پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲

اخبار کوتاه

تایید حکم اعدام دو عامل حمله به حرم شاهچراغ

دیوان عالی کشور از تایید حکم اعدام دو نفر از عوامل حمله به حرم شاهچراغ خبر داد. روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد: هیأت شعبه دیوان عالی کشور درخصوص فرجام خواهی وکلای مدافع محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی، نسبت به رأی صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز، با توجه به جامع محتویات پرونده، گزارش اداره اطلاعات استان فارس، اظهارات متهمان و مستندات فنی ارائه شده، دادنامه صادره را تایید کرد. شعبه دیوان عالی کشور با توجه به آیه ۳۳ سوره مائده و آیه ۹ سوره حجرات در خصوص اهم احکام جزائی اسلام درحوزه امنیتی حکم بغی، محاربه و افساد؛ اقدامات صورت گرفته توسط نامبردگان را از مصادیق بارز و روشن بغات و محاربین و مفسدین فی الارض عنوان کرد.
در رأی شعبه دیوان عالی کشور آمده است: «در لایحه فرجامخواهی، مطلبی که بر اساس دادنامه خدشه وارد کند ملاحظه نگردید و با توجه به مستندات مندرج در پرونده، از جمله اقاریر محکوم علیهما و اینکه در رسیدگی معموله و صدور حکم، موازین قانونی و شرعی اعم از شکلی و ماهوی رعایت شده است، لذا به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آئین دادرسی فرجام خواهی وکلای نامبردگان رد و دادنامه صادره ابرام می‌گردد».

توضیح سخنگوی دولت درباره نامه «قالیباف»
به «رئیسی» و فرش‌های مفقودی سعدآباد

سخنگوی دولت با اشاره به نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهوری درباره فرش‌های مفقود شده کاخ سعدآباد گفت: این موضوع قدیمی بوده است. این دولت چون فسادها را پیگیری می‌کند، یکی یکی هر کدام از فسادهایی که روی زمین مانده و پیگیری نشده را دنبال می‌کند، خودش متهم می‌شود. به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران بیان کرد: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم روشن باشند که چه کسی شاکی و چه کسی متهم است؟ دولت شاکی است و تخلفاتی که چه در گذشته و چه در دوره حاضر رخ دهد را باید پیگیری کرد.

قالیباف:
وجه تمایز مجلس ایجاد نقشه راه برای اولویت‌بندی
در قانون‌گذاری است

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن گزارشی از عملکرد مجلس یازدهم، «ایجاد نقشه راه برای اولویت‌بندی در قانون‌گذاری» را از مهمترین وجوه تمایز این دوره مجلس برشمرد. به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: بسته تحول قوانین اقتصادی برای اصلاح نظام بانکی؛ تصویب قوانین در حوزه‌هایی نظیر مالیات، مسکن، خودرو، بیمه، شفافیت، کشاورزی و تولید؛ قانون رتبه‌بندی معلمان، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، طرح اصلاح قانون انتخابات، تصویب کلیات لایحه ارتقاء امنیت زنان، طرح نظام‌بخشی به فضای مجازی و تصویب دو فوریت لایحه حجاب و عفاف از جمله کارنامه تقنینی یا موضوعات در دست بررسی مجلس یازدهم بود. رئیس مجلس، «خلافیت در ظرفیت‌سازی بسترهای نظارتی» را وجه دیگر تمایز این دوره مجلس خواند و افزود: در این دوره، ابزارهای نظارتی همچون «سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص» به پشتوانه نظارت میدانی و ستادی و همچنین ناظر بر حل مسائل عینی مردم به کار گرفته شده است. کنش فعالانه در عرصه دیپلماسی و مقابله حقوقی با تهدیدات خارجی، تلاش برای اصلاح ساختار بودجه با ایجاد سامانه هوشمند بودجه‌ریزی و نظارت جدی بر شرکت‌های دولتی دیگر نکاتی بود که رئیس مجلس به آنها اشاره کرد.

معاون دادستان کل کشور:
علیه ۴۸ شرکت دولتی در خصوص استنکاف از اجرای تکالیف قانونی ارتقاء بهره‌وری اعلام جرم شد

معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور از تعقیب قضایی شرکت‌های دولتی متخلف از تکالیف قانونی در زمینه ارتقاء بهره‌وری خبر داد.
غلامعباس ترکی از تعقیب قضایی شرکت‌های دولتی متخلف از تکالیف قانونی در زمینه ارتقاء بهره‌وری خبر داد. به گزارش ایلنا، معاون دادستان کل کشور در این رابطه بیان کرد: حسب قانون یکی از تکالیف اصلی ما در دستگاه قضایی و دادستانی کل حمایت و صیانت از حقوق عامه است. در همین راستا با توجه به اینکه ارتقاء بهره‌وری یکی از مصادیق مهم حقوق عامه است، حسب گزارشات واصله از سوی سازمان ملی بهره‌وری و بررسی مدارک و مستندات مشخص شد تعدای از شرکت‌های دولتی به این تکلیف عمل نکرده و همکاری لازم را برای ارزیابی بهره‌وری انجام نداده‌اند. او گفت: به همین دلیل بررسی ترک فعل شرکت‌های دولتی که گزارش اقدامات خود در زمینه برنامه‌های عملیاتی ارتقای بهره‌وری را به دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان ملی بهره‌وری ارائه نکرده اند، در دستور کار قرار گرفت و نهایتا این ترک فعل‌ها جهت تعقیب قانونی به دادستانی تهران ارجاع شد.
ترکی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های متخلف از این قانون ۴۸ دستگاه دولتی و غیردولتی است، گفت: با توجه به اینکه در قانون برای مستنکف از اجرای تکلیف قانونی مذکور، مجازات تعزیری درجه ۶ مقرر شده است، دادستانی کل بموجب وظیفه قانونی خود، شرکت‌های دولتی متخلف را جهت تعقیب کیفری ترک فعل آنان، حسب مورد به دادستانی صالح در تهران معرفی کرده است تا پس از رسیدگی قضایی و استماع دفاعیات مدیران مربوط نتیجه را اعلام کنند.

یک تیم تروریستی مسلح در جنوب شرق کشور
متلاشی شد

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: یک تیم تروریستی مسلح که قصد انجام اقدامات تروریستی و خرابکاری در جنوب شرق کشور را داشت، با اشراف اطلاعاتی و اقدامات عملیاتی رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه منهدم شد. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: یک تیم تروریستی مسلح که قصد انجام اقدامات تروریستی و خرابکاری در جنوب شرق کشور را داشت، با اشراف اطلاعاتی و اقدامات عملیاتی رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه منهدم شد. بنا بر اعلام روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، با اشراف اطلاعاتی رده های امنیتی و اطلاعاتی استان سیستان و بلوچستان، این تیم مسلح تروریستی در جنوب استان رهگیری و قبل از انجام هر اقدام تروریستی برنامه‌ریزی شده، منهدم شد. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از هلاکت دو تروریست مسلح و دستگیری یک نفر در این عملیات خبرداد. همچنین مقادیری سلاح، مهمات، مواد منفجره و تجهیزات ارتباطی از تروریست ها کشف و ضبط شد.

کمیسیون امنیت ملی مجلس
از مرز ایران و پاکستان بازدید می‌کند


به گفته رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی به زودی هیئتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منطقه سراوان و مرزهای مشترک با پاکستان اعزام خواهد شد. شهریار حیدری در گفتگو با مهر با اشاره به حادثه تروریستی در هنگ مرزی سراوان و شهادت چند تن از مرزبانان کشورمان، گفت: به دلیل بی ثباتی امنیتی پاکستان، این کشور در سال‌های گذشته مأمن امنی برای جریان‌های تروریستی و به ویژه جریان‌هایی چون جیش‌الظلم شده که این جریان‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفتند و فعالیت می‌کنند. او با بیان اینکه پاکستان باید پاسخگوی جمهوری اسلامی ایران در این موضوع باشد، اظهار داشت: پاکستان در برخی نقاط مرزی فنس کشی و دیوارکشی کرده، اما این اقدامات برای کنترل مرز کافی نیست. او بیان کرد: مرز به صورت یکجانبه از سوی جمهوری اسلامی ایران مدیریت شود، اما آن طرف مرز در اختیار ما نیست تا با گروه‌های تروریستی مقابله کنیم. اگر پاکستان قدرت ایجاد امنیت در مرز را ندارد، بهتر است این کار را به ایران بسپارد و اجازه دهد ایران در عمق خاک پاکستان با جریان‌های تروریستی برخورد کند. او گفت: پاکستان باید پاسخگوی این گونه اقدامات تروریستی باشد، چرا که تاکنون به بسیاری از پاسگاه‌ها و برجک‌ها ما حمله شده و برخی از مرزبانان ایران مجروح و برخی هم شهید شدند. نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار برخورد جدی پاکستان با گروه‌های تروریستی است که در خاک این کشور تجهیز می‌شوند. برخی از گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان آموزش می‌بینند، تجهیز می‌شوند و از سرویس‌های بیگانه کمک مالی می‌گیرند. چون پاکستان ثبات امنیتی ندارد، عوامل بیگانه در آنجا امکان اسکان و آموزش نیروهای تروریستی را پیدا می‌کنند.