چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
موج محکومیت بین المللی جنایت اسرائیل ادامه دارد

نگرانی جهانی درباره تبعات حمله به کنسولگری ایران

تبدیل صبر مقابل اسرائیل به پاسخی منطقی و محکم
گروه دیپلماسی- مهدی یزدی: ماجرای حمله موشکی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق ، ماجراجویی جدید تل آویو است که تبعات گسترده ای خواهد داشت. در جریان این واقعه تعدادی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران به شهادت رسیدند. براساس گفته سفیر ایران در سوریه تعداد شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق به ۱۳ نفر افزایش پیدا کرده است. براساس آنچه که اعلام شده عملیات آواربرداری از ساختمان کنسولگری ایران در سوریه ادامه دارد و به مراحل پایانی خود نزدیک شده و شهدای مستشاری ایران از زیر آوارها خارج شدند، همچنین پیکر چهار نفر از شهروندان سوری که در این اقدام تروریستی به شهادت رسیده‌اند از زیر آوار خارج شده و دو نفر همچنان در زیر آوار هستند و خروج آن ها از زیر آوار ادامه دارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند:« آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی»
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد حمله موشکی عصر دوشنبه رژیم جعلی اسرائیل، به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کند.وزارت خارجه اعلام کرد متأسفانه در این حمله هدفمند به یک مکان شناخته شده دیپلماتیک، تعدادی از مستشاران نظامی‌ ضدتروریسم جمهوری اسلامی ایران - دارای مصونیت دیپلماتیک- که همزمان با حمله مزبور، در برنامه صرف افطار ماه مبارک رمضان در این ساختمان حضور داشتند، به شهادت رسیدند. در این بیانیه آمده است: «بی‌شک این حمله زبونانه و نفرت‌انگیز، نقض مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک -ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق- و در مغایرت آشکار با مقررات بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین، کنوانسیون راجع به پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران دیپلماتیک ۱۹۷۳ و منشور ملل متحد است، فلذا انتظار این است که تعرض شنیع و خلاف حقوق بین‌الملل یادشده، از سوی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی تقبیح و شدیدا محکوم گردد». تهران تاکید که از سازمان ملل متحد به‌ویژه شورای امنیت و دبیر کل آن سازمان انتظار می‌رود در مسیر مقابله با اعمال متخلفانه و ناقض مقررات بین‌المللی رژیم صهیونیستی اسراییل، که تهدید کننده صلح و امنیت بین‌المللی تلقی می‌گردند، واکنش لازم و سریع را داشته و اینگونه اعمال جنایتکارانه و تروریستی را محکوم و تقبیح نمایند.
وزارت خارجه ایران این حمله تروریستی را گویای اوج استیصال، درماندگی و سرگردانی راهبردی رژیم صهیونیستی در نتیجه شکست نظامی، سیاسی و اخلاقی در نوار غزه پس از ۶ ماه جنگ ظالمانه، جنایتکارانه اما بدون هرگونه پیروزی علیه جریان‌های مقاومت و ملت صبور و مقاوم فلسطین توصیف کرد.
وزارت خارجه ایران هشدار داد: «جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه و در کمال حکمت و درایت، رژیم متجاوز و مفلوک صهیونیستی را از جنایت جدید خود پشیمان خواهد کرد و این رژیم جعلی با توسل به این‌گونه جنایات ددمنشانه، هرگز از شکست محتوم نجات نخواهد یافت». جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمن هشدار به جامعه بین‌المللی نسبت به فعالیت‌های ماجراجویانه رژیم جعلی اسرائیل برای گسترش دامنه‌های جنگ در منطقه و خارج از جغرافیای فلسطین اشغالی، اعلام کرد مسئولیت عواقب و پیامدهای حمله جنایتکارانه به نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق را متوجه رژیم غاصب صهیونیستی می‌داند و در این زمینه جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند.
اعتراض و نگرانی های بین الملل
«دنیل لمبرت» خبرنگار و دیپلمات پیشین سازمان ملل در پیامی این حمله را «جنون مطلق» تلقی کرد.لمبرت در پیامی که در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، نوشت: حمله شبانه اسراییل به سفارت ایران در سوریه جنون مطلق است. حتی در درگیری‌های بزرگ و جنگ سرد نیز کشورها سفارت‌خانه‌ها را بمباران نمی‌کنند.
او در ادامه گفت: اکنون آن‌ها دیگر کاملا خباثت به خرج می‌دهند و تهدیدی برای بقیه منطقه و حتی ثبات جهانی محسوب می‌شوند.
«پیتر استانو» سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا، دیروز(سه‌شنبه) گفت که اتحادیه اروپا از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق نگران است. وزارت امور خارجه عربستان، در بیانیه ای حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه را محکوم کرد. این وزارت‌خانه اعلام کرد: «ریاض حمله به مراکز دیپلماتیک که نقض معاهدات بین المللی و اصل مصونیت دیپلماتیک است را به هربهانه‌ای و تحت هر توجیهی مردود می‌داند.»
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت: «چین این حمله را محکوم می‌کند. امنیت اماکن دیپلماتیک نباید مختل گردد و باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود».
«سرگئی ناریشکین» رییس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، گفت که حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسول‌گری سفارت ایران در دمشق یک «حمله تروریستی» است. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که ناریشکین درباره این حمله گفت: «من مطمئن هستم فرماندهی سرویس اطلاعات خارجی تا بدین لحظه از امروز، اطلاعات و واکنش‌های بیشتری از کشورهای متعدد درباره اتفاقی که افتاده، این اقدام شنیع و جنایت‌کارانه در رابطه با کشور مستقل ایران و در رابطه با کشور مستقل سوریه دریافت کرده که این اقدام تروریستی در خاک آن انجام شده است».
کاخ ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق اقدامی «متجاوزانه» است. مسکو همچنین خاطرنشان کرد که این حمله تمام قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.
مصر هم ضمن اعتراض و تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه نوشت: «هدف قرار گرفتن مقر کنسولگری ایران در دمشق را محکوم می‌کنیم و تجاوز به مقرهای دیپلماتیک با هر توجیهی را نمی‌پذیریم.» سفیان القضات، سخنگوی وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای رسمی ضمن محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق تاکید کرد: هدف قرار دادن کنسولگری نقض خطرناک قوانین بین‌المللی بوده و تجاوز به حرمت مقرهای دیپلماتیک به‌شمار می‌رود که به موجب توافق وین برای روابط دیپلماتیک از مصونیت برخوردار هستند.
وزارت خارجه پاکستان ضمن تاکید بر حفظ معاهدات بین المللی کنوانسیون ژنو در بیانیه‌ای رسمی نوشت:« ما از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که از ماجراجویی اسرائیل در منطقه و اقدامات غیرقانونی آن در حمله به همسایگان و هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک خارجی جلوگیری کند.»
وزارت خارجه لبنان هم درباره تبعات نقض امنیت اماکن دیپلماتیک هشدار داد. جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد.