سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
به بهانه پایان جام ملت‌های آسیا

مرور عملکرد ستاره‌های قاره کهن

ستاره‌های برجسته شاغل در فوتبال باشگاهی اروپا عملکردهای متفاوتی در جام ملت‌ها داشتند
به گزارش فوتبال 360، آنها می‌درخشند، مورد توجه قرار می‌گیرند و میادین آسیایی را به مقصد تالارهای مجلل فوتبالی قاره سبز ترک می‌کنند. هر گل آنها در باشگاه‌های اروپایی و گاهی هر بازی آنها برای باشگاه‌های بزرگ دنیا و یا در لیگ‌های متعبر فوتبال جهان برای هوادارانشان در کشورهای مبدا نویدبخش کسب تجربه و پیشرفت برای درخشش در تیم ملی است. تیم‌های ملی قاره آسیا در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی این قاره در مقابل هم قرار گرفتند و ستاره‌های شاغل در اروپا به کمک تیم‌های خود در این بازی‌ها آمدند. با این حال همه این ستاره‌ها به اندازه نام و اعتبار باشگاه کنونی خودشان و در سطح بازی‌های خود در قاره سبز ظاهر نشدند. به بهانه پایان جام ملت‌های آسیا به مرور عملکرد ستاره‌های برجسته این رقابت‌ها می‌پردازیم‌.
کیم مین جائه؛ ستاره کره جنوبی
کره جنوبی در حد و اندازه نام و سابقه‌اش در فوتبال آسیا نبود و این تیم نه در مرحله گروهی و نه در دور حذفی نشانی از یک ابر قدرت قاره کهن نداشت. آنها در عملکرد تیمی خوب نبوند اما این تیم ستاره‌های برجسته‌ای داشت که کیفیت اروپایی را با خودشان به ورزشگاه‌های قطر آورده بودند. کیم مین جائه برای تیم ملی‌اش کمتر از نسخه کنونی برای بایرن مونیخ نبود. او ستاره تیم ملی کره جنوبی نام داشت‌؛ در حالی که این تیم سون و هی چانگ هوان را هم در لیست بازیکنانش می‌دید. کیم مین جائه در جام ملت‌ها یک گل و یک پاس گل را به نام خودش ثبت کرد. نقطه درخشان آمار او را در تعداد پاس‌های موفقش می‌یابیم. این مدافع کره‌ای با درصد پاس صحیح 92.98، کیفیتی در بالاترین سطح قاره اروپا را به قطر و پیراهن تیم ملی‌اش آورده بود. ستاره بایرن مونیخ از این نظر بهترین آمار در میان همی‌تیمی‌هایش را در مسابقات بر جای گذاشت. مدافع سابق ناپولی 13 نبرد موفق هوایی هم داشت و با 10 بازپس گیری توپ یک مدافع کلاس جهانی برای تیم یورگن کلینزمن بود.
تاکفوسا کوبو؛ قابل قبول
بازیکن سابق رئال مادرید که این روزها ستاره رئال سوسیداد به شمار می‌رود، قرار بود ستاره برجسته تیم ملی ژاپن در قطر نام بگیرد. البته عملکرد کوبو در جام ملت‌های آسیا قابل قبول و مطلوب ارزیابی می‌شود و او بازیکن ترسناکی برای رقبای ژاپن بود اما به اندازه نسخه اروپایی و باشگاهی‌اش ندرخشید. کوبو یک گل و یک پاس گل در این رقابت‌ها داشت که برای بازیکنی در پست او آمار خوبی نیست. با این حال با 28 سانتر روی دروازه رقبا یک برگ برنده فنی برای ژاپن به شمار می‌رفت و سرمربی تیم ملی می‌توانست روی این قابلیت ستاره لالیگایی تیمش حساب کند. کوبو با 9 خطای متحمل شده از دردسرهای اصلی ژاپن برای رقبایش در جام ملت‌های آسیا بود. در مجموع عملکرد او قابل قبول به نظر می‌رسد اما ستاره‌ای که در سوسیداد به میدان می‌رود، می‌توانست از این هم خیلی بهتر باشد و زمینه‌ساز موفقیت تیمش در جام ملت‌ها نام بگیرد.
کائورو میتوما؛ مصدومیت بد موقع
ستاره تیم روبرتو دی‌زربی که در لیگ برتر انگلیس مشتریان بزرگ و بسیاری را برای قابلیت‌هایش دست و پا کرده، جام را با مصدومیت و دور از تیم ملی شروع کرد. میتوما فقط 2 بازی به عنوان یار تعویضی و جمعا حدود 50 دقیقه فرصت حضور در میدان را پیدا کرد و نتوانست تمام کارهایش در برایتون را در پیراهن سامورایی‌ها تکرار کند. شاید اگر میتوما در فرم ایده‌آلش قرار داشت، ژاپن با این اسلحه مرگبار برایتون برای رقبایش خطرناک‌تر می‌شد. او در صورت آمادگی قابلیت تغییر دادن نتایج بازی‌ها به نفع تیم ملی کشورش را داشت. مصدومیت بد موقع جلوی درخشش یکی از امیدهای ژاپن برای این جام ملت‌ها را گرفت.
سون هیونگ مین؛ درخشان و تنها
ستاره کره‌ای تاتنهام یا به عبارت دقیق‌تر اسطوره کره‌ای این باشگاه و یکی از بهترین بازیکنان کنونی لیگ برتر انگلیس، امید اول کره‌ای‌ها برای رقم زدن بهترین نتایج و سنگینی کردن کفه فنی بازی‌ها به نفع کره‌جنوبی در جام ملت‌های آسیا بود. این رقابت‌ها نشان داد سبک بازی سون مبتنی بر حضور در یک مجموعه موفق است و او نتوانست نقشی که اکرم عفیف برای قطر ایفا می‌کند را در تیم ملی کشورش به عهده بگیرد. آمار تایید می‌کند سون برای تیم ملی کم‌کاری نکرد و یکی از بازیکنان با کیفیت و برجسته جام بود. 3 گل زده، درصد پاس صحیح بالاتر از 85، 23 شوت به سمت دروازه رقبا، 10 شوت در چارچوب دروازه حریفان کره‌جنوبی و 10 خطای متحمل شده در جریان رقابت‌ها نشان می‌دهد سون برای تیم ملی همان ستاره تاتنهام بود اما او برای عملی کردن نقشه‌هایش در تیم ملی تنها ماند و هم‌تیمی‌هایش موفق نشدند این درخشش سون را به موفقیت تیم کلینزمن گره بزنند.
شاید اگر کره 3 بازیکن هجومی در سطح سون داشت، او می‌توانست زمینه‌ساز موفقیت کره در این بازی‌ها نام بگیرد.
تاکاهیرو تومیاسو؛ صخره ژاپنی
ستاره خط دفاعی توپچی‌ها هم برای ژاپن در حد انتظارات ظاهر شد و قوت قلب خوبی برای سامورایی‌ها در کارهای تدافعی بود. تومیاسو با موفقیت 13 نبرد هوایی موفق و دقت پاس نزدیک به 90 درصدی عملکردی اروپایی در جام ملت‌های آسیا داشت. با این حال نقطه قوت آمار این ستاره آرسنال در جام ملت‌ها 14 دفع توپ این ستاره است که نشان می‌دهد ژاپن در دفاع چقدر به او وابسته بود. تومیاسو هم برای تیم ملی کشورش کم نگذاشت.
واتارو اندو؛ دور از فرم ایده‌آل
سامورایی‌ها امید زیادی به بازیکن تیم یورگن کلوپ بسته بودند و می‌گفتند قرار است برگ برنده ژاپن در میانه میدان نام بگیرد. با این حال شاگرد کلوپ در تیم ملی به اندازه تیم باشگاهی‌اش خوب نبود و هم‌وطنانش را مایوس کرد. تعداد گل، پاس گل و دقت پاس واتارو اندو اصلا در حد انتظار از یک بازیکن تیم صدرنشین لیگ برتر انگلیس نبود. آمار فنی بد او، 6 بار لو دادن توپ در جریان بازی است و این هافبک را به عنوان بدترین بازیکن ژاپن از این نقطه‌نظر معرفی می‌کند. اندو برای تیم ملی کشورش خوب کار نکرد.
مهدی طارمی؛ نمره قبولی از دریچه آمار
گلزن پورتوی پرتغال امید اول ایران برای گلزنی در آسیا بود. طارمی شاید اگر در پست تخصصی‌اش به بازی گرفته می‌شد، می‌توانست تاثیر بهتری روی عملکرد تیمی ایران بگذارد. با این حال آمار او در جام ملت‌ها قابل قبول ارزیابی می‌شود. ستاره در تدارک سفر به سری‌آ در جام ملت‌ها با 3 گل زده و 17 شوت به سمت دروازه رقبا در این 2 زمینه بهترین بازیکن تیم ملی ایران بود. نقطه تاریک آمار او 5 موقعیت گل از دست داده است که شاید با تغییر پست و قرار گرفتن در پست مهاجم هدف این آمار طارمی بهتر می‌شد. باید اضافه کرد مهدی طارمی 8 خطای متحمل شده را هم برای ایران داشت که نشان از خطرناک بودن او برای رقبا دارد. در مجموع او با کمی چشم‌پوشی و ارفاق نمره قبولی از این مسابقات می‌گیرد و عملکرد قابل دفاعی در پیراهن تیم ملی نشان داد.
هی چان هوانگ؛ مایوس‌کننده
گلزن برجسته ولورهمپتون برای تیم ملی کشورش در جام ملت‌های آسیا، آورده اروپایی قابل ملاحظه‌ای نداشت. او که رقابت‌ها را با مصدومیت شروع کرد با بازگشت به اردوی تیم ملی کره‌جنوبی هم درد چندانی از این تیم دوا نکرد و از ضعیف‌ترین بازیکنان تیم کلینزمن بود. هوانگ فقط موفق به ثبت یک گل برای کره جنوبی در این مسابقات شد و آمار شوت و شوت در چارچوب او اصلا در حد و اندازه مهاجمی نبود که میادین دشوار لیگ برتر انگلیس را تجربه کرده است. از 10 گل او در لیگ برتر این فصل سهم کمی به تیم ملی رسید و این ستاره لژیونر مفیدی برای فوتبال کره نشد.