چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲
طلایی‌نیک:

همکاری دفاعی ایران و روسیه ربطی به جنگ اوکراین ندارد

به گزارش ایسنا، سردار رضا طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها، حضور مردم در ۲۲ بهمن را اقتدارآفرین دانست و گفت: عمق و ماهیت مردمی جمهوری اسلامی باردیگر در این روز مشخص شد. یکی از پیام‌های حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن این بود که باوجود تحولات گوناگون در منطقه و اقدامات تروریستی در مقاطع مختلف ملت ایران در حفظ روحیه و اقتدار ملی و خنثی‌سازی تهدیدات نقش خود را ایفا می‌کنند.
سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در سال جاری، اظهار کرد: در ۱۱ ماه گذشته دستاوردهای ارزشمندی داشتیم؛ تاکنون در ۱۱ ماه اخیر ۸۳ درصد طرح‌های تحقیقاتی و فناوری ما به مرحله خاتمه رسیده است. از این موارد آن‌هایی که به نمونه محصول دست یافته‌اند، ۴۱ درصد را تشکیل می‌دهند و به فرایند تولید محصول نهایی برای بکارگیری در نیروهای مسلح و صادرات اقلام دفاعی رسیده‌اند.بیش از ۶۴ درصد طرح‌های تحقیقاتی و فناوری را با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم. طلایی‌نیک تأکید کرد: اولین موافقت اصولی برای ایجاد بوستان علم و فناوری دفاعی را هفته گذشته از وزارت علوم دریافت کردیم. این سازوکار جدید پارک‌های علم و فناوری دفاعی به شکل تخصصی در قطب‌های گوناگون در سال آینده تشکیل می‌شود که در اولین مرحله در محصولات دومنظوره که هم نیازهای دفاعی و هم غیردفاعی را پوشش دهند، در شیراز و تهران آماده‌سازی می‌شود.
وی افزود: برای صنعت دریاپایه هم اولویت ویژه درنظر گرفته‌ایم و ظرفیت‌های بالای بالقوه در این بخش را فعال می‌کنیم. همچنین بخشی از تولیدات اقلام صادراتی دفاعی را با ایفای سهم بیشتر بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان پیش می‌بریم.
سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد: ۸۹ درصد اراضی نیروهای مسلح به مرحله دریافت سند یا صدور سند رسیده است تا حقوق مردم بادقت و به درستی رعایت شود.
وی افزود: در زمینه پاکسازی مناطق مرزی از آلودگی مین تاکنون ۲۶ هزار مین، گلوله و بمب به‌جامانده از زمان جنگ تحمیلی، کشف یا منهدم شده است. همچنین در ماه‌های اخیر شاهد جذب بیش از ۲۰۰ جوان نخبه که فارغ‌التحصیلان عالی دانشگاه‌ها هستند در وزارت دفاع بودیم.
طلایی‌نیک در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام‌شده در زمینه مسدودسازی مرزهای کشور جهت جلوگیری از ورود اشرار و نیروهای تروریستی، گفت: هر میزان سطح امنیت مرزها را ارتقا دهیم به نفع دو کشوری است که مرز مشترک دارند. در مرزهای شرقی از حدود دو دهه قبل تقویت تأسیسات مرزبانی و امنیت مرزی در دستور کار کشورها بوده اما منابع آن به موقع تأمین نشد و این امر طولانی‌تر شد. بخش‌هایی از مرز هم با استحکامات و سازوکارهای ثابت مرزی و هم سامانه‌های غیرثابت در حال تقویت است.
طلایی‌نیک در پاسخ به پرسشی درباره همکاری نظامی ایران و روسیه، تصریح کرد: همکاری‌های دفاعی و غیردفاعی ایران و روسیه سابقه از گذشته دارد و هیچ ارتباطی به جنگ اوکراین نداشت و ندارد. تحولات منطقه از جمله جنگ اوکراین روابط دفاعی و تعاملات ما با روسیه را تحت تأثیر قرار نداده است. این روابط با هدف ثبات و تأمین امنیت منطقه است. جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده است که برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین کاملاً آماده کمک است.
طلایی‌نیک در پاسخ به پرسشی درباره نسخه بدون‌سرنشین جنگنده قاهر و زمان رونمایی از آن، گفت: طیف متنوعی از پهپادها را با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای مسلح در دست اقدام داریم و با رعایت ملاحظات و محدودیت‌های نظامی در این زمینه عمل می‌کنیم که در مورد قاهر نیز این موارد رعایت می‌شود.
سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به پرسشی درباره گمانه‌زنی درباره تحویل پهپاد ابابیل به سودان، تاکید کرد: در زمینه صادرات اقلام دفاعی با رعایت همه مقرارت شناخته‌شده بین‌المللی عمل می‌کنیم. یکی از انتظاراتی که کشورهای هدف صادراتی برای ملاحظات امنیتی خودشان دارند این است که اطلاعات اقلام صادراتی با ملاحظات لازم صورت گیرد. بنابراین نمی‌توان به این پرسش پاسخ روشنی داد.
وی با تاکید بر این‌که «در حوزه شناوری با محصولات متنوع طرح‌های صنعتی را دنبال می‌کنیم»، گفت: شناورهایی بین هزار تا ۲۰ هزار تن را در برنامه داریم و این موضوع طبق برنامه خودش در حال انجام است.
طلایی‌نیک در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعای ایرانی‌بودن تسلیحات یمنی، گفت: توانمندی ملت و نیروهای مسلح یمن، بومی و داخلی است و در عمده کشورهای منطقه که جبهه مقاومت فعال است به توانمندی بالای فناورانه رسیده‌اند اما این توانمندی‌های یمنی‌ها کاملا یمنی است. برخی کشورهای غربی که مطالبی درباره ایرانی‌بودن این تسلیحات مطرح می‌کنند برای گرفتن غرامت است و اینکه دستاوردهای یمن در زمینه جلوگیری از رسیدن کاروان‌های تدارکی به صهیونیست‌ها را کوچک‌نمایی کنند. آنان اگر می‌خواهند موضوع یمن و خطوط کشتیرانی حل شود باید به آتش‌بس دائمی در غزه کمک کنند.
طلایی‌نیک در پاسخ به پرسشی درباره ساخت بالگرد ملی، اظهار کرد: بالگرد ملی در دست طراحی است و اگر این بالگرد به سرانجام برسد نیازهای نظامی و غیرنظامی را پوشش می‌دهد. ما برای ساخت بالگردهای غیرنظامی آماده پذیرش سفارش هستیم.
سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات این وزارتخانه برای خودروسازی، تاکید کرد: تمایلی برای ورود وزارت دفاع به خودروسازی نداریم اما می‌توانیم در مواردی که خودروسازان داخلی با تنگنا مواجه هستند به آن‌ها کمک کنیم. حاضریم‌ در این عرصه سهم خودمان را ایفا کنیم. وی در پاسخ به پرسشی درباره برد موشک‌های ایرانی، اظهار کرد: برد موشک‌ها متناسب با تهدیدات احتمالی است که رده‌های مسئول در نظام این امر را تشخیص می‌دهند. تاکنون برد ۲ هزار کیلومتری برای ما تعریف شده اما توانایی فنی برای افزایش برد وجود دارد.