سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
«مردم سالاری» از دمشق گزارش می‌دهد

خون درهم آمیخته ایران و مقاومت

گروه بین الملل، علی ودایع - دمشق: وزیرامورخارجه ایران همزمان با اوج گیری حملات اسرائیل علیه لبنان و سوریه به خط مقدم جریان مقاومت رفته است. سومین سفر منطقه ای «حسین امیرعبداللهیان» پس از طوفان الاقصی، با سفر به لبنان آغاز شد. وزیر امورخارجه ایران در بیروت با «نجیب میقاتی» نخست وزیر، «نبیه بری» رئیس مجلس و «عبدالله بوحبیب» وزیرامورخارجه لبنان دیدار و رایزنی کرد. ملاقات با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و «زیاد نخاله» دبیرکل جهاد اسلامی هم برنامه دیگر وزیرامورخارجه ایران بود.
امیرعبداللهیان در مقصد دوم به دمشق رفت. وزیرامورخارجه ایران حوالی ظهر یکشنبه با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد. گفت و گوی مفصلی هم بین امیرعبداللهیان و «فیصل مقداد» وزیرامورخارجه سوریه انجام شد. نشست خبری مشترک، جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ملاقات با رهبران مبارز فلسطینی برنامه‌های فشرده وزیرامورخارجه ایران در دمشق بود. عصر دیروز (دوشنبه) وزیرامورخارجه کشورمان سوریه را به مقصد دوحه ترک کرد. قطری‌ها در طول 4 ماه گذشته تلاش کردند نقش میانجی را ایفا کنند.گفته شده که ملاقات با وزیرامورخارجه و نخست وزیر قطر، برخی رهبران مقاومت در دستور کار است.
وزیرامورخارجه را هیئت بلند پایه دیپلماتیک همراهی می‌کند. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه، «مهدی شوشتری» دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی همراهی می‌کند.
دعوت اسد به تهران
در جریان ملاقات وزیرامورخارجه ایران با رئیس جمهوری سوریه، امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ تحیات مقام معظم رهبری، دعوتنامه رئیس جمهوری ایران از بشار اسد جهت سفر به ایران را تسلیم وی کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط نزدیک میان دو رئیس جمهوری، آن را یک ظرفیت بسیار خوب برای روابط دو کشور دانست و سفر آتی بشار اسد به ایران را زمینه ساز تقویت بیش از پیش روابط دانست.
وزیر امور خارجه کشورمان موضوع غزه را اصلی ترین موضوع در سطح منطقه و در سطح بین‌الملل دانست و افزود خوشبختانه دو کشور موضع و رویکرد عملی مشترکی در حمایت از مسئله فلسطین دارند و در این مدت ۴ ماه نیز مشورت‌های میان دو کشور مستمر بوده است.
امیرعبداللهیان با اشاره به تلاش‌های گسترده دیپلماتیک کشورمان در ۴ ماه گذشته در حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ علیه غزه تاکید کرد ما موضع ثابت خود را در خصوص فلسطین و بحران جاری غزه همواره اعلام کردیم و در پاسخ به پیامها و مواضع طرف آمریکایی و نیز در مذاکرات با وزیر خارجه انگلیس تاکید کردیم که جنگ در غزه راه حل نیست و نسل‌کُشی فلسطینیان باید فورا متوقف شود.
وی افزود اگر آمریکا در ادعای خود صادق است که بدنبال توسعه دامنه جنگ در منطقه نیست، باید حمایت خود از رژیم صهیونیستی را متوقف کند و در صورت قطع حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، این رژیم حتی یک روز نیز قادر به ادامه جنگ علیه غزه نخواهد بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه آمریکا و برخی طرفها همزمان با حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه، بدنبال برخی طرحهای سیاسی برای غزه پساجنگ هستند، گفت ما معتقدیم که رهبران گروه‌های فلسطینی و ملت فلسطین خود می‌توانند برای اداره غزه و کرانه پساجنگ تصمیم بگیرند.
اميرعبداللهيان تاکید کرد مقاومت در فلسطین قوی و مقتدر است و آنهایی که بدنبال نابودی حماس بودند، اکنون حماس را بعنوان یک واقعیت در راهکارهای سیاسی خود و نیز مذاکرات آتش بس طرف مذاکره قرار داده اند.
امیرعبداللهیان مقاومت فلسطین را در میدان قوی و در حوزه سیاسی نیز دارای ابتکار عمل‌های سازنده دانست و گفت ارزیابی ما آن است‌ که‌ ملت و گروههای مقاومت فلسطین تسلیم فشارها و مطالبات زیاده‌خواهانه رژیم اسرائیل و هیچ طرفی نخواهند شد و فلسطینی‌ها برای غزه و کرانه غربی پساجنگ ایده‌هایی دارند و می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.
وزیر امور خارجه کشورمان سوریه را در خطوط مقدم محور مقاومت برشمرد و با تجلیل از نقش بارز بشار اسد در سوریه و منطقه و جهان عرب، حمایت تاریخی سوریه از فلسطین و مقاومت را شایسته تحسین و قدردانی دانست.
تقویت روح مقاومت در جهان عرب
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز در این دیدار سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به رهبری، دولت و ملت ایران تبریک گفت. وی با اظهار خرسندی از روابط رو به رشد دو کشور در زمینه‌های مختلف، از حمایت ایران از سوریه و ثبات و امنیت آن تشکر کرد.
وی افزود، آنچه جمهوری اسلامی ایران در ۴ ماه گذشته در حمایت از فلسطین انجام داد، بار دیگر به دنیا اثبات کرد ایران فقط سخن‌ نمی‌گوید بلکه عمل می‌کند. آنچه در فلسطین در این چند ماه رخ داد، روح مقاومت را در جهان عرب تقویت کرد.
بشار اسد تاکید کرد حمایت سوریه از مقاومت و فلسطین، موضعی تاریخی است و مقاومت در سوریه ریشه دوانده و این سیاست تغییری نخواهد کرد.
بشار اسد با ابلاغ سلام گرم خود به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور کشورمان، از دعوت جناب آقای رئیسی از وی جهت سفر به ایران تشکر و استقبال کرد و با تاکید بر اهمیت بررسی آخرین وضعیت اجرای توافقات دو کشور بویژه اسناد امضا شده در سفر قبلی رئیسی به دمشق، بر زمینه سازی برای پرثمر بودن سفر آتی خود به ایران تاکید کرد.
تقدیر سوریه از حمایت‌های ایران
حوالی بعدازظهر یکشنبه، امیرعبداللهیان از کاخ ریاست جمهوری سوریه به وزارت امورخارجه این کشور رفت تا با همتای سوری خود دیدار کند.
امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، مشورت‌های مشترک در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای را حائز اهمیت دانست. وی بر اهمیت‌ پیگیری‌های مشترک برای تحقق و اجرایی کردن توافقات دو رئیس جمهور و اسناد امضا شده میان دو کشور در سفر قبلی رئیسی به سوریه تاکید نمود.
وزیر امور خارجه کشورمان نقش بخش خصوصی در روابط اقتصادی دو کشور را مهم دانست و افزود لازمست در این زمینه با تلاش‌های مشترک، موانع برطرف و همکاری‌ها شتاب گیرد.
امیرعبداللهیان فعال کردن هرچه بیشتر ظرفیت‌های اقتصادی موجود در دو کشور را به نفع دو ملت دانست و گفت لازمست در این زمینه تلاشهای مشترک افزایش یابد.
فیصل مقداد نیز ضمن اظهار خرسندی از دیدار با همتای ایرانی، سفر ایشان به دمشق در این مقطع زمانی را مهم دانست و با اشاره به شرایط منطقه ای، بر اهمیت این مشورت‌های مشترک برای دو کشور تاکید کرد.
وی با اشاره به تحولات غزه و حمایت قوی دو کشور از مسئله فلسطین، گفت به فضل پایداری مقاومت، تحولات فلسطین علیرغم همه جنایت‌هایی که صهیونیست‌ها مرتکب شدند، در مسیر امیدبخشی به نفع ملت فلسطین پیش می‌رود و فلسطین و محور مقاومت پیروز این نبرد هستند و همه ما به مقاومت و دستاوردهای آن در فلسطین افتخار می‌کنیم. وی افزود تحولات ۴ ماه اخیر چهره حقیقی و جنایتکارانه رژیم اسرائیل را به همه جهانیان نشان داد. فیصل مقداد تاکید کرد که هماهنگی‌های دو کشور ایران و سوریه در موضوعات مهم منطقه ای و بین‌المللی با قوت ادامه خواهد یافت.
فیصل مقداد توسعه روابط دوجانبه تهران دمشق را در زمینه‌های مختلف حائز اهمیت دانست و بر آمادگی طرف سوری برای اجرایی کردن دستورات و منویات رؤسای جمهور دو کشور تاکید کرد. وزیرامورخارجه سوریه همچنین از ایستادگی ایران در کنار سوریه تشکر و قدردانی کرد.
نشست خبری مشترک
حوالی بعدازظهر، نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و سوریه با حضور رسانه‌های سوری برگزار شد. مقداد، وزیرامورخارجه سوریه ضمن تاکید بر ادامه مقاومت، از حضور وزیرامورخارجه ایران در این کشور تقدیر کرد.
در ادامه امیرعبداللهیان هم ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس جمهوری سوریه و وزیرامورخارجه این کشور گفت: فرصت خوبی فراهم شد تا بتوانیم آخرین تحولات منطقه و دیدگاه‌های طرفین را به اتفاق آقای اسد و مقداد مورد بررسی قرار دهیم. البته اطمینان داریم با توجه به اراده رهبران دو کشور و تلاش‌های هیأت وزیران سوریه و ایران در آینده نزدیک شاهد پیشرفت‌های قابل توجه اقتصادی، گردشگری و صنعتی بین دو کشور خواهیم بود.
وزیر امور خارجه با انتقاد از اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: تجاوزات اخیر نظامی آمریکا به خاک سوریه و شهادت تعدادی از برادران سوری را به ملت و دولت سوریه تسلیت می‌گویم. تهران حضور غیرقانونی و نامشروع بیگانگان در بخشی از خاک این کشور و چنین تجاوزاتی را قویا محکوم می‌کند. امنیت کشورهای منطقه دغدغه مشترک دو طرف است، همانگونه که مستشاران نظامی ما در سال‌های مبارزه با تروریسم در کنار سوریه با قدرت عمل کردند، ما در این مسیر همچنان در کنار سوریه باقی خواهیم ماند.
وی ضمن ادای احترام به شهدای ایرانی و سوری گفت: به روح بلند شهدای ایران و مستشاران نظامی که در خاک سوریه و در حملات اخیر رژیم صهیونیستی به شهدای رسیدند از حمله شهید سید رضی موسوی درود می‌فرستیم. خون شهدای ایرانی و سوری در هم آمیخته شده است اما بازهم لازم می‌دانم تاکید میکنم که در منطقه هیچ اقدام رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نمانده است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: امروز نتانیاهو در باتلاق غزه گرفتار شده است و غزه به قبرستان صهیونیست‌ها بدل شده است. گزینه ای جز راهکار سیاسی، توقف جنگ و جنایات در غزه و کرانه باختری وجود ندارد. ایران به تلاش‌های خود در جلوگیری از کوچ اجباری مردم غزه و کرانه باختری ادامه می‌دهد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: علی رغم تداوم جنایات و جنگ از سوی رژیم صهیونیستی در دیدارهای خود در بیروت و در دیدار با رهبران گروه‌های مقاومت منطقه از توانایی بالای تاب آوری آنها برای ادامه جنگ و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه مطلع شدم. ما به مشورت‌ها و تماس‌ها با سوریه و دیگر کشورهای اسلامی برای کمک به مردم فلسطین ادامه می‌دهیم.
کلید بازگشت امنیت پایدار به منطقه
امیرعبداللهیان تصریح کرد: مایلم از دمشق با صدای بلند اعلام کنم، کلید بازگشت امنیت پایدار در منطقه توقف نسل کشی و جنایات مشترک آمریکا و اسرائیل علیه غزه است. ایران از ابتدای بحران اعلام کرد که جنگ هرگز راه حل نیست و رویکرد آمریکا منجر به گسترش جنگ و تنش خواهد شد.
امیرعبداللهیان در خصوص شروط راه حل سیاسی برای توقف جنگ غزه، اظهارداشت: حماس اخیرا چارچوب و اصولی را برای مرحله توقف جنگ و راه حل سیاسی به رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. تبادل پیام‌ها انجام می‌شود. مقاومت اثبات کرد که گزینه ای به نام جنگ نمی‌تواند به نتیجه برسد.طرفی که شدت جنگ را افزایش داد و نتانیاهو به آن تکیه داد رژیم صهیونیستی بود. آمریکا نمی‌تواند از یک طرف سخن از صرورت توقف جنگ بگوید ولی همزمان ارسال سلاح به سوی تل‌آویو را هم متوقف نکند.آنچه که پایان دهنده جنگ خواهد بود خروج امریکا در تعارض گفتار و عمل خواهد بود. همگان اعتراف و تاکید دارند که نتانیاهو هرگز بدون حمایت آمریکا حتی یک ساعت هم قادر به ادامه جنگ نیست.
دیدگاه‌های مشترک ایران و سوریه
در این نشست وزیر امور خارجه سوریه اظهارداشت: خیلی‌ها در زمان پیروزی انقلاب اسلامی می‌گفتند که آیا این انقلاب ادامه خواهد داشت، امروز و پس از ۴۵ سال ثابت شده است که این انقلاب در درون ملت ایران ایجاد شده است. خیلی خرسندم که به رهبری انقلاب اسلامی و رئیس جمهور و البته مردم ایران سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک عرض کنم.
فیصل مقداد گفت: هیات کشور دوست ما ایران گفت‌وگو‌های طولانی را با آقای بشار اسد داشتند که در خصوص موضوعات مختلف منطقه و به خصوص پیرامون مقاومت جانانه فلسطین صحبت شد. اطمینان دارم که ما و ایران دیدگاه‌هایمان در خصوص حمایت از غزه مشترک است. حمایتی که علیه فاجعه اسرائیل و گسترش دسته جمعی کشتار در غزه و ویرانی‌های گسترده و کشتار زنان و کوکان که نزدیک به ۲۸ هزار نفر رسیده و افکار عمومی جهان با حقیقت این رژیم آشنا شدند و متوجه شدند که چرا کشورای اسلامی و آزاده جهان از ابتدای تأسیس این رژیم با آن مخالفت می‌کردند و این به لطف مقاومت قهرمانانه فلسطین بوده است.
حضور غیر مشروع آمریکا در سوریه
وی افزود: همیشه و بارها گفتم که حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی و ترکیه‌ای و هر تجاوزگر دیگری بالاخره روزی به پایان می‌رسد. ما هیچ گونه اعتمادی به اظهارات آمریکایی‌ها نداریم و راه حل در خروج آنها است چرا که حضورشان غیرمشروع است؛ جنایات ترکیه و آمریکا در سوریه ناقض حقوق بشر است. آمریکا باید در خصوص بمباران‌های اخیر در رقه و دیگر نقاط پاسخگو باشد. ما اطمینان داریم که نهایتا نیروهای خارجی از خاک ما خارج خواهند شد.
دستورکار دمشق مقابل حملات صهیونیستی
وزیر امور خارجه سوریه همچنین در واکنش به ادامه حملات صهیونیستی گفت: این نکته را باید عرض کنم که حملاتی که اسرائیل علیه سوریه انجام می‌دهد حملات جدیدی نیست و مقاومت سوریه در برابر این تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی مستمر و ادامه دار است.میخواهم این سوال را مطرح کنم که چرا اسرائیل این تجاوزات را علیه سوریه انجام می‌دهد و پاسخ این سوال را به اصحاب رسانه‌ و صاحب‌نظران واگذار میکنم.
مقداد افزود: از 75 سال پیش و زمان تأسیس رژیم صهیونسیتی در منطقه، سوریه در برابر این رژیم مقاومت کرده است؛ این را باید عرض کنم که مقاومت اشکال و انواع خودش را دارد و همانطور که آقای اسد رئیس جمهور کشورمان گفتند سوریه از سال ۱۹۴۸ تا امروز در برابر اسرائیل مقاومت کرده است.
وزیر امور خارجه سوریه بیان کرد: سوریه جنگ‌های مختلفی را علیه اسرائیل داشته و امروز هم آماده جنگ‌های دیگر با رژیم صهیونیستی است، اما این سوریه هست که می‌گوید این جنگ‌ها کجا، چطور و چگونه خواهد بود.باید این نکته را تاکید کنم که پایان اشغالگری اسرائیل در خاک جولان در صدر اولویت‌های ما قرار دارد و ملت سوریه هم تلاش می‌کند که این اشغالگری پایان یابد و همینطور اشغالگری آمریکا در شرق سوریه، ترکیه در شمال سوریه و تجاوزات دیگری که در سرزمین ما صورت می‌گیرند که همگی غیر مشروع هستند. سوریه آماده است که هزینه‌های آزادسازی خودش را بپردازد. جنایات آمریکا در شرق سوریه علیه شهروندان ما پایان خواهد پذیرفت.
جشن ملی ایران با حضور فعالان
سوری و جبهه مقاومت
شامگاه یکشنبه همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دمشق برگزار شد. در این مراسم شمار زیادی از شخصیت‌های سوری و فلسطینی حضور داشتند. وزیرامورخارجه ایران در این جمع گفت: قبل از هرچیز ادای احترام میکنم به شهدای سوریه و ایران و همه شهدای مقاومت، امروز به آقای اسد گفتم که دیدگاه‌های ایران و سوریه در مشترک مشترک است و آقای اسد گفتند که فراتر از بالاتر این است چراکه خون سوری و ایرانی در این سرزمین بهم آمیخته است.
وی ضمن ابراز نگرانی درباره کشتار مردم غزه و احتمال وقوع حملات صهیونیستی علیه رفح گفت: مایلم در جمع شما تاکید کنم که امروز مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حالی برگزار می‌شود که شاهد نسل کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی هستیم. مایلم به رهبران مقاومت فلسطینی تبریک بگویم بخاطر اینکه این مقاومت توانست در این مدت پیروزی جدیدی را در غزه به ثبت برساند.
امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: در دیدارهایی که با رهبران مقاومت لبنان و فلسطین در بیروت داشتم، دریافتم که آنها در بهترین شرایط خود قرار دارند و بدون تردید پیروزی غزه بسیار نزدیک و پایان نتانیاهو و جنایتکاران صهیونیستی نزدیکتر است.
ملاقات در نیمه شب دمشق
در نهایت، امیرعبداللهیان نیمه شب یکشنبه با حدود ۱۵ نفر از مسئولان گروه‌های مختلف فلسطینی مستقر در دمشق دیدار و در خصوص آخرین وضعیت فلسطین و نحوه پایان دادن به جنگ علیه غزه و توقف نسل‌کُشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
مسئولان‌ گروه‌های فلسطینی شرکت کننده در این نشست، با تبریک سالروز پیروزی انقلاب و روز ملی جمهوری اسلامی ایران به رهبری، دولت و ملت ایران، از دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اظهار خرسندی کردند و نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت همه جانبه از مسئله فلسطین را نقشی اساسی و مرکزی توصیف نمودند.
حاضران با تجلیل از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت و مسئله فلسطین، پیروزی انقلاب اسلامی ایران را پیروزی ملت فلسطین توصیف نموده و افزودند، حمایت ایران از مسئله فلسطین همواره یک حمایت برجسته و متمایز و حمایتی عملی و حقیقی بود. از نگاه فلسطینی‌های شرکت کننده در این هم اندیشی، نبرد جاری در غزه معرکه ای از سلسه نبردهایی است که ملت فلسطین از ابتدای اشغال این سرزمين علیه اشغالگران داشته و آخرین نیز نخواهد بود و این مبارزات قهرمانانه تا رهایی کامل فلسطین از اشغال ادامه خواهد داشت.
حاضران با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی مدعی بود که ظرف چند روز بر مقاومت در غزه مسلط و پیروز می‌شود، گفتند؛ امروز بیش از ۴ ماه از آغاز جنگ علیه غزه می‌گذرد و برغم حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم اسرائیل، هیچ توفیقی جز کشتار بیرحمانه شهروندان و کودکان و زنان فلسطینی نداشته اند. آنها تاکید کردند، این یک نبرد میان حماس با رژیم صهیونیستی نیست، بلکه نبردی نابرابر میان همه ملت مظلوم فلسطین با رژیم اسرائیل و حامیان آن است و ملت فلسطین با ایمان به نصرت الهی تاکنون پیروز این نبرد بوده و از حکومت نتانیاهو چیزی باقی نمانده است و رژیم صهیونیستی خود را در نبرد مرگ و زندگی می‌بیند.
حاضران تاکید کردند برغم شهادت دهها هزار نفر از مردم فلسطین و شهادت دردناک هزاران کودک و زن و سالخورده فلسطینی و تخریب و ویرانی گسترده غزه در طول بیش از ۴ ماه جنایت صهیونیستها علیه ملت فلسطین، اما آنچه حاصل شد، یک پیروزی بزرگ برای فلسطین و محور مقاومت است و آنچه که رژیم صهیونیستی از قتل و ویرانی تاکنون انجام داد، نمی‌تواند به این پیروزی بزرگ بدست آمده آسیبی وارد کند.
امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضمن اظهار خرسندی از دیدار مجدد با مسؤلان گروه‌های مختلف مقاومت فلسطینی در دمشق، گفت: برغم روزهای سختی که فلسطین پشت سر می‌گذارد، اما به چند علت به شما تبریک می‌گویم.
رژیم اسرائیل بعد از طوفان‌ الاقصی بطور کامل فرو ریخت و اگر ورود تمام عیار آمریکا به میدان در حمایت از رژیم صهیونیستی و تلاش برای احیا و نجات آن نبود، این فروپاشی بطور کامل قابل مشاهده بود.
وی افزود: آنچه که به ملت فلسطین در شکست رژیم اسرائیل تا این لحظه کمک کرد، مجاهدت گروه‌های مقاومت و نیز ایستادگی صبورانه و فداکاری‌های مردم نوار غزه و کرانه غربی بود و اینکه محور مقاومت وحدت عملی خود را در حمایت از فلسطین و ایستادگی در مقابل رژیم اسرائیل و حامیان آن نشان دادند.
امیرعبداللهیان با تجلیل از حمایت مقاومت لبنان، یمن، عراق و سوریه از ملت فلسطین و نیز حمایت گسترده ملت‌های جهان و نیز برخی دولتهای مستقل و شجاع از ملت فلسطین، افزود امروز مسئله فلسطین تبدیل به مسئله اول جهان شده است و ۷ اکتبر و طوفان‌ الاقصی نشان داد که فلسطین زنده است و تسلیم خواست رژیم صهیونیستی و قدرت‌های زورگو از جمله دولت آمریکا نمی‌شود.
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در همان روزهای آغازین جنگ علیه غزه با قوت فرمودند که پایان این جنگ بی تردید پیروزی برای ملت فلسطین است، افزود؛ در گفتگوهای دیپلماتیک ما با کشورهای مختلف جهان و نیز یافته‌های ما از گفتگوها با نخبگان در اقصی نقاط جهان، این دیدگاه و ارزیابی بطور واضح شنیده می‌شود که رژیم اسرائیل و دولت آمریکا به هیچیک از اهداف اعلام شده خود از زمان آغاز جنگ علیه غزه دست نیافتند و اکنون مجبور هستند با حماس که شعار نابودی آن را می‌دادند، مذاکره سیاسی کنند و از اینکه حماس به پیشنهادات و طرح سیاسی آنها پاسخ داده است، اظهار خرسندی می‌کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه به فضل خدا و خون شهدا هیچکدام از اهداف شوم آنها محقق نشده و نخواهد شد، افزود؛ در خلال گفتگوهای ما با تعداد قابل توجهی از کشورهای غربی، همه آنها با اعتراف به پیروزی مقاومت باور دارند که جنگ راه حل نیست و باید راه‌ حل سیاسی پیدا شود و اکنون سوال اساسی آنها در دو سه ماه اخیر این است که غزه پسا جنگ را چه کسی اداره خواهد کرد.
وی افزود؛ اکنون آنها ایده‌های سیاسی مختلفی برای فلسطین و غزه و کرانه پساجنگ مطرح می‌کنند و نظر ما را نیز مستقیم یا غیرمستقیم می‌پرسند و پاسخ ما این بود و هست که باید رهبران فلسطینی بنشینند و براساس مصالح خود و مصالح ملت فلسطین توافق کنند و جهان باید از طرح و تصمیم فلسطینی‌ها حمایت کند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه امروز نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری بر طبل جنگ‌ می‌کوبد، گفت؛ رژیم اسرائیل اگر بتواند، حتما جنگ را ادامه و گسترش می‌دهد، اما هیچگاه اسرائیل در عالم تا این حد مکروه و منفور نبوده است.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد؛ امروز ضرورت وحدت فلسطين بیش از هر زمان دیگری موضوعیت دارد و امروز میدان فلسطین نیازمند صدای واحد و دسته جمعی فلسطینیان و همه گروه‌های فلسطینی است و آنچه که فلسطین را در شکست رژیم اسرائیل تا این لحظه کمک کرد، توکل بر خدا و ایستادگی مردم غزه و کرانه و فداکاری آنها و حمایت محور مقاومت بود و اگر شما متحد باشید، دنیا تسلیم اراده شما خواهد شد.