با توجه به اهمیت ویژه خط ریلی رشت - کاسپین در به ثمر نشینی کریدور شمال به جنوب این پروژه ریلی طی سالهای اخیر مسؤولان کشوری زودهنگام آن سخن گفتند، اما همچنان در حد وعده بود.به گزارش خبرنگار مهر، بهرهبرداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینهسازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخصهای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود.با تکمیل راهآهن رشت کاسپین، یکی از مهمترین زیرساختهای فعالسازی کریدورهای عبوری از کشورمان به ویژه گذرگاه شمال جنوب تکمیل میشود و اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی، زمینه فعالسازی ظرفیتهای ترانزیتی شمال کشور را بههمراه خواهد داشت. کمتر از ۲ کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریل در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده و احداث چند صد متر خط ریلی با فناوری خاص جهت اتصال به سینی دوار که نقطه اتصال و نقل و انتقال کالا میان کشتی و خط آهن است در این منطقه انجام شده است.کشورمان بهترین سرزمین منطقه برای حمل و نقل و ترانزیت است و بهرهبرداری از این خط ریلی زمینهسازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است.
قطار وعدهها روی ریل رشت - کاسپین
عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.اوایل مردادماه سال ۱۴۰۰ محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت روحانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی زیرسازی راهآهن رشت - کاسپین گفته بود که طبق برنامه زمانبندی پیشبینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع متعدد تأخیرهای ناخواستهای را به این پروژه منتقل کرده است. مقام معظم رهبری و رئیسجمهور وقت ایران تأکید ویژهای به تکمیل راهآهن رشت - کاسپین و رشت - آستارا داشتند اما روند پیشرفت پروژه رشت - کاسپین به کندی پیش میرفت. استاندار گیلان یکی از مشکلات مهم در کندی سرعت در روند تکمیل راه آهن رشت کاسپین را کمکاری پیمانکار عنوان کرده بود و بر همین اساس خبر از قطع همکاری و خلع ید با پیمانکار قبلی امضای قرارداد جدید با پیمانکاری دیگر را داد.مهرداد بذرپاش در یکی از شبکههای اجتماعی نوشت: با تاکید رئیس جمهور در جلسه بررسی پروژههای اولویتدار حوزه ریلی در راستای تحقق ابتکار ایران راه، تکمیل طرحهای زیرساختی کریدوری تسریع میشود.وی افزود: پروژههای ریلی میانه- اردبیل و رشت- کاسپین و پروژه ناتمام راه آهن یزد -اقلید در سریعترین زمان ممکن تقدیم مردم شریف خواهد شد.اگرچه سرعت اجرای پروژه ریلی رشت - کاسپین قابل قبول است اما همچنان روی ابر «وعدهها» سیر میکند و فقط در یک سال گذشته چندین بار مسؤولان کشوری و استانی در حین بازدید از این پروژه ریلی، از افتتاح زودهنگام آن سخن گفتند اما در حد وعده بود و همچنان زمان دقیقی از افتتاح این خط ریلی وجود ندارد.