مسکن در آذربایجان شرقی بر اساس این تفاهمنامه ۱۲۰ هکتار زمین در استان آذربایجان شرقی، به شرکت مس مونگون واگذار خواهد شد که ۱۱۰ هکتار آن در تبریز و ۱۰ هکتار آن در شهر ورزقان قرار دارد.