دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با «مردم سالاری»:

نیاز منطقه به دیپلماسی ذیل توازن راهبردی

گروه سیاسی- خاطره میرزا: بامداد 26 فروردین، ایران، پرواز پهپادها و پرتاپ موشک‌های بالستیک و کروز به سمت سرزمین‌های اشغالی تیتر اول اخبار دنیا بود. برخی شادمان خبرهای انتقام از صهیونیست‌ها را دنبال می‌کردند و برخی شب را با استرس آغاز جنگ به صبح رساندند؛ جنگ با قاصبانی که بیش از 190 روز است در غزه به زن و کودک و پیر و جوان رحم نمی‌کنند.
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با مردم سالاری در بررسی حمله بامداد یکشنبه ایران به سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد که بعد از این اتفاق ایران و اسرائیل تبدیل به دو قدرت هماورد در منطقه شده‌اند. وی ادامه داد که حتی حامیان همیشگی اسرائیل نیز خواهان پایان این جنگ مرحله‌ای هستند و از تبدیل شدن آن به یک جنگ تمام عیار وحشت دارند.
در ادامه مشروح گفت‌وگوی «مردم سالاری» با رئیس سابق کمیسون امنیت ملی و سیاسی خارجی مجلس را می‌خوانید:
حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: پیامی که استراتژیست‌ها از حمله ایران به اسرائیل دریافت کردند این بود که که ایران و اسرائیل دو قدرت هماورد در منطقه هستند، که از توان توازن و توان وحشت متقابل برخودارند.
فلاحت پیشه تاکید کرد: در ریز قضایا طرف اسرائیلی حمله ایران را پیروزی خود می‌داند چون معتقد است پرتاب‌های ایران را رهگیری کرده و طرف ایرانی نیز معتقد است به عمد مناطق نظامی که بیشترین پوشش هوایی را داشتند مورد هدف قرار داده و این نشان دهنده آسیب پذیری سرزمین‌های اشغالی است که یک هفتادم سرزمین ایران وسعت دارد.
رئیس سابق کمیسون امنیت ملی و سیاسی خارجی با اشاره به اینکه اینها مسائلی است که در ریز قضیه مطرح می‌شود، گفت: اما آنچه که شکل گرفته و اهمیت دارد نوعی هماوردی است. فلاحت‌پیشه با بیان اینکه موضوع دوم وحشت دیپلمات‌ها و سیاست مداران منطقه است، خاطر نشان کرد: وحشتی که سیاست مداران بی‌تفاوت نداشتند و الان دچار وحشت شده‌اند؛ طوریکه حتی کشورهای غربی و آمریکا که اقدام ایران را محکوم کردند، همه خواهان پایان دادن به این جنگ مرحله‌ای شده‌اند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا رسما به صهیونیست‌ها اعلام کرده است که در صورت تداوم جنگ هیچ حمایت تهاجمی از اسرائیل نمی‌کند، افزود: همان امریکایی که بدون حمایت پدافندی آنها به همراه فرانسه و انگلستان شاید اسرائیل توان کمتری برای مقابله با موشک‌های ایران داشت؛ آنها حتی به اسرائیل اعلام کردند که همراه با این رژیم در جنگ نیستند.
مردم خواهان جنگ نیستند
فلاحت‌پیشه با بیان اینکه از سوی دیگر خواست مردم در میان است، افزود: چه در ایران چه در سرزمین‌های اشغالی مردم خواهان جنگ نیستند، وحشت عمومی که در زمان حمله ایران در اسرائیل شکل گرفت، یک وحشت روانی بود که اگر جنگ فراگیر شود این وحشت عملیاتی خواهد شد.
به گفته وی الان در شرایط جنگ مرحله‌ای قرار داریم، در این مرحله کشورها سعی می‌کنند توان خود را به رخ بکشند، بدون اینکه محاسبه جدی روی آسیب‌های طرف مقابل به ویژه آسیب‌های انسانی کرده باشند، حتی از کشتار به ویژه کشته شدن غیر نظامیان پرهیز می‌کنند.
ایران توان زرادخانه دفاعی خود را به رخ کشید
فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه ایران سعی کرد تنوع تجهیزاتی خود را و بخشی از توان زرادخانه دفاعی خود را به رخ بکشد، یادآور شد: موضوع اساسی دیگری که وجود دارد این است که اگر اسرائیل اقدام تازه‌ای صورت دهد، جنگ از حالت مرحله‌ای خارج می‌شود. وی هشدار داد جنگ‌ها زمانی از حالت مرحله‌ای خارج می‌شوند که طرف دیگر مقابله به مثل جدی کند. رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاسی خارجی با اشاره به اینکه می‌بینیم بعد از حمله لانچرها، سکوهای پرتاپ موشک دوباره مسلح شده‌اند، خاطر نشان کرد: اگر اسرائیل اقدامی انجام دهد، بدون وقفه ایران مقابله خواهد کرد و این یعنی جنگ تمام عیار. اگر جنگ تمام عیار شکل گیرد عوامل تکمیل کننده جنگ به میان می‌آید، یکی از آنها توازن تجهیزانی است. وی با اشاره به اینکه طبیعتا ایران هم به سمت تجهیزاتی خواهد رفت که آسیب پذیری اسرائیل را بیشتر کند، گفت: برخی از تجهیزات را از تجربه حمله شب قبل گرفته است و دیگری توازن با سلاح‌های اسرائیل است. این همان چیزی است که آمریکا هم نگران آن است. فلاحت پیشه با بیان اینکه اگر جنگ تمام عیار شکل بگیرد، ایران هم به سمت تجهیزاتی می‌رود که هماوردی با تجهیزات اسرائیل داشته باشد، افزود: آخر این تقابل می‌تواند به سمت یک جنگ ویرانگر با تجهیزات غیر متعارف حرکت کند. من معتقدم این می‌تواند عامل نگرانی‌های باشد که دیپلمات‌ها را وحشت زده کند، به همین دلیل می‌توانند فعالتر عمل کنند.
ایران توان ضربه زدن به اسرائیل را دارد
رئیس سابق کمیسون امنیت ملی و سیاسی خارجی با اشاره به اینکه ایران از توان نظامی لازم برای وارد آوردن ضربه به اسرائیل برخوردار است، گفت: شلیک از خاک ایران به سرزمین‌های اشغالی نشان دهنده این موضوع بود که ایران از توان جنگ ترکیبی علیه اسرائیل برخوردار است، یعنی اگر جنگ ترکیبی شکل بگیرد و گروهای نزدیک به ایران به اسرائیل حمله کنند، توان گنبد آهنین، پیکان و فلاخن داوود یعنی سه گانه‌های پدافند اسرائیل تحلیل خواهد رفت و آن موقع است که آسیب پذیری اسرائیل مشخص خواهد شد. وی در ادامه خاطر نشان کرد ما می‌بینیم که در این عملیات گروه‌های نیابتی بیشتر بازی بدون توپ داشتند، به عبارتی خیلی محدود در عملیات شرکت کردند و تمام سعیشان این بود که کاری کنند که مارک ایرانی حمله مشخص باشد؛ همه اینها این پیام را دارد که فراگیر شدن جنگ می‌تواند آسیب‌های جدی را متوجه اسرائیل کند.
این جنگ نیست، فتنه است
فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه آنچه که با آن مواجه هستیم جنگ نیست بلکه فتنه است، خاطرنشان کرد: از ابتدا هدف کشیدن ایران و اسرائیل به جنگ بوده است؛ متاسفانه خیلی از بازیگران سودشان در جنگ در خاورمیانه است، بازیگرانی از روسیه، برخی محافظه کاران عرب منطقه تا تندروها در اسرائیل.
به گفته وی نکته تلخ ماجرا این است که در موضع مخالفت با جنگ، ایران و آمریکا به هم نزدیک‌تر هستند تا ایران و روسیه.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در ابتدا دو نوع افراطی‌گری باعث شد ما این شرایط را ببینیم؛ گفت: اول اینکه همگان در میدانی بازی کردند که افراطیون صهیونیست به رهبری نتانیاهو شکل داده بودند، چون کیان سیاسی آنها به جنگ وابسته بود، دوم اینکه در طرف ایرانی نیز توازن دیپلماسی و میدان بهم خورد و دیپلمات‌ها در ایران خانه نشین شدند.
جنگ نه به سود ایران است
نه به سود منطقه
فلاحت پیشه یادآور شد: میدان یک قابلیت است به شرطی که همراه با دیپلماسی حرکت کند، ما می‌بینیم که در تحولات مختلف هرگاه اسم جنگ می‌آید، ایران به عنوان یک هدف مطرح می‌شود، اما هرگاه اسم دیپلماسی مطرح است ایران در حاشیه قرار می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: معتقدم حالا که نوعی توازن راهبردی استراتژیک خودش را در منطقه نشان داده است، باید فضای بیشتری را برای دیپلماسی فراهم کرد، چون در شرایط کنونی جنگ نه به سود ایران است نه به سود منطقه.
دنیا واقع گرایانه‌تر تحولات منطقه را دنبال کند
وی در ادامه این گفت ‌وگو به تغییر معادلات منطقه پس از حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد و گفت: بعد از این اتفاق شاید دنیا واقع گرایانه‌تر تحولات منطقه را دنبال کند. فلاحت پیشه با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های راهبردی منطقه این بود که همواره یک اصل ثابت به اسم انزوای ایران داشت، گفت: بازیگرانی کنار هم چیده می‌شدند که عملا این بازیگران یا طرف‌های ساکت منطقه بودند و یا از تحولات منطقه فقط
سوء استفاده می‌کردند. وی با بیان اینکه اگر جایی برای دیپلماسی قائل باشیم باید تحولات واقع گرایانه‌تر شود، گفت: تجربه نشان داده است که سیاست انزوای ایران جواب نمی‌دهد، بخشی از بازیگران در داخل ایران باید مانع رفتارهای باشند که ایران را با این همه قابلیت منزوی کند و بخشی هم راهبردهای فرعی است که همواره سیاست انزوای ایران را سیاست اول خودشان نشان داده‌اند.
رئیس سابق کمیسون امنیت ملی و سیاسی خارجی با بیان اینکه آنچیزی که مهم است، نوع رفتارهای است که بعد از این شکل می‌گیرد، خاطر نشان کرد: اگر دوباره به سمت انزوا و یا کمک به اسرائیل برای ضربه زدن به ایران حرکت کنند، مدیریت تحولات از دست آمریکا هم خارج می‌شود، اما اگر دغدغه‌های ایران مثل آتش بس در فلسطین، پایان دادن به سیاست‌های تهاجمی و حمایت یک جانبه از اسرائیل تعدیل شود، آنوقت می‌شود خاورمیانه در اوج بحران بازگشت به سمت آرامش را تجربه کند.