چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲
چالش‌ها و فرصت‌های صنعت زیبایی تشریح شد

مصرف 5/2 برابری محصولات آرایشی در ایران

گروه اجتماعی - سعید تهرانی: صنعت زیبایی در دنیای امروز یکی از پرطرفدارترین صنایع در سطح بین‌المللی است. با ورود علم و تکنولوژی معیارهای زیبایی هم دستخوش تغییر شده‌اند. امید سرافراز در نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه در خصوص صنعت زیبایی گفت: صنعت زیبایی یک حوزه جذاب برای قشر مخاطب است. این صنعت همیشه جزو نیازهای مردم بوده و خواهد بود. ایران نسبت به کشورهای دیگر در استفاده از محصولات آرایشی در جایگاه بالاتری قرار دارد.مدیر مجموعه یوتوپیا ادامه داد: در ایران میزان مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی 2.5 برابر میانگین جهانی است. از لحاظ جراحی‌های بینی کشور ما رتبه یک را به خود اختصاص داده است. سرافراز درخصوص آمار مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های زیبایی گفت: حدود 30 درصد مراجعه‌کنندگان آقایان و 70 درصد خانم‌ها هستند. طی 5 سال گذشته میزان مراجعه آقایان به کلینیک‌های زیبایی 10 برابر شده است.
وی 3 چالش برای این صنعت را مطرح کرد و ادامه داد: چالش اول این صنعت در کشور، چالش مراجعین زیر 20 سال است. نوجوانانی که به جای الویت قرار دادن مسائل مهم زندگی به دنبال تغییرات ظاهری هستند و آن را الویت خود می‌دانند و متاسفانه مراجعه این افراد هم روز به روز در حال بیشتر شدن است. چالش دوم در این صنعت، فعالیت‌های افراد غیر مرتبط در این حوزه است. افرادی که با ارئه خدمات تزریقات و زیبایی در سالن‌های آرایشی و باشگاه‌های بدنسازی با جان مردم بازی می‌کنند و فرد را با عوارض‌های جبران ناپذیر درگیر می‌کنند.
چالش سوم در این حوزه، ورود برندهای تقلبی است که این یک اتفاق خطرناک است و هیچ نظارتی روی آن وجود ندارد.سرافراز در ادامه صحبت‌های خود به فرصت‌های پیش روی این صنعت اشاره کرد و گفت: گردشگری زیبایی یک فرصت بسیار خوب برای کشور است. ما با داشتن نیروهای متخصص و کادر درمانی قوی پتانسیل بالایی داریم و نیاز داریم به حوزه برندینگ، معرفی خدمات و رسانه توجه بیشتر داشته باشیم تا بتوانیم به قطب گردشگری زیبایی در منطقه تبدیل شویم.همچنین به دلیل پایین بودن خدمات زیبایی در کشور این فرصت وجود دارد تا از طریق گردشگری سلامت و زیبایی کسب درآمد و ارزآوری برای کشور ایجاد شود.
سرافراز در پاسخ به پرسش خبرنگار «مردم سالاری» مبنی بر اینکه پاریس، میلان، دبی و بانکوک قطب‌های توریسم زیبایی هستند ایران چگونه با این کشورها می‌تواند رقابت کند؟ گفت: ما در حوزه هر صنعتی بحث برندینگ را داریم، با معرفی برندها و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌توانیم خدمات خود را معرفی کنیم، ما در حوزه روابط بین‌الملل ضعیف هستیم، در حوزه صنعت و مالی و گردشگري هم ضعیف هستیم، هر حوزه‌ای بخواهد شناخته شود طبیعتا الزاماتی دارد، استراتژی مشخصی دارد، برای ورود به بازار اول باید آن بازار شناسایی شود، متاسفانه مسیر تعریف درست استراتژی را نداریم. برای مثال، از نیازسنجی گرفته تا شناخت پتانسیل‌هایی که داریم، برنامه ریزی برای ورود به بازار براساس نیازهایی که در کشورهای دیگر وجود دارد. عمده این‌ها مسائل استراتژیک و مارکتینگ است که در دنیای امروز حرف اول را می‌زند. هر چقدر قوی باشیم وقتی ارتباطات درستی نداشته باشیم به جایگاهی که بخواهیم و باید برسیم، نمی‌رسیم. گلاره افشار مشاور و مدیر داخلی مجموعه یوتوپیا در ادامه نشست درباره ارائه خدمات در مجموعه گفت: در این مجموعه خدمات و لاین‌های مختلف با کیفیت کامل و قیمت مناسب وجود دارد، برای مثال، از تزریقات گرفته تا دستگاه‌های جوان سازی و لاغری، تغذیه و لاغری، طب درد، طب سوزنی، که به مشتریان ارائه خدمات می‌دهد. افشار در ادامه گفت: قطعا زیبایی خوب است و ما در این فیلد کار می‌کنیم اما الویت بندی برای ما مهم است، مثلا فردی که مراجعه کرده با دندان‌های بدشکل و اصرار بر تزریق فیلر دارد، در ابتدا با راهنمایی و مشاوره او را توجیه می‌کنیم که دندان خراب او در الویت است و باید اول دندان‌ها درست شوند و بعد انجام اعمال زیبایی که تمایل دارد. آزاده راد روانشناس دارای مدرک دکترای کلام، در ادامه نشست گفت:طبق تحقیقات جهانی 85 درصد ظاهر آدم‌ها 37 درصد لحن و آوا و 7 درصد محتوای افراد است مورد توجه قرار می‌گیرد. یعنی افراد اول افراد به ظاهر هم توجه می‌کنند و قضاوت‌ها براساس ظاهر است.
آزاده راد در پاسخ به پرسش خبرنگار «مردم سالاری» مبنی براینکه فردی برای بالا بردن اعتماد به نفس و بهبود روحیه خود به سمت آرایش و انجام درمان‌های زیبایی می‌رود آیا این اعمال زیبایی می‌تواند به او کمک ‌کند؟ گفت: اول باید تعریف از زیبایی را بدانیم، ما حدها و فصل‌ها را هم نمی‌دانیم، وقتی حد و فصل هر چیزی را بدانیم آن وقت است که تعادل در زندگی ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی فردی نقصی در ظاهر داشته باشد و اگر بتواند با برطرف کردن آن ذات خود را بیشتر دوست داشته باشد چرا نباید آن نقص را برطرف کند. فرد با انجام اعمال زیبایی به توانمندی‌های بیشتری دست پیدا خواهد کرد و بهتر در زندگی به جلو حرکت خواهد کرد.فرد با انجام اعمال زیبایی می‌خواهد بل توانمندی‌های بیشتر به جلو برود، خانم و آقا اگر فکر بکنند که کجا داریم می‌رویم، چه کاری انجام می‌دهیم و در چه جایگاهی هستیم، همه این‌ها این بستر را فراهم می‌کند که طبق تحقیقات ۸۵ درصد ظاهر است ۳۷ درصد لحن و آوا است و ۷ درصد محتواست، در ارتباط با فردی در نهایت می‌گوید چی گفت، یعنی اول ظاهر را نگاه می‌کنند و متاسفانه قضاوت‌ها براساس ظاهر است. ما دنبال زیبایی هستیم و زیبایی را دوست داریم اما باید در چهارچوب باشیم و تعیین حد و مرز داشته باشیم. متاسفانه ما میزان زیبایی‌های خود را هم تعیین نکردیم، نمی‌دانیم چه چیزی کفایت کافی است و احساس رضایت می‌دهد که بگوییم همین زیبایی برای ما کافی است. یک نفر با هزاران نقص می‌گوید من زیبا هستم و برعکس یک نفر با هزاران زیبایی بگوید من زیبا نیستم که از بعد روانی و کلامی باید با او صحبت شود، متاسفانه آموزش ندیدم. اگر در زیبایی شدت و ضعف را بدانیم و سلسله مراتب را رعایت کنیم، آن حال خوب پایدار هم برای ما ایجاد خواهد شد‌.کلینیک‌های زیبایی آمده اند که در بعد مادی در خوب کردن حال ما کمک کنند اما باید در چهارچوب در قاعده و اصولش باشد. آزاده راد با گلایه از مراکز غیر مجاز گفت: مراکز غیر مجازی هستند که بدون داشتن علم و دانش در کنار خود و انجام اعمال زیبایی و درمانی که در تخصصشان نیست، باعث می‌شوند یک فرد با عوارض گوناگون وارد جامعه شود که عواقب بدی برای او به همراه خواهد داشت و باعث می‌شود در جامعه احساس ارزشمندی نکند. وی در پایان گفت: چقدر خوب است وقتی به جایی مراجعه می‌کنیم که آدم‌های با سواد، با دانش و آگاهی در کنارش باشند، و برای مراجعه کننده توضیح دهند و وقت بگذارند.