چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

قاچاق سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلاری لوازم آرایشی

قاچاق سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلاری
لوازم آرایشی

رئیس کمیسیون آرایشی انجمن تولیدکنندگان مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت: فراهم آمدن امکان تبلیغ لوازم آرایشی رنگی و تسهیل شرایط تولید دو اتفاقی است که می‌تواند به کاهش قاچاق 2 میلیارد دلاری این محصولات به ایران بینجامد.محمدعلی گرجی، رئیس کمیسیون آرایشی انجمن تولیدکنندگان مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در گفت‌وگو با ایلنا درباره شناسنامه‌دار شدن محصولات آرایشی و بهداشتی و تاثیر آن برای کاهش عرضه محصولات قاچاق در بازار ایران گفت: در ایران مواد شوینده حتی مازاد بر تقاضا تولید می‌شود و چون کالاهایی ارزان هستند قاچاق آنها توجیهی ندارد، بنابراین در مورد این محصولات دغدغه‌ای برای وجود کالاهای قاچاق نیست. محصولات بهداشتی مراقبت از پوست، مو و دیگر نقاط بدن نیز با کیفیت و کمیت مطلوب در کشور تولید می‌شود و توانسته رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کند. بنابراین در این گروه کالایی هم عرضه محصولات قاچاق توجیه ندارد.
وی افزود: اما در مورد محصولات آرایشی که از آن با عنوان Color Cosmetics یا محصولات آرایشی رنگی یاد می‌شود داستان متفاوت از دو گروه یاد شده است؛ برای تولید این محصولات سرمایه‌گذاری کلانی موردنیاز است بنابراین تعداد شرکت‌هایی که در ایران توان تولید آنها را دارند از تعداد انگشتان دست کمتر است و در همین حال بیشترین کالاهایی که در گروه محصولات بهداشتی و آرایشی به صورت قاچاق به بازار مصرف ایران راه پیدا می‌کنند همین محصولات آرایشی رنگی و عطریات هستند.
گرجی در تشریح آنچه به عرضه گسترده محصولات آرایشی رنگی قاچاق در بازار ایران انجامیده توضیح داد: این محصولات اندازه کوچک و وزن کمی‌دارند و این امر قاچاق آنها را آسان می‌کند. موضوع دیگر این است که تبلیغات هرگونه محصولات آرایشی در رسانه‌های‌ ایران ممنوع است نه تنها در صدا و سیما حتی در بیلبوردهای خیابانی نیز امکان تبلیغ این گروه کالایی وجود ندارد، در حالی که برندهای غیرایرانی در انواع شبکه‌های ماهواره‌ای محصولات خود را تبلیغ می‌کنند و این سبب می‌شود برند آنها برای مخاطب ایرانی آشناتر از برند محصول آرایشی باشد که در ایران تولید می‌شود و حتی به احتمال قوی مشتری ایرانی به هنگام خرید حتی نمی‌داند محصولات آرایشی با برند ایرانی هم وجود دارد. در حال حاضر ارزش تجارت قاچاق لوازم آرایشی در ایران به 1.5 میلیارد دلار تا 2 میلیارد دلار رسیده است.