سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

مشکل «ایزوله شدن مسئولان»

محمدجواد پهلوان
مشکل «ایزوله شدن مسئولان» در این دولت شدت بیشتری گرفته است.
یعنی اگرچه ما در تمام دولت‌ها و کلا در بین همه مسئولان در درجات مختلف این مشکل را شاهد هستیم اما به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم این نقصان جدی‌تر شده است.
نگاهی به اظهارات اقتصادی رئیس این دولت به خوبی نشان می‌دهد مرجع و منابع خبری وی کاملا کانالیزه شده هستند و وی اطلاع دقیقی از آنچه در کف جامعه می‌گذرد خبر ندارد.
برای مثال وقتی ابراهیم رئیسی اعلام می‌کند «کاهش تورم در این دولت بی‌سابقه است.»
بدین معنی است که بولتن‌های خبری که به دست وی می‌رسانند آنچنان با واقعیت همخوانی ندارد و وی به نوعی اسیر نطق‌هایی شده که برای او می‌نویسند و وی نیز ناچار است از روی آنها بخواند! اینکه عرض می‌کنم «ایزوله شدن مسئولان» در این دولت شدت بیشتری گرفته به این دلیل است که ابراهیم رئیسی برخلاف روسای جمهور قبلی علی‌الخصوص حسن روحانی و یا مرحوم‌ هاشمی رفسنجانی آشنایی خاصی با اعداد و رقم ندارد به راحتی اطرافیان می‌توانند با اطلاعات غلط و مخدوش وی را در مسیری قرار دهند که قطعا اگر او از آن مطلع بود در آن مسیر قرار نمی‌گرفت.
شاید پرسیده شود یعنی رئیس دولت حتی دسترسی به روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی ندارد؟
باید گفت چرا چنین دسترسی وجود دارد اما یک رئیس‌جمهور در کشورمان آنقدر برنامه‌هایش پر است که فرصت نمی‌کند که حتی دقایقی فلان شبکه اجتماعی را رصد کرده تا متوجه شوند واقعیت کف جامعه قرابتی با نطق‌های وی ندارد.
البته همانطور که گفته شد روسای جمهور قبلی نیز وقت‌شان پر بوده و به مطالعه بولتن‌ها اکتفا می‌کردند ولی فرق اساسی آنجا بوده امثال حسن روحانی و مرحوم‌ هاشمی رفسنجانی اولا خود شخصا بر نطق‌های‌شان نظارت داشتند و هرآنچه نوشته می‌شد را روخوانی نمی‌کردند و ثانیا، گزارش‌هایی که خدمت‌شان می‌رسیده را دربست قبول نمی‌کرده و بازنشر نمی‌دادند.
هرچند از آنجا که جامعه در دوران «سر شدگی» قرار دارد آنچنان دیگر حتی اظهارات و نطق‌های رئیس‌جمهور برایش اهمیت ندارد ولی علی الحال این خوب نیست وقتی مردم زیربار تورم و گرانی در حال له شدن هستند رئیس دولت از رکورد شکنی در کنترل تورم سخن بگوید.
حقوقدان و مدرس دانشگاه