دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
«مردم سالاری» از سفر وزیرامورخارجه ایران به لبنان و سوریه گزارش ‌مي‌دهد

رایزنی ایران با خط مقدم مقاومت

گروه بین الملل، علی ودایع - دمشق: جنگ غزه وارد چهارمین ماه شده است. اسرائیل به شکل جنون انگیزی دنبال انقام طوفان الاقصی و گسترش جنگ است. تنش داخلی سرزمین اشغالی و وضعیت وخیم «بنیامین نتانیاهو» یکی از عوامل تشدید کننده وضعیت خطرناک منطقه است. آمریکایی‌‌ها هم به دلیل دغدغه‌‌هایشان در اوکراین و تایوان تمایلی به گسترش تنش در خاورمیانه ندارد اما در یک تعارض راهبردی به عامل اصلی مداخله گر تبدیل شده است.
جنگ دیپلماتیک به موازات جنگ میدان از ابتدای جنگ غزه در خاورمیانه با شدت بیشتری شکل و فرم گفته است. رفت و آمدهای دیپلماتیک ایران و آمریکا در کشورهای منطقه خاورمیانه و سازمان ملل متحد نشان دهنده اهمیت نبرد دیپلماتیک است. «حسین امیرعبداللهیان» وزیرامورخارجه ایران ظهر جمعه ( 20 بهمن) راهی بیروت شد. طبق برنامه هیات دیپلماتیک ایران صبح یکشنبه راهی دمشق شد تا با مقامات سوری رایزنی داشته باشد؛ این سفر در شرایطی انجام ‌مي‌شود که ظرف چند هفته اخیر حملات صهیونیستی علیه سوریه و لبنان شدت گرفته است. گفته شده که امیرعبداللهیان در ادامه راهی قطر‌، واسطه اصلی مذاکرات آتش بس خواهد شد. امیرعبداللهیان عصر دیروز با بشار اسد «‌رئیس جمهوری سوریه» و فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت و گو کرد.
نقشه تباه آمریکا برای اسرائیل
عصر جمعه‌، وزیر امورخارجه کشورمان با استقبال «خلیل حمدان»‌، نایب ‌رئیس جنبش امل‌، برخی مقامات ارشد وزارت امورخارجه لبنان و جبهه مقاومت وارد فرودگاه رفیق حریری بیروت شد.
حسین امیرعبداللهیان در ابتدا تصریح کرد: علی رغم گذشت ۴ ماه از نسل کشی در غزه امروز شاهدیم که اسرائیل به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است. آنچه شاهدیم به لطف مقاومت فلسطین و لبنان و منطقه حاصل شده است.
وی با بیان اینکه رهبران مقاومت در فلسطین و لبنان با درایت و خردمندی عمل کردند، گفت: امروز شاهدیم مقاومت پیروز فلسطین طرح سیاسی را به اسم حماس روی میز قرار داده است. به آمریکا به صراحت گفتیم که در نسل کشی علیه غزه و علیه کرانه باختری از رژیم صهیونیستی حمایت نکند. ما با صدای بلند از ابتدای این بحران غزه گفتیم که جنگ راه حل نیست.
وزیر امور خارجه افزود: ادامه حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و نتانیاهو نتیجه‌ای جز شسکت قطعی در پی نخواهد داشت. رژیم صهیونیستی به دنبال این است که آمریکا را همراه خود در باتلاق جنگ در خاورمیانه غرق کند.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: آمریکا باید حمایت از رژیم کودک کش و نسل کش را فورا متوقف کند. حزب الله و مقاومت لبنان با درایت و هوشمندی نقش بازدارنده و تاثیرگذار خود را ایفا کرده است. به همه شهدای مقاومت فلسطین و به ویژه مقاومت لبنان درود می‌فرستیم، درودهای گرم و صمیمانه ایران را به ارتش ملت و دولت لبنان ابلاغ می‌کنیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ایران به حمایت‌های قوی خود از مقاومت و لبنان ادامه می‌دهد، ما امنیت لبنان را امنیت ايران و امنیت منطقه می‌دانیم.
دیدار با رهبران مقاومت
وزیر امور خارجه کشورمان شنبه در بیروت با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان دیدار کرد. در این دیدار آخرین تحولات منطقه با تمرکز بر وضعیت جنگ و نسل‌کشی علیه غزه و اوضاع فلسطین و جنوب لبنان مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
دبیرکل حزب‌الله ضمن تقدیر از حمایت‌های امام خامنه‌ای، ‌رئیس جمهور، دولت و ملت ایران از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و با تشریح وضعیت و توان بالای مقاومت و انسجام و هماهنگی گروه‌های مقاومت در حمایت از فلسطین و غزه یادآور شد، دشمن صهیونیستی در بحران و تنگنای راهبردی قرار گرفته و به هیچ یک از اهداف خود در میدان دست نیافته است. سیدحسن نصرالله مقاومت را عنصر مهمی در معادلات منطقه دانست و تاکید کرد بدون شک پیروزی ملت فلسطین و مقاومت حتمی است.
دبیرکل حزب الله لبنان مواضع حکیمانه، صریح و مقتدرانه مقام معظم رهبری را در تحولات جاری غزه و کرانه باختری در میان رهبران جهان منحصر بفرد قلمداد کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار گزارشی از تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از فلسطین و مقاومت و تمرکز بر راه حل سیاسی مبتنی بر حقوق مردم فلسطین در محافل بین‌المللی ارایه نمود و یادآور شد پذیرش مقاومت به عنوان طرف اصلی در ابتکارات سیاسی مطرح شده، نشان از نقش و جایگاه مقاومت در فلسطین و منطقه است‌.
امیرعبداللهیان تاکید کرد مقاومت فلسطین هم در مسیر مقاومت و ایستادگی و هم در توجه به راهکار سیاسی، با حکمت و اقتدار عمل کرده است. وی افزود: در هر ابتکار سیاسی، باید نقش مردم فلسطین و اجماع رهبران و گروه‌های فلسطینی به عنوان محور اصلی مدنظر قرار گیرد.
امیرعبداللهیان همچنین در دیداری جداگانه با رهبران جهاد اسلامی رایزنی کرد. «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس و «جمیل مزهر» معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین در این دیدار حضور داشتند.
‎رهبران گروه‌های مقاومت در این دیدار ضمن تشریح وضعیت میدانی نوار غزه و ایستادگی قهرمانانه مقاومت و مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری در بیش از ۴ ماه گذشته، تاکید کردند: در نتیجه ایستادگی و مقاومت، نشانه‌های قطعی پیروزی ملت فلسطین ظاهر شده است‌.
بنا به گفته رهبران مقاومت ‎ زمان به نفع مقاومت است و دشمن صهیونیستی در حالی که تحت فشارهای فزاینده داخلی و بین المللی قرار گرفته‌، به هیچ یک از اهداف اعلامی خود دست نیافته است‌.
‎رهبران گروه‌های مقاومت ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از نقش و حمایت‌های رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و نیز گروه‌های محور مقاومت در حمایت از ملت فلسطین قدردانی کردند و تحرکات گسترده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در ۴ ماه گذشته را در حمایت از مقاومت و ملت مظلوم فلسطین در سطح جهانی موثر دانستند‌.
‎رهبران فلسطینی همچنین بر اهمیت وحدت صفوف فلسطینی در مرحله اداره نبرد میدانی و سیاسی کنونی و مرحله پس از پیروزی برای رسیدگی به مشکلات مردم نوار غزه در نتیجه پیامدهای این جنگ تاکید کردند
امیر عبداللهیان با تاکید بر اولویت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری، اهمیت اتخاذ موضع یکپارچه و متحد گروه‌های فلسطینی در مدیریت ابتکارهای سیاسی مطرح شده برای پایان جنگ علیه غزه، امدادرسانی به مردم بی‌پناه غزه و تبادل اسرا را یادآور شد‌.
‌رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های هفته‌های اخیر خود با مقامات کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی، افزود: این تنها ملت فلسطین و گروه‌های فلسطینی هستند که از حق انحصاری برای تعیین سرنوشت خود برخوردارند و دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی باید از تحمیل طرح‌های خود از خارج از فلسطین بر ملت فلسطین خودداری نمایند و اجازه دهند ملت فلسطین در خصوص سرنوشت خویش و بر اساس ساز و کارهای مورد توافق فلسطینی تصمیم بگیرند.
تاکید ایران و لبنان برلزوم حفظ
تمامیت ارضی لبنان
وزیر امور خارجه کشورمان با صبح روز شنبه در کاخ نخست وزیری لبنان با «نجیب میقاتی» دیدار و‌ گفتگو کرد‌.امیرعبداللهیان تداوم گفتگوها با لبنان و مشوررت با مقامات این کشور را از اولویت‌های مهم ایران دانست و ضمن تاکید بر حمایت قوی ایران از ثبات و امنیت لبنان، افزود برخی تلاش کردند که بین دولت و ملت لبنان و مقاومت اختلاف ایجاد شود، اما موفق نشدند. امیرعبداللهیان از لبنان و نیز شخص نخست وزیر این کشور به دلیل حمایت از فلسطین و مقاومت در فلسطین تشکر کرد و افزود، جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته بر حمایت از مقاومت در فلسطین تاکید می‌کند، اما همزمان در ۴ ماه گذشته تلاش کرد که با توقف حملات رژیم اسرائیل علیه غزه، مانع گسترش دامنه جنگ در منطقه شود‌.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حملات اخیر آمریکا و انگلیس به یمن گفت، این حملات نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و تحریک آمیز بوده در جهت استمرار حمایت از رژیم صهیونیستی است و خطر تشدید بحران در منطقه را تقویت ‌مي‌کند. امیرعبداللهیان این حملات را همچنین ناقض ادعاهای آمریکا مبنی بر عدم تمایل به گسترش دامنه جنگ در منطقه دانست و افزود در همین حال آمریکا حتی ارسال سلاح خود به اسرائیل را ذره ای کاهش هم‌ نداده است.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود فلسطینی‌‌ها صاحبان حقیقی فلسطین هستند و آنها هستند که باید برای فلسطین و آینده آن تصمیم بگیرند و ما مطلع هستیم که آنها برای مرحله پس از جنگ نیز طرح و ابتکار عمل سیاسی دارند‌.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود امروز تحولات غزه در حال حرکت به سمت راه حل سیاسی است، اما نتانیاهو برای نجات خود همچنان راه‌ حل را در جنگ ‌مي‌بیند‌.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که همه باید تلاش کنند که راه حل سیاسی برای پایان حملات و جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطینیان هرچه سریعتر به نتیجه برسد.
نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز در این دیدار شرایط منطقه را متغیر و پیچیده خواند و با تاکید بر اهمیت مسئله غزه و فلسطین، بر ضرورت تداوم تلاش برای برقراری فوری آتش بس در غزه تاکید کرد‌. وی افزود ما بدنبال صلح و ثبات در منطقه هستیم و باید تلاش کرد علاوه بر پایان دادن به جنگ علیه غزه، خطر توسعه دامنه جنگ در منطقه برطرف شود.
میقاتی، آخرین وضعیت سیاسی لبنان و همچنین شرایط مرزهای لبنان با رژیم صهیونیستی را تشریح کرد. وی از حمایت ایران از ثبات لبنان تشکر کرد.
بررسی آخرین وضعیت بیروت و تاثیرات جنگ غزه
امیرعبداللهیان ظهر شنبه به دیدار «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان رفت. وزیر امورخارجه ایران ضمن تمجید از نقش این مقام لبنانی گفت: همه بازیگران مؤثر منطقه‌ای و بین‌المللی اعتراف می‌کنند که برغم همه کشتارها توسط رژیم صهیونیستی، جنگ علیه غزه با شکست مواجه شده و این در حالی است که آمریکا با تمام وزن و توان خود از رژیم صهیونیستی حمایت کرده است و متأسفانه هنوز هم نشانه‌هایی از تمایل آمریکا برای پایان دادن به جنگ دیده نمی‌شود و این برخلاف ادعای آنهاست که می‌گویند بدنبال توسعه جنگ در متطقه نیستند.
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه آمریکا و انگلیس با حمله به یمن مرتکب خطای راهبردی شده اند، افزود، آمریکا و انگلیس با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن، به تشدید بحران در منطقه و دریای سرخ دامن ‌مي‌زنند.
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه جنگ راه حل نیست و هیچ نتیجه‌ای برای جنگ طلبان نخواهد داشت، افزود راه حل در پایان فوری جنگ علیه غزه است و اینکه فرصت به فلسطینیان برای توافق و تصمیم گیری در خصوص نحوه اداره غزه و کرانه بعد از جنگ داده شود.
نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز در این دیدار با تشکر از حمایت جمهوری اسلامی ایران از لبنان، بر ضرورت انتخاب رئیس جمهور و خروج لبنان از شرایط فعلی تاکید کرد و آخرین وضعیت روند سیاسی لبنان را تشریح نمود.
نبیه بری مسئله فلسطین را مسئله حق و باطل دانست و نقش حمایتی جمهوری اسلامی ایران از فلسطین را ستود.
وی با تاکید بر ضرورت تداوم تلاش‌ها برای آتش بس فوری در جنگ علیه فلسطینیان، از مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین در غزه تجلیل کرد و گفت ما از توافق میان گروه‌های فلسطینی برای اداره سرزمین‌های فلسطینی حمایت می‌کنیم.
تاکید بر لزوم احترام بر تمامیت ارضی لبنان
رایزنی نهایی امیرعبداللهیان در بیروت با « عبدالله بوحبیب» وزیرامورخارجه لبنان بود. در این دیدار صمیمانه، موضوع حفظ حاکمیت و تمامیت ارزی لبنان مورد تاکید طرفین قرار گرفت. بوحبیب وزیر خارجه لبنان نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، روابط دو کشور ایران و لبنان را دوستانه و برادرانه خواند و با توجه به اهمیت موضوعات مشترک دوجانبه و منطقه ای، بر ضرورت تداوم این دیدارها و مشورت‌ها تاکید کرد.
وی اجماع لبنانی‌ها در حمایت از حقوق و امنیت لبنان در مرزهای جغرافیایی این کشور را مورد تاکید قرار داد و در خصوص فلسطین نیز بر موضع واضح لبنان مبنی بر ضرورت آتش بس فوری و توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه و ارسال فوری کمک‌‌های انسان‌دوستانه برای شهروندان فلسطینی تاکید کرد. پس از گفت و گوی امیرعبداللهیان و بوحبیب، نشست خبری مشترک آنها در محل وزارت خارجه لبنان برگزار شد. وزیرامورخارجه ایران ضمن ابراز خرسندی در رابطه با مواضع مشترک تهران و بیروت در موضوعات مختلف و انتقاد شدیدالحن از ادامه جنگ غزه گفت: کشورهای ایران و لبنان به دنبال گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه نیستند.
وی در ادامه افزود: نخست وزیر رژیم صهیونیستی ناچار به خروج از باتلاق جنگ غزه است.
امیرعبداللهیان در ادامه با هشدار ضمنی درباره اهداف اسرائیل در توسعه جنگ گفت: اسرائیل توانایی جنگ در دو جبهه را ندارد. حزب الله لبنان هرگونه تخطی اسرائیل را با شدت پاسخ خواهد داد؛ توانایی بالای حزب الله برای اسرائیلی‌‌ها غیرقابل تصور است. وی گریزی هم به وضعیت دریای سرخ زد و گفت: رویکرد اشتباه آمریکا و بریتانیا علیه یمن باعث گسترش جنگ در دریای سرخ شده است. البته تنها کلید راه حل این موضوع‌، توقف هرچه سریع تر جنگ در غزه است.