چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲

چشم‌انداز نگاه بن‌سلمان به اسد

رای الیوم در گزارشی نوشت ؛سوریه با توجه به اوضاع داخلی و پرونده‌های منطقه‌ای، از ابتدای عملیات «طوفان الاقصی» موضع مستقلی اتخاذ و نقش خود را مشخص کرد. جنگ سوریه که اواسط سال 2011 با هدف ساقط کردن نظام بشار اسد، رئیس جمهور این کشور آغاز شد، از بُعد داخلی تأثیرات شدید جغرافیایی و اقتصادی و در ابعاد عربی و بین المللی تأثیرات و آسیب های فراوانی به روابط این کشور وارد کرده است.
علاوه بر این، ایالات متحده و بیشتر کشورهای غربی پس از موفقیت های ارتش سوریه و هم پیمانانش درهای جنگ را نبستند و اقدام نظامی به فشارهای اقتصادی، محدودیت های سیاسی و مجازات مردم و کل کشور تبدیل شد؛ سیاستی که ایالات متحده همواره به عنوان جایگزینی برای تهاجم نظامی یا تحمیل اراده خود استفاده کرده است.
با توجه به ایجاد کانون های مسلحانه در مناطق خاصی همچون شرق سوریه به وسیله قسد، شمال سوریه به وسیله تحریر الشام و آنچه «ارتش ملی» خوانده می شود و دیگر گروه ها و سازمان های افراطی، دولت مرکزی تمرکز خود را بر مقابله با آنها گذاشته است. ارتش سوریه قصد دارد مانع از بازگشت کامل این کشور به وضعیت قبل از جنگ شود.
تنش و تقابل نظامی ای که پس از عملیات «طوفان الاقصی» بر منطقه حاکم شد و عامل آن تجاوزات مستمر اسرائیل به نوار غزه بود، دمشق را به وادی نزدیکی با کشورهای عربی به ویژه پادشاهی عربستان سعودی و امارات متحده عربی کشاند.
با توجه به جنگ شدید منطقه ای و عوامل تأثیرگذار بر سوریه که نشان دهنده حملات مستمر اسرائیل به سوریه است، دمشق از این حق آزادانه برخوردار است از متحدان خود بر مبنای ظرفیت جغرافیایی سوریه حمایت کند.
تجاوزات اسرائیل و خسارت های ناشی از حملات مکرر اسرائیل، باعث شد سوریه و عربستان روابط جدید خود را با تبادل هیئت‌های دیپلماتیک آغاز کنند.