سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
آمریکا آماده تقابل با روسیه و چین در فضا می‌شود

پنتاگون در تدارک جنگ ستارگان

گروه بین‌‌الملل: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) تسلیحات جدید فضایی را برای مقابله با نیروهای فضایی روسیه و چین در درگیری‌های آینده، توسعه و مستقر خواهد کرد.
روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به نسخه غیرمحرمانه راهبرد دفاعی جدید پنتاگون که به تازگی منتشر شد، نوشت: در این سند از ارائه جزییاتی درباره انواع سلاح‌های فضایی در حال ساخت آمریکا خودداری شده اما تاکید ویژه ای بر اقدامات غیرفعالی از جمله ساخت ماهواره‌های جایگزینی دارد که می‌توانند پس از انفجار یا سوزاندن سیستم‌های مداری حین درگیری با کشورهای دشمن مانند چین یا روسیه، مورد استفاده قرار گیرند.
واشنگتن تایمز مدعی شده که دولت بایدن از طریق ایجاد هنجارهای اخلاقی به دنبال کنترل تسلیحاتی در فضا است و ممنوعیت موقت یکجانبه ای را درباره آزمایش سلاح‌های فضایی که باعث ایجاد زباله‌های فضایی می‌شوند اعمال کرده است. این رسانه همچنین ادعا می‌کند که روسیه و چین در گذشته آزمایش‌هایی را درخصوص سلاح‌های فضایی انجام داده‌اند که هزاران قطعه زباله فضایی را تولید کرده و هیچ یک از این کشورها ممنوعیت آزمایشی آمریکا را امضا نکرده‌اند.
پروژه 33 میلیارددلاری
بر اساس این گزارش، بودجه پنتاگون برای سال مالی ۲۰۲۴ میلادی ۳۳.۳ میلیارد دلار است که بزرگترین بودجه برای عملیات فضایی تاکنون است که افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. پنتاگون در سند راهبردی خود درباره سلاح‌های فضایی آمریکا عنوان کرده که این کشور به سامانه‌های «شلیک هوایی یکپارچه» برای بازداندگی و جنگ نیاز دارد و تایید می‌کند که اقدامات مقاومتی برای سامانه‌های فضایی برای مقابله با حملات کافی نیستند.
طبق این سند، وزارت دفاع آمریکا همچنین به قابلیت‌های نظامی فضایی مشترک برای محافظت و دفاع از خود و متحدانش نیاز دارد. قابلیت‌های بیشتر جنگ الکترونیک، آگاهی از فضای جنگی و دفاع سایبری نیز محور این راهبرد جدید را تشکیل می‌دهد.
دغدغه واشنگتن درباره چین
این گزارش همچنین در راستای لفاظی‌های مقامات پنتاگون، چین را مهم ترین تهدید نظامی آمریکا و سامانه‌های فضایی غیرنظامی این کشور توصیف می‌کند.
به تازگی در گزارش راهبرد فضایی آمریکا عنوان شده است که چین تسلیحات فضایی خود را راهی برای بازدارندگی و مقابله با مداخله خارجی در یک درگیری منطقه ای، مانند جنگ بر سر تایوان می‌داند.
در این گزارش آمده است: ارتش چین در سال ۲۰۱۵ با ایجاد یک سرویس جداگانه به نام نیروی پشتیبانی راهبردی، «به طور مؤثرتر به فضا به عنوان یک حوزه جنگی نزدیک شد» و حدود نیمی از ماهواره‌های اطلاعاتی و نظارتی مبتنی بر فضای جهان متعلق به چینی‌ها است. سامانه‌های ماهواره‌ای توانایی پکن برای انجام حملات دوربرد علیه نیروهای آمریکا و متحدانش را افزایش می‌دهند.
رشد سریع قدرت فضایی روسیه
این گزارش مدعی است نیروهای فضایی روسیه نیز از سال ۲۰۱۵ تشکیل شده اند و از نظر برنامه ریزان نظامی مسکو، نقش تعیین کننده‌ای را در دستیابی به «برتری در فضا» که برای پیروزی در جنگ‌ها لازم است، ایفا می‌کنند. ناگفته نمایند که هفته گذشته مقامات روسیه اعلام کردند ماموریت فضایی این کشور برای اکتشاف قطب جنوبی ماه، که برای اولین بار پس از قریب نیم قرن انجام می‌شد، شکست خورده است. ناظران این شکست را ضربه‌ای به اعتبار فضایی روسیه می‌دانند. در واقع ناکامی مسکو در این ماموریت نشان‌دهنده کاهش قدرت فضایی روسیه از دوران اوج خود در میانه جنگ سرد است. در سال ۱۹۷۶ بود که روسیه برای آخرین بار کاوشگر لونا-۲۴ را به مدار ماه فرستاد.نکته اینجاست که حالا روسیه با وسواس بیشتری مشغول توسعه تکنولوژی فضایی خواهد شد. ریگان در ۲۳ مارس ۱۹۸۳ خطاب به دانشمندان آمریکا پیشنهاد کرد برای مقابله با موشک‌های بالستیک شوروی که به جانب ما نشانه‌گیری شده‌اند باید مطالعات وسیعی صورت گیرد که نتیجه آن انقلابی در صنعت موشک‌های ضدموشک بود. پیشنهاد ریگان که به ابتکار دفاع استراتژیک یا جنگ ستارگان معروف شد عبارت بود از انهدام موشک‌ها با اشعه لیزر و ۲۶ میلیون دلار اعتبار نیز برای مرحله اول این تحقیقات منظور شد. متحدان اروپایی و دموکرات‌ها با این طرح مخالفت کردند و شوروی نیز خود را باخت و پیشنهاد مذاکره داد. آمریکا برای قانع کردن متحدان اروپایی خود طرح جایگزینی به نام ابتکار دفاع متعارف را مطرح کرد.
آمریکا که در ۱۹۸۰ از نظر نظامی ضعیف تر از شوروی بود در ۱۹۸۶ کاملاً بر شوروی برتری داشت. ضعف نظامی شوروی به همراه ضعف شدید اقتصادی این کشور را مجبور مماشات با آمریکا و درانداختن طرح جدیدی برای نظام اقتصادی و سیاسی خود شد که این آغازگر دوره جدید تشنج‌زدایی است.