چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳

اخبار کوتاه

صادرات بیش از ۱۸۶ هزار تنی آبزیان در سال گذشته

در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸۶ هزار تن انواع آبزیان و فراورده‌های شیلاتی صادر شد که دارای ارزش بیش از ۳۳۷.۷ میلیون دلار بود.بر اساس آمار منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی‌ایران، صادرات انواع آبزیان و فرآورده‌های شیلاتی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ به بیش از ۱۸۶ هزار تن و ارزش بیش از ۳۳۷.۷ میلیون دلار بود که از نظر وزنی ۱۵.۳ درصد و از نظر ارزشی ۶.۵ درصد نسبت به دوره زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان درباره کالاهای اصلی شیلاتی که سهم بالایی در سبد صادرات ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ داشته‌اند، گفت: ۶۶ هزار تن انواع ماهیان دریایی به ارزش ۱۱۸.۵ میلیون دلار، ۴۸ هزار تن انواع خوراک آماده آبزیان به ارزش ۴۰.۵ میلیون دلار، ۲۶.۸ هزار تن میگو به ارزش ۸۹.۴ میلیون دلار، ۲۵.۲ هزار تن کپور ماهیان به ارزش ۳۳.۵ میلیون دلار و ۱۲.۸ هزار تن قزل‌آلا به ارزش ۳۲.۳ میلیون دلار بیشترین سهم را در سبد صادراتی داشتند.

رشد 21 درصدی قیمت تولیدکننده کالاهای صنعتی

مطابق گزارش مرکز آمار تورم ماهانه کالاهای صنعتی در دی ماه 1402 برابر با 1.1 درصد بوده است. به عبارت دیگر در فاصله آذر تا دی ماه 1402 قیمت تولید کالاهای صنعتی 1.1 درصد رشد کرده است.همچنین قیمت تولیدکننده این کالاها در مقایسه با دی ماه 1401 به میزان 21 درصد افزایش یافته که این عدد همان تورم نقطه به نقطه را نشان می‌دهد. تورم سالانه تولید کالاهای صنعتی نیز برابر با 31.1 درصد بوده است. این رقم به این معناست که میانگین قیمت‌ تولیدکننده کالاهای صنعتی در 12 ماه منتهی به دی ماه 1402 نسبت به 12 ماه منتهی به دی ماه 1401 به میزان 31.1 درصد رشد کرده است. تاثیر مستقیم رشد تورم تولیدکننده کالاهای صنعتی، رشد تورم این کالاهاست هنگامی‌که به دست مصرف‌کننده می‌رسند که می‌تواند رفاه افراد را کاهش دهد. اما علاوه بر این موضوع تورم تولیدکننده چنانکه گفته شد به معنای رشد هزینه‌های تولید است که ممکن است موجب افت سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف شود.

تصویب ساخت ۷ شهرک و ناحیه صنعتی جدید

ایجاد ۷ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی جدید در استان‌های هرمزگان، اصفهان، کرمان و همدان با تصویب هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در دستور کار قرار گرفت.بر اساس اعلام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در راستای سیاست‌های کلی نظام و وزارت صنعت، معدن و تجارت و در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری در نشست‌های هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در طول سال گذشته، ایجاد ۷ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی در استان‌های هرمزگان، اصفهان، کرمان و همدان به تصویب مجمع عمومی‌شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسید. ایجاد شهرک صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی سیرجان در شهرستان سیرجان استان کرمان به وسعت ۵۰۶ هکتار، ایجاد ناحیه صنعتی تخصصی فولاد نوین هرمز در شهرستان بندر عباس استان هرمزگان به وسعت ۴۹.۹ هکتار، ایجاد ناحیه صنعتی تخصصی کیف، کفش و پوشاک کمشچه در استان اصفهان به وسعت ۴۸ هکتار، ایجاد شهرک صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی بردسیر در شهرستان بردسیر استان کرمان به وسعت ۱۵۳۷ هکتار در این راستا در دستور کار قرار گرفت.