سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد

زیان اقتصاد خاورمیانه از کاهش تولید نفت

رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد با وجود آن که دورنمای اقتصاد جهانی به طرز شگفت انگیزی، تاب آور مانده است، اقتصادهای خاورمیانه به دلیل کاهش تولید نفت و جنگ غزه از پیش‌بینی‌های رشد، عقب‌تر هستند.صندوق بین‌المللی پول در گزارش اقتصادی منطقه‌ای ماه گذشته، پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی خاورمیانه و شمال آفریقا در سال میلادی جاری را به ۲.۹ درصد پایین برد که تا حدی، به دلیل کاهش کوتاه‌مدت تولید نفت و جنگ در غزه بود.این وام دهنده جهانی، ماه گذشته، پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را بالا برد و با اشاره به کاهش سریع‌تر از حد انتظار تورم، چشم‌انداز اقتصادی آمریکا و چین را ارتقاء داد.کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در «مجمع مالی عرب» در دبی اظهار کرد: اقتصادهای همسایه سرزمین‌های اشغالی فلسطین، شاهد آسیب دیدن درآمدهای گردشگری از این درگیری‌ها بودند و در عین حال، وقایع دریای سرخ، بر هزینه‌های حمل و نقل در سطح جهان تاثیر گذاشته است. وی خاطرنشان کرد این عوامل، چالش‌های اقتصادهایی که هنوز از شوک‌های قبلی در حال بهبود هستند را تشدید کرد .به گزارش ایسنا،محمد معیت، وزیر دارایی مصر در حاشیه این اجلاس به رویترز گفت: بخشی از تاثیر تغییر مسیر کشتی‌ها بر درآمدهای کانال سوئز، به دلیل رشد خوب در دوره قبل از این حوادث، قابل جذب است.جورجیوا گفت: صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه مقاله‌ای را منتشر خواهد کرد که نشان می‌دهد حذف تدریجی یارانه‌های انرژی می‌تواند، ۳۳۶ میلیارد دلار در خاورمیانه صرفه‌جویی به همراه داشته باشد معادل مجموع اقتصادهای عراق و لیبی است.رئیس صندوق بین‌المللی پول اظهار کرد: حذف یارانه‌های انرژی، همچنین آلودگی را کاهش داده و به بهبود هزینه‌های اجتماعی کمک می‌کند.بر اساس گزارش رویترز، طبق اعلام صندوق بین‌المللی‌ پول، یارانه سوخت‌های فسیلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، معادل ۱۹ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ بود. این وام دهنده، لغو تدریجی یارانه‌های انرژی را برای اقتصادهای منطقه از جمله صادرکنندگان نفت، توصیه کرده و حمایت هدفمند را به عنوان جایگزین، پیشنهاد کرده است.

نفت گران‌تر آفریقا و دریای شمال
برای اروپایی‌ها
پالایشگاه‌های نفت اروپا در پی افزایش قیمت دیزل و اختلال در محموله‌های وارداتی از خاورمیانه، خرید نفت را افزایش داده‌ و باعث افزایش قیمت معاملات فیزیکی نفت شدند.دو گرید نفتی غرب آفریقا شامل فورکادو و اگینا نسبت به قیمت نفت برنت، به ترتیب بیش از ۵ دلار و ۷ دلار در هر بشکه، گران‌تر شده‌اند.این دو گرید نفتی تا یک ماه پیش، حدود ۴ دلار و ۶ دلار بالاتر از قیمت نفت برنت معامله می‌شدند.به گفته معامله‌گران، این دو گرید نفتی از این واقعیت که بازدهی خوبی در تولید دیزل دارند و تاخیر نفتکش‌های حامل نفت خاورمیانه به دلیل تنش‌ها در دریای سرخ، سود می‌برند. این وضعیت باعث شده است پالایشگاه‌های اروپایی، از منابع نزدیک‌تر به این منطقه، نفت خریداری کنند.ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت شرکت تحلیل داده کلپر گفت: بازار فیزیکی به این حقیقت پی برده که اختلالات دریای سرخ، در واقع جریان فیزیکی را مختل کرده و اروپا به بیش از آنچه در حال حاضر دارد، نیاز دارد.اروپا با کمبود نسبی دیزل مواجه است که تا حدی به دلیل تاخیر در واردات محموله‌های نفت از خاورمیانه است. پالایشگاه‌های اروپایی مایلند سوخت بیشتری را با نفت خام مطلوب تولید کنند تا سودشان را به حداکثر برسانند.طبق داده‌های بلومبرگ، نرخ اضافی که پالایشگاه‌های اروپایی می‌توانند برای تولید دیزل مطالبه کند، به ۳۲.۸۸ دلار در هر بشکه رسیده که بالاترین حد در چهار ماه گذشته است.توتال انرژی به دنبال خرید گرید نفتی وست تگزاس اینترمدیت میدلند بوده و از ابتدای ماه میلادی جاری، تقریبا هر روز، پیشنهاد خرید داده است. قیمت‌ها برای این گرید نفتی آمریکایی، در برابر قیمت پایه بازار، طی این مدت، حدود ۵۰ سنت در هر بشکه افزایش پیدا کرده است.در این بین، گرید نفتی فورتیز دریای شمال از افزایش خرید توسط پالایشگاه گرنج موث، حمایت شده و همزمان، نشت خط لوله در پایانه نفتی فین آرت باعث محدود شدن واردات به این پالایشگاه شده است.بر اساس گزارش بلومبرگ، معلوم نیست قیمت‌های بالای فعلی تا چه مدتی دوام خواهند داشت زیرا فصل آتی تعمیرات پالایشگاهی ممکن است خرید را محدود کند.
قیمت نفت از صعود بازماند
قیمت نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه بازار آسیا پس از این که رژیم صهیونیستی اعلام کرد به حملات در جنوب غزه پایان داده است و نگرانی‌ها نسبت به اختلال عرضه فروکش کرد، کاهش یافت.به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۸۱ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۷۶ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید.ریسک‌های ژئوپلیتیکی و نگرانی نسبت به گسترش درگیری میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین در منطقه و احتمال مختل شدن عرضه نفت در خاورمیانه، باعث شد قیمت نفت در هفته گذشته، ۶ درصد صعود کند.چند روز پس از آن که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پیشنهاد آتش‌بس حماس را رد کرد، ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد مجموعه‌ای از حملات را به جنوب غزه انجام داده که اکنون به پایان رسیده است.اختلالات لجستیکی در دریای سرخ، همچنان در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. آژانس فعالیت‌های تجارت دریایی انگلیس، بامداد روز دوشنبه اعلام کرد گزارشی مبنی بر اصابت دو موشک به یک کشتی در جنوب المخا یمن دریافت کرده است. نیروهای مسلح یمن در واکنش به جنگ غزه، از اواسط نوامبر، کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف حمله قرار داده‌اند.
در حالی که نگرانی‌های عرضه در خاورمیانه نسبتا افزایش یافته، اخبار منتشره از آمریکا، بخشی از نگرانی‌ها را کاهش داده است. شرکت‌های انرژی آمریکایی، تعداد دکل‌های نفت و گاز طبیعی را به بالاترین حد خود از اواسط دسامبر افزایش دادند که به طور بالقوه نشان‌دهنده افزایش تولید این کشور در ماه‌های آینده است. تولید داخلی آمریکا در هفته گذشته، به رکورد ۱۳.۳ میلیون بشکه در روز بهبود یافت.نگرانی‌ها پیرامون وضعیت تقاضا، همچنان به قوت خود باقی است. یکی از مقامات فدرال رزرو اظهار کرد: علاقه‌ای به توصیه برای کاهش نرخ بهره ندارد و این امر بر صحبت‌ها در خصوص مهار بیشتر تورم افزوده است. نرخ‌های بهره بالاتر، رشد اقتصادی را کاهش داده و تقاضا برای نفت را محدود می‌کند.انتظار می‌رود ساعات معاملات در آسیا کوتاه باشد زیرا بازارهای اکثر مناطق از جمله چین، هنگ کنگ، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، تایوان، ویتنام و مالزی برای تعطیلات بسته هستند. براساس گزارش رویترز، بازارهای مالی سرزمین اصلی چین برای تعطیلات سال نوی چینی، تعطیل هستند و از دوشنبه، ۱۹ فوریه، فعالیتشان را از سر خواهند گرفت. تجارت هنگ کنگ در ۱۴ فوریه از سر گرفته خواهد شد.