سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲

اخبارکوتاه

انتشار بيست و يكمين شماره فصلنامه خاطرات سياسی

شامگاه ٢٢ شهريورماه، از شماره ٢١ فصلنامه خاطرات سياسی (تابستان ١٤٠٢) طی مراسمی در كافه تاريخ تهران رونمایی شد. در اين نشست كه چهره های سياسی، دانشگاهی و فرهنگی حضور داشتند، پرونده اصلي اين شماره باعنوان «جنگ و احزاب» توسط محسن آرمين، سيدجواد ميری و هوشنگ صمدی واكاوی شد. در اين پرونده برای نخستين بار، نقش احزاب و سازمان های سياسی در مقاطع مختلف جنگ تحميلی عراق و ايران بررسی شده است. يادنامه ابراهيم گلستان و مطالب متنوع ديگر، از مندرجات اين شماره خاطرات سياسی در ۲۸۴ صفحه می باشد. فصلنامه خاطرات سياسی را از کتاب فروشی و روزنامه فروشی های معتبر و سايت طاقچه مي توانيد تهيه كنيد يا آبونه شويد.

مراسم یادبودی برای محمد محمدعلی

مراسم یادبود محمد محمدعلی، داستان‌نویسی که به تازگی از دنیا رفت برپا می‌شود. به گزارش ایسنا، این مراسم از طرف خانواده این نویسنده فقید، روز جمعه، ۳۱ شهریورماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در سالن همایش نیایش به نشانی تهران، سعادت‌آباد، بالاتر از میدان کاج، کوچه نهم (شعبانی)، پلاک ۱۴ برگزار می‌شود. محمد محمدعلی هفتم اردیبهشت ۱۳۲۷ در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد و ۲۴ شهریورماه در کانادا از دنیا رفت. از آثار این نویسنده به این عنوان‌ها می‌توان اشاره کرد: «دره هندآباد گرگ داره»، «بازنشستگی و داستان‌های دیگر»، «چشم دوم»، «دریغ از روبه‌رو»، «رعد و برق بی‌باران»، «نقش پنهان»، «باورهای خیس یک مرده»، «برهنه در باد»، «قصه‌ تهمینه»، «آدم و حوا»، «جمشید و جمک»، «مشی و مشیانه» و «جهان زندگان».

تحریم فرهنگ، نشانه گام‌های واپسین
یک تمدن در حال سقوط است

محمد خزاعی تهیه کننده سینما و رئیس سازمان سینمایی کشور طی نامه‌ای سرگشاده به تحریم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قائم مقام وی از سوی کشورهای غربی واکنش نشان داد. به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی؛ در این نامه آمده است: تحریم حاصل عصبانیت نظام سلطه از مدیریت جریان ساز وزیر انقلابی فرهنگ و ارشاد اسلامی ست. استعمار برای پیشبرد اهداف خود، تنها از طریق سلطه قهری عمل نمی‌کند، بلکه شیوه‌های فکری و فرهنگی را نیز در پیش می‌گیرد تا سلطه خود را نهادینه و دائمی سازد. و می‌کوشند تا با تحریم چهره‌های شاخص و رسانه‌های اثرگذار در اراده پولادین و اندیشه ناب برخاسته از دین مبین اسلام خللی ایجاد کنند. زهی خیال باطل ... انگلیس و آمریکا در صدد هستند با تحریم شخصیت‌هایی همچون وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر اسماعیلی شکل جدیدی از خوی استعماری را در حوزه فرهنگ، بازتولید کرده و به اعمال سلطه نرم در فضای جامعه بپردازند. اما، جهان خواهد دید نظام سلطه، همچنانکه، تاکنون، نتوانسته به اهداف نامشروع سیاسی، نظامی و اقتصادی خود در ایران عزیز دست یابد، در حوزه فرهنگ نیز، شکست خواهد خورد چرا که به جامعه قدرتمند با تمدنی چند هزار ساله؛ و ملتی با اعتقاد عمیق به دین اسلام، مکتب اهل بیت(ع)، فرهنگ عاشورا و تاریخ مهدویت از این هجمه‌ها، گزندی نخواهد رسید. استعمارگران این بار آشکارا به جنگ اصحاب فرهنگ و رسانه و از همه مهمتر به جنگ اندیشه و خرد ایرانی و اسلامی آمده‌اند.