چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
دبیر کل حزب مردم‌ سالاری در برنامه به اضافه یک شبکه سوم:

چرا صداوسیما فقط هنگام انتخابات گفت‌وگوی آزاد ‌می‌گذارد!؟

دبیرکل حزب مردم سالاری که در برنامه به اضافه یک شبکه سوم حضور یافته بود به تفصیل درباره ضرورت رفع موانع مشارکت حداکثری سخن گفت که متن سخنان وی به شرح زیر است:
در ابتدا باید بگویم که این برنامه برنامه خوبیست ولی ای کاش فقط در زمان انتخابات نباشد و پس از انتخابات این جور گفت‌وگوها ادامه پیدا کند که جوانان بتوانند بیایند و صحبت کنند.
معتقدم بعضی صحبت‌ها خوب است و عزیزان بعضی آمارها را یکجانبه می‌گویند، عالی‌ترین وضعیت موشکی و دفاعی را داشته باشید، عالی‌ترین پهپادهای دنیا را داشته باشید ولی مردم را نداشته باشید هیچ چیزی ندارید، اساس مردم هستند، اگر اعتماد مردم نسبت به کلیت نظام و سیستم کاهش داشته باشد تمام آن موارد اهمیت ندارد، مگر در دنیا از این پیشرفت‌ها کم انجام شده، ما سلاح اتمی هم نداریم، مدعی هم نیستیم و نمی‌خواهیم، اما آنهایی که دارند مثلا کره شمالی، به چه چیزی باید بنازند به صرف اینکه بمب اتمی دارد؟
من معتقدم یک تفکری در کشور اصلا به‌دنبال توسعه به معنای علمی و دانشگاهی آن نیست، ما تا به حال 6 برنامه پنج ساله توسعه داشته‌ایم که اخیرا مجلس نام آن را هم به برنامه پیشرفت تغییر داده و استناد می‌کنند که رهبری فرموده است، مگر رهبری مخالف توسعه هستند؟
اگر واقعا نگاه همه‌جانبه به توسعه باشد آن وقت می‌گوییم چرا راه دور برویم، همین کشورهای همسایه را ببینیم، ما در سند چشم‌اندازی که یک زمانی می‌گفتیم بیست ساله است و تا سال 1404، که حالا یک سال و نیم از آن مانده، قرار بوده قدرت اول منطقه بشویم و دهمین اقتصاد برتر دنیا. ما می‌توانیم در این مدت باقی‌مانده به این هدف برسیم؟ همسایه‌های ما را ببینید آیا می‌توانیم با امارات یا قطر که اندازه یک استان ما هم نیست و حالا فینال جام ملت‌های آسیا را برگزار می‌کند رقابت کنیم، یا مثلا ترکیه را ببینید، بعضی‌ها می‌گویند در ترکیه هر کس رای ندهد جریمه می‌شود در صورتیکه 6 دوره است که این مورد حذف شده است، در ترکیه در انتخابات اخیر 89 درصد مردم شرکت کرده‌اند، آن‌ها از نظر توسعه سیاسی هم از ما پیشی گرفته‌اند، چه برسد به توسعه اقتصادی.
بنده با هر چهار حزب ترکیه ملاقات داشته‌ام، قائم مقام آقای اردوغان می‌گفت حزب عدالت و توسعه 15 میلیون عضو دارد در صورتی‌که ما همه احزاب را جمع کنیم اعضای آنها به یک میلیون عضو هم نمی‌رسد، خب ما کجای قصه هستیم؟
من معتقدم باید امیدوار باشیم و مایوس نشویم، با کمک مردم و به پشتوانه اعتماد عمومی برویم و مسائل را حل کنیم.
بنده صراحتا عرض می‌کنم که دوستان اصولگرا اینقدر کاندیدا دارند که فقط در تهران باید از 1300 نفر توسط یک هیات منتخبی گزینش انجام دهند البته که در پشت قصه پدرخوانده‌ها تعیین‌کننده هستند و این کارها تشریفات کار است. چرا باید ما با ذره‌بین هم نتوانیم کاندیدا پیدا کنیم برای ارائه لیست البته ممکن است در شهرستان‌ها با این تایید صلاحیت‌های جدید شاید حدود چهل تا پنجاه نفر داشته باشیم، در تهران که با ذره‌بین هم نمی‌توان کسی را پیدا کرد چرا باید بعضی‌ها تا شب انتخابات هم تن لرزه داشته باشند که ممکن است رد صلاحیت شوند ولی بعضی آقایان سه ماه پیش ستادشان را هم زده‌اند، این خلاف عدالت انتخاباتی است.
دبیرکل حزب مردم‌ سالاری با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر محمدرضا خباز گفت: نمی‌دانم چرا وی باید ردصلاحیت شود. بدون شک، تقوا و تعهدش به نظام جمهوری اسلامی اگر از افراد ردصلاحیت‌کننده بیشتر نباشد قطعا کمتر نیست.
وی در پاسخ مجری برنامه مبنی بر تعداد دفعات رد صلاحیت شدن ایشان پاسخ داد: من در دوره هفتم مجلس رد صلاحیت شدم و علی‌رغم توصیه رهبری به شورای نگهبان که فرمودند این لیست 250 نفره مد نظر آقایان خاتمی و کروبی تایید شوند ولی شورای نگهبان عمل نکرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات شرکت می‌کنید یا نه؟ اظهار داشت: من معتقدم علی‌رغم مشکلاتی که داریم صندوق رای را نباید از حیز انتفاع بیندازیم، من شنیده‌ام برخی دوستان می‌گویند بعضی‌ها تحریم کرده‌اند انتخابات را، هیچ اصلاح‌طلبی تحریم نکرده است بلکه می‌گویند انتخابات باید مفهوم واقعی خود را داشته باشد. بزرگترین ضربه را به مشارکت همین مجلس یازدهم زده، چون پنجم مرداد قانونی تصویب کرده‌اند که اگر کسی تا شانزدهم نام‌نویسی نکرد دیگر تمام، در یازده روز شورای نگهبان تایید کرد، مجمع تشخیص مصلحت تایید کرد، ستاد انتخابات شکل گرفت، آیین نامه درست شد، آنقدر عجله کردند که نه تنها احزاب اصلاح‌طلب بلکه برخی اصولگرایان هم نتوانستند ثبت نام کنند، چرا؟ چون یک تفکری هست که مشارکت حداقلی در مذاقشان مزه کرده هرچه مردم کمتر شرکت کنند آنها خوشحال‌ترند، می‌گویند اگر مشارکت حداکثری باشد دیگر ماها نخواهیم بود. در اواخر مجلس دهم گفتم آقای قالیباف شما که نفر اول مجلس یازدهم هستید از من که نفر هفتم مجلس دهم بودم کمتر رای دارید. مشارکت مردم اگر باشد ماها تازه رأیمان از 40 درصد به بالا شروع می‌شود ولی بعضی‌ها رأیشان در زیر 40 درصد مشارکت است. همه افکارسنجی‌ها و آمارهای رسمی دولتی معتقدند بعید است (البته من از خداوند می‌خواهم مشارکت بیشتر از قبل باشد) مشارکت از دفعه قبل بیشتر باشد.
من می‌گویم چرا اینها به فرمایشات رهبری عمل نمی‌کنند؟ کدام یک از دست‌اندرکاران گوش کردند؟ به دوستان وزارت کشور گفتم، آنها گفتند چرا به ما می‌گویید، به شخص وزیر کشور گفتم شما می‌گویید یک سوم این داوطلبان را نرسیدیم بررسی کنیم، گفتم پس حق‌الناس چه می‌شود؟ گفتند ما احراز عدم نزدیم، عدم احراز زدیم و ان‌شاالله بعدا درست می‌شود، البته شورای نگهبان نفراتی را اضافه کرد، ولی خدا شاهد است کسانی که موثر هستند را اضافه نمی‌کند، کسانی که رای‌آور باشند در منطقه نفوذ داشته باشند. حالا که دیگر فرصت تمام شده ولی باز هم اگر شورای نگهبان در همین یک هفته هم حرف رهبری را گوش کند و سعی کند مشارکت افزایش یابد و به فرمایشات رهبری عمل می‌کند.
وی در پاسخ به مهمان دیگر برنامه که گفت کشور هشت سال دست شما و تفکر منتسب به اصلاح‌طلبی بود اظهارداشت: آقای حسن روحانی نه خودش خودش را اصلاح‌طلب می‌داند و نه ما او را اصلاح‌طلب می‌دانستیم.
در این دوازده روز هشت هزارتومان قیمت دلار بالا رفته است، یعنی در این هشت روز ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است، از زمان دلار 7 تومانی در دوران مرحوم بازرگان تا الان این اندازه افزایش قیمت در این بازه زمانی کوتاه بی‌سابقه بوده است. شما می‌گویید برجام، آقای گروسی دو سه روز قبل گفتند ایران پذیرفته غنی‌سازی 60 درصد را کاهش دهد، این یعنی عقب‌نشینی، آن وقت شما می‌گویید برجام؟
در همین قضایای اخیر و بحث‌های پاکستان و بلوچستان و.... بعضی جاها کشورهای غربی و آمریکایی‌ها می‌گویند ایران نقشی نداشته است ولی بعضی‌ها در داخل می‌گویند آنها بیخود می‌گویند، ما نقش داشته‌ایم، خب معلوم است اینطوری باید ارزش پول ملی اینقدر کاهش پیدا کند، والله اگر معیشت مردم خوب باشد خیلی هم به این ردصلاحیت‌ها ربطی ندارد، این ردصلاحیت‌ها ده الی پانزده درصد تاثیر دارد، مردم می‌گویند ما هشتمان گرو نهمان است شما چرا از انتخابات حرف می‌زنید.
وی در پاسخ به آخرین سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه «از یک سو دعوت به مشارکت در انتخابات و از یک سو نقد صریح و تند و بی‌پروای شرایط بازگو می‌شود، این دو موافق یکدیگر نیستند، آیا این باعث روی‌گردانی از انتخابات نمی‌شود؟» اظهارداشت: اگر نیت ما این باشد که مردم را بخواهیم قهر بدهیم با انتخابات حتما درست نیست، اما باید یک تلنگری به مسئولین بزنیم، ما دلسوز نظام هستیم، من نباید از بحث جانبازی و خانواده شهید بودن حرف بزنم، ما می‌خواهیم نظام بماند برای ماندنشان هم زمامداران باید عقلانیت بیشتری داشته باشند.