چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
«مردم سالاری» واکنش‌ها به شهادت سردار زاهدی را بررسی می‌کند

تبدیل صبر مقابل اسرائیل به پاسخی منطقی و محکم

گروه سیاسی- فخری سادات مسچی: عصر روز دوشنبه خبری در رسانه‌های جهان منتشر شد که مقر کنسولگری در کنار سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق مورد اصابت چند موشک قرار گرفته است.
پس از آن بود که رسانه‌های منطقه ای و همچنین خبرگزاری رسمی سوریه از نقش نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در این ماجرا دادند و اعلام کردند که تعدادی از مقامات ارشد نظامی ایران در این حادثه به شهادت رسیدند.
همه منتظر بودند که بدانند که این افراد به شهادت رسیده چه کسانی هستند.پس از آن بود که المیادین گزارش کرد که سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی یکی از فرماندهان بلندپایه سپاه قدس در این حمله تروریستی به شهادت رسیده است. همین موضوع باعث شد تا موجی از نفرت و خشم میان مردم ایران از این حادثه فراگیر شود و فضای مجازی از گفت وشنود انتقام حرف بزنند.
پس از آن مقامات ایران نسبت به این موضع واکنش نشان دادند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرد.
در این بیانیه آمده است: وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ‌اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ(آل عمران ۱۶۹)
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تسلیت سالروز شهادت مولی الموحدین امام علی علیه السلام به آگاهی ملت شریف و قهرمان ایران می‌رساند: در پی شکست‌های ترمیم ناپذیر رژیم گرگ صفت صهیونیستی برابر مقاومت فلسطین و ایستادگی مردم غزه و سرشکستگی مقابل اراده پولادین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی منطقه، ساعاتی قبل ( عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳) هواپیماهای این رژیم جعلی در جنایتی جدید ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر این جنایت سرداران رشید مدافع حرم «سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی» و «سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی» از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران و افسران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از افسران همراه آنان به شرح زیر به فیض شهادت نائل آمدند: ۱. شهید حسین امان اللهی- ۲. شهید سید مهدی جلالتی- ۳. شهید محسن صداقت- ۴. شهید علی آقا بابایی- ۵. شهیدسید علی صالحی روزبهانی
در ادامه این بیانیه تصریح شده است: با محکومیت شدید این جنایت و تبریک و تسلیت شهادت شهدای گرانقدر به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) خانواده‌های معظم و همرزمان آنان و آحاد ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی؛ برنامه‌های انتقال، تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهدا متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
شورای عالی امنیت ملی به ریاست ابراهیم رئیسی به سرعت تشکیل جلسه داد و ابعاد این حادثه را بررسی کرد. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پس از برگزاری این جلسه اعلام کرد: به دنبال جنایت جنگی دیگری از رژیم صهیونیستی علیه اماکن و افراد دارای مصونیت دیپلماتیک و به شهادت رساندن سردار سرلشکر پاسدار محمد رضا زاهدی، شورای عالی امنیت ملی ساعت ۲۱ شامگاه دوشنبه در حضور رئیس‌جمهور و رئیس شورا تشکیل جلسه داد و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردید. پس از آن نور نیوز رسانه نزدیک به این شورا در واکنشی تند به این اقدام نوشت: هرچند تاکنون مقامات عالی کشورمان از جمله رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی صرفا بر بی پاسخ نمادن جنایت اخیر رژیم صهیونیستی تاکید کرده اند اما اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و اعلام برگزاری جلسه فوق‌العاده شب گذشته این شورا و اتخاذ تصمیمات مقتضی پیرامون موضوع حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، نشان می‌دهد که واکنش کشورمان به این رخداد، سریع و مبتنی بر اجماع در عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری پیرامون‌مسائل امنیت ملی بوده است. در اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تاکید شده که جلسه شورا در ساعت ۲۱ دوشنبه شب یعنی به فاصله ۴ ساعت پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان‌در دمشق، برگزار شده که نشان ‌می‌دهد اتخاذ تصمیم در خصوص نحوه واکنش به این‌رخداد در ردیف اولویت‌های امنیت ملی به شمار می‌رود.
این رسانه تاکید کرد: به طور قطع تحولات سیاسی و امنیتی در روزها و هفته‌های آینده ابعاد بیشتری از تصمیمات اتخاذ شده از سوی عالی ترین نهاد امنیتی کشور را مشخص خواهد کرد و نحوه پاسخگو کردن ایالات متحده آمریکا نسبت به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی که به عنوان ارتش نیابتی واشنگتن در منطقه عمل می‌کند وضوح بیشتری خواهد یافت.
همچنین این رسانه در فضای مجازی نیز نوشت: رژیم صهیونیستی با حمله به کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت رساندن مستشاران نظامی کشورمان، دست به قمار خطرناکی زد. وجود انگیزه‌های بالای انتقام در ایران و موج محکومیت این اقدام از سوی کشورهای مختلف، نشان می‌دهد که همه چیز برای تأدیب سخت حاکمان شرور اسرائیل است.
واکنش مقامات ارشد
به حادثه تروریستی
ابراهیم رئیسی رئیس شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی طی بیانیه ای آورده است: بار دیگر در جنایتی تروریستی و با نقض فاحش مقررات بین‌المللی، دستان پلید رژیم غاصب صهیونیستی به خون چند تن از سرداران و افسران کشورمان آغشته شد.
رئیس جمهوری ادامه می‌دهد: اقدام تجاوزکارانه و مذبوحانه رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، موجب به شهادت رسیدن سردار محمدرضا زاهدی و سردار محمدهادی حاجی رحیمی و 5 تن از همراهان آنان شد. این سرداران مجاهد که از فرماندهان، رزمندگان و جانبازان دلیر دوران دفاع مقدس بودند، در کسوت مستشاری ارشد در دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و در حراست از ارزش‌های بلند اسلامی و انسانی در سوریه حضور داشتند و سرافرازانه به کاروان شهیدان پیوستند.
وی می‌افزاید: اینجانب با محکومیت این تهاجم غیرانسانی که نقض آشکار مقررات بین‌المللی است، شهادت این فرزندان رشید میهن اسلامی را محضر مقام معظم رهبری، ملت شهیدپرور ایران، هم‌رزمان آن شهیدان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به ویژه خانواده‌های محترم آنان تسلیت می‌گویم و در این ایام پر فیض از پیشگاه خداوند متعال برای این شهیدان علو درجات و همنشینی با ائمه اطهار (ع) را مسالت دارم.
رئیسی تصریح کرد: رژیم غاصب صهیونیستی پس از شکست و ناکامی مکرر در برابر ایمان و اراده مجاهدان جبهه مقاومت، در تقلا برای نجات خود، ترورهای کور را در دستور کار قرار داده است، اما باید بداند با اینگونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهد رسید و روز به روز شاهد تقویت جبهه مقاومت و انزجار و نفرت ملت‌های آزاده علیه ماهیت نامشروع خود بوده و این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در بیانیه ای با محکوم کردن این اقدام رژیم صهیونیستی آورده است: سردمداران جاهل رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن‌ها بدانند این تحرکات رذیلانه هیچ تأثیری در اراده آزادی‌خواهی و حق‌طلبی مبارزان مقاومت نخواهد داشت و اقدام تجاوزگرانه و ددمنشانه آنان با مجازات سختی مواجه خواهد گشت. آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه در دیدار نوروزی مدیران و کارکنان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جنایات رژیم صهیونیستی را سفاکان تاریخ کمتر مرتکب شده‌اند. وی ضمن محکومیت جنایات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی در به شهادت رساندن جمعی از مستشاران عالی نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه، این اقدام را نقض فاحش و آشکار مقررات بین‌المللی دانست. آیت الله آملی لاریجانی جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی به ویژه در یک سال اخیر را برخلاف همه موازین حقوق بشر دانست و تاکید کرد تجاوزهای این رژیم سفاک در غزه مصداق روشن جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. امیر دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب نیز در واکنش به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله روز گذشته رژیم صهیونیستی به بخش کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رژیم صهیونیستی به عنوان ارتش نیابتی آمریکا در منطقه با حمله به کنسولگری ایران در دمشق مرتکب حماقتی شده که باید تاوان آن را پس بدهد. مطلع بودن یا نبودن واشنگتن از قصد اسرائیل برای دست زدن به این اقدام، تأثیری در مسئولیت مستقیم آمریکا در قبال این جنایت و تبعات آن ندارد. احمد وحیدی رئیس شورای امنیت کشور در توئیتی نوشت: شهادت سردار زاهدی و همراهان ایشان را تسلیت عرض می‌نمایم. مطمئنا واکنش اسراییل بر اثر انفعال و شکست‌های میدانی است. خوش بحال شهید زاهدی که تا آخرین لحظه عمرش برای امنیت مردم خواب و خوراک نداشت. فرزندان خمینی کبیر سرنوشتی جز شهادت ندارند. صهیونیست‌ها، منتظر واکنش باشند.
پیام سیدحسن خمینی و اسحاق جهانگیری درباره شهادت سردار زاهدی
حجت الاسلام والمسلین سید حسن در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه در پیامی آورده است: جنایت بی سابقه رژیم صهیونیستی در حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت جمعی از ارزشمند ترین فرزندان ایران را خدمت فرمانده کل قوا و همرزمان غیور ایشان و خانواده‌های عزیزشان و هم چنین مردم ایران تسلیت عرض می نمایم.
وی افزود: اگر چه تعرض به مستشاران ایران در سوریه و همچنین دانشمندان ما مسبوق به سابقه است، ولی چنین جنایتی که با زیر پا گذاشتن همه قوانین بین‌المللی است هم نشانگر استیصال اسراییل در صحنه نبرد غزه و در افکار عمومی جهانی است و هم بی‌تردید محتاج پاسخی مناسب و بازدارنده است که بتواند معادلات رژیم جنایتکار اسراییل را به هم بزند. خدای متعال بر علو درجات شهدای عزیز بیافزاید و ایشان را با اولیاء خود محشور دارد. اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی در واکنش به حمله موشکی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق واکنش نشان داد و نوشت: شهادت جمعی از یادگاران دفاع مقدس و نیز مستشاران نظامی کشورمان در سوریه را به خانواده این عزیزان، مردم شریف ایران و فرمانده معظم کل قوا تسلیت می‌گویم.
این رخداد که در تداوم رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و با نقض آشکار مقررات بین‌المللی و حمله به اماکن کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق رقم خورده است، باید به شدیدترین وجه ممکن از سوی جامعه بین‌المللی مردود شناخته و محکوم شود.
وی ادامه داد: آشکار است که هدف رژیم اسرائیل از تکرار چنین جنایاتی در قلمرو فلسطین و نیز خارج از آن، گسترش دامنه جنگ و صحنه درگیری برای خارج ساختن خود از فشارهای بین‌المللی و افکار عمومی جهانیان است. ضمن یادآوری نقش انسجام ملی به‌عنوان عنصری مهم در تقویت بازدارندگی کشور، تاکید می‌شود که نحوه پاسخگویی به این واقعه دلخراش می‌بایست در عین دوراندیشی و قاطعیت، معطوف به ممانعت از تحقق اهداف این رژیم کودک‌کش باشد.
پاسخ ایران باید منطقی و محکم باشد
اما واکنش جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نسبت به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت تعدادی از سرداران مدافع حرم نیز نشان دهنده عزم قامات رسمی کشور در واکنش منطقی و محکم به این موضوع هستند.
وی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی با دو مشکل عمده مواجه شد؛ یکی این‌که جایگاهی که برای خود به لحاظ قدرت نظامی و امنیتی در اذهان مردم منطقه و کشورها و دولت‌ها ترسیم کرده بود، فرو پاشیده شد. وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی به کشتار فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد و وضعیت به گونه‌ای است که تمامی تاسیسات در خاک غزه نابود شده اما با وجود تمامی این جنایات دستاوردی برای خود نمی‌بیند لذا به بازسازی وجه و قدرت نظامی خود نیاز دارد این نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی رو به اضمحلال است، پس می‌خواهد با حمله به ساختمان ایران در دمشق بگوید که با ایران در غزه می‌جنگد و ایران پشت حماس و مردم غزه است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: از طرف دیگر حمله به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق به لحاظ حقوق بین‌الملل و حقوق دیپلماتیک تجاوز آشکار محسوب می‌شود پس باید وزارت امور خارجه و تمامی امکانات در مجلس شورای اسلامی و دولت به سمت محکومیت این جنایات در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی باشد تا دنیا نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی آگاه شود.
رحیمی جهان‌آبادی با تاکید بر اینکه جنایات رژیم صهیونیستی نباید بی‌پاسخ باقی‌ بماند، اظهار کرد: وقتی رژیم صهیونیستی آشکارا حمله می‌کند باید پاسخ مناسبی داده شود چون در غیر این صورت جری‌تر شده و اتفاقات خطرناک‌تری می‌افتد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حضور مستشاران نظامی ایران با موافقت دولت سوریه است همچون حضور نظامی‌های آمریکا در تمامی کشورهای جهان که پایگاه نظامی هم دارند. فقط کافی است بررسی کنیم که اگر به پایگاه‌های نظامی آمریکا در سایر کشورها حمله شود چه وضعیتی رخ می‌دهد؛ قطعا باید پاسخ مناسبی به حمله رژیم صهیونیستی داده شود چون حمله علیه ما قابل تحمل نیست. رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به نقش آمریکا اظهار کرد: آمریکا از ابتدا پشتیبان اسرائیل بوده است در شرایطی که بیش از یک میلیون انسان در غزه آواره شده و نزدیک به ۴۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند همچنان آمریکا از اقدامات رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند پس نقش آمریکا واضح است اکنون نوبت ماست که به حمله رژیم صهیونیستی پاسخ دهیم که قطعا پاسخ قاطع هم داده خواهد شد همانطور که پیش از این به اقدامات آمریکا پاسخ دادیم.
وی گفت: ایران کشوری نیست که به این‌گونه جنایات پاسخ ندهد منتها باید در بعد بین‌المللی یعنی در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی و رسانه‌ها فعالیت موثر داشته تا مظلومیت خودمان و خوی تجاوزگری اسرائیل را نشان دهیم.
واکنش حقیقت‌پور نسبت به شهادت سردار زاهدی
منصور حقیقت‌پور، نماینده ادوار مجلس که سابقه حضور در سپاه پاسداران را دارد، درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه و ترور برخی دیگر از مستشاران نظامی ایران طی ماه‌های گذشته، گفت: در حقیقت به دلیل شکستی که اسرائیلی‌ها در غزه خورند به شدت عصبانی هستند و الان به دنبال راهی هستند که از این معرکه فرار کنند، اگر عملیات را خارج از غزه انجام می‌دهند به این دلیل است که دامنه جنگ را از غزه خارج کنند و بیرون بیاورند. او افزود: همچنین حمله به فرماندهان سپاه حاکی از آن است که برنامه‌ریزی‌هایی که توسط جمهوری اسلامی ایران از طریق خدمات مستشاری انجام گرفته بسیار کارساز بوده و این به شدت اسرائیلی‌ها را عصبانی کرده است. نماینده پیشین مجلس که سابقه حضور در سپاه قدس را دارد، تصریح کرد: اسرائیل به ساختمان رسمی جمهوری اسلامی ایران حمله کرده است، این مکان مخفی یا خانه تیمی نبوده بلکه مکان آشکاری بوده که وابستگان نظامی جمهوری اسلامی ایران در آنجا دفتر داشتند، اما منکر نفوذ نیستم اینها حتما دسترسی‌هایی دارند که مقامات مسئول و سازمان حفاظتی باید آنها را شناسایی کنند اما در مجموع اینها به مکان رسمی با پرچم جمهوری اسلامی ایران حمله کردند.
سرداران زاهدی و رحیمی که بودند؟
سردار شهید محمدرضا زاهدی که به حاج علی زاهدی نیز معروف است در خانواده‌ای مذهبی و پدر روحانی در تاریخ ۱ شهریور سال ۱۳۴۰ اصفهان متولد شده است.
اولین حضور او در لباس رزم به قبل از ۱۸ سالگی و در تیر ماه ۱۳۵۸ در قائله کردستان است سردار شهید زاهدی در ابتدا دفاع مقدس و جبهه‌های جنگ فرمانده تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم بود که تا تاریخ اسفند ۱۳۶۵ ادامه داشت. وی پس از شهادت همرزم و یار دیرینه خود حاج حسین خرازی به فرماندهی لشگر مقدس ۱۴ امام حسین علیه السلام درآمد و تا سال ۱۳۶۹ ادامه داشت.
سردار محمدرضا زاهدی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ فرماندهی لشگر ۱۶ قدس گیلان را در کارنامه خود داشت و سپس از سال ۱۳۷۷ بعنوان جانشین سپاه قدس در لبنان و سوریه تا سال ۱۳۸۱ به ایفا نقش پرداخت.
وی در سال ۱۳۸۴ و پیش از شهادت حاج احمد کاظمی کمتر از یکسال فرمانده نیروی هوایی سپاه بود و پس از شهادت حاج احمد کاظمی تا سال ۱۳۸۶ فرمانده نیروی زمینی سپاه بود. این سردار شهید مجدداً پس از فرماندهی نیروی زمینی به معاونت عملیات سپاه قدس بازگشت و تا سال ۱۳۹۵ به همکاری با این نیرو ادامه داد. سردار زاهدی سپس از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ به فرماندهی عملیات کل سپاه پاسدارن منصوب شد. وی بعد از ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی علیرغم پایان رسمی دوران کاری در سپاه مجدداً در لباس رزم برای مقابله با دشمنان اسلام وارد معرکه خط مقدم مقاومت اسلامی شد و تا زمان شهادت همچنان یار وفادار انقلاب و اسلام در خط مقدم مقاومت در لبنان و سوریه ایستاد. بنا بر اظهارات اکبر زاهدی، برادر سردار شهید محمدرضا زاهدی پیکر این شهید بزرگوار با توجه به وصیتش در گلستان شهدای اصفهان و در جوار شهید حاج حسین خرازی خاکسپاری خواهد شد.
سردار رحیمی نیز، دوست صمیمی و معاون محمدرضا زاهدی، در کنار وی در طی حمله اسراییل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه به شهادت رسید.
سردار سرتیپ حسین امیرالله، رئیس ستاد کل سپاه پاسداران در امور سوریه و لبنان، جانشین محمدرضا زاهدی، فرمانده این نیروها در سوریه و مدیر دفتر وی نیز در حمله اخیر اسراییل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه به شهادت رسیده است.