دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳

رویداد

واکنش ناتو به انتقام ایران از اسرائیل

سخنگوی ناتو در بیانیه‌ای به عملیات نظامی شنبه شب ایران که در پاسخ به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت تهران در دمشق صورت گرفت، واکنش نشان داد. وی در این بیانیه مداخله‌جویانه اقدام ایران را محکوم کرد و گفت: ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم. ضروری است که درگیری در خاورمیانه از کنترل خارج نشود.

عمان نگران گسترش تنش

پادشاهی عمان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار حداکثر خویشتنداری شد.پادشاهی عمان در بیانیه خود اعلام کرد: ما با اهتمام ویژه تحولات مربوط به تشدید تنش‌های نظامی در منطقه را دنبال می‌کنیم. براساس گزارش المیادین، در این بیانیه همچنین آمده است: ما خواستار خویشتنداری هستیم و بر اهمیت آن تاکید می‌کنیم. در بیانیه مذکور همچنین آمده است: ما همچنین خواهان پایبندی به قوانین بین‌المللی هستیم و بر لزوم انجام مسؤولیت شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید می‌کنیم.

تاکید پکن بر حفظ امنیت

ساعاتی بعد از پاسخ پهپادی و موشکی گسترده ایران به اقدامات تجاوزکارانه و جنون آمیز رژیم صهیونیستی، چین ضمن ابراز نگرانی عمیق از تشدید وخامت اوضاع در غرب آسیا، خواستار خویشتنداری تهران و تل آویو برای جلوگیری از تشدید تنش شد.
در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: از همه طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهیم برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش، خونسردی خود را حفظ کرده و خویشتن‌داری کنند، ما به شدت نگران تشدید وضعیت کنونی در خاورمیانه هستیم. خبرگزاری الجزیره به نقل از وزارت امور خارجه چین آورده است: پکن عمیقاً نگران وضعیت فعلی است و از طرف‌های درگیر می‌خواهد آرامش خود را حفظ کنند و برای کاهش تنش‌ها خویشتن‌داری کنند.
در این بیانیه تصریح شده است: این دور از تنش‌ها یکی از پیامدهای جنگ غزه است و سرکوب «درگیری» اولویت اصلی است. دیگر هیچ گونه تاخیر در اجرای قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل جایز نیست و درگیری و تنش باید فورا به پایان برسد.

نشست اضطراری گروه هفت با موضوع وعده صادق

نخست‌وزیر ایتالیا با واکنش به عمیات «وعده صادق» ایران علیه رژیم صهیونیستی، جزئیاتی را درباره برگزاری جلسه گروه هفت برای بررسی این حمله اعلام کرد.
در پی پاسخ تلافی‌جویانه ایران به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق طی عملیات «وعده صادق» علیه نقاطی در اراضی اشغالی، «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا در پیامی اعلام کرد که ریاست ایتالیایی «گروه هفت» قرار است عصر امروز کنفرانسی مجازی با حضور رهبران کشورهای این گروه برای بررسی حمله ایران تشکیل بدهد.
گروه هفت شامل هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، از جمله آمریکا، کانادا، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، انگلیس و آلمان است.

رایزنی مکرون درباره عملیات ایران

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به وعده صادق ایران در پاسخ به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت تهران در دمشق گفت که پاریس با شرکای خود برای کاهش تنش در منطقه کار می‌کند و خواهان خویشتنداری است.
وی بدون اشاره به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری کشورمان تاکید کرد که پاسخ نظامی ایران را به شدت محکوم می‌کند.

انتقاد پاکستان از ناکامی سازمان ملل

وزارت خارجه پاکستان با انتقاد از «شکست» دیپلماسی و «ناتوانی» شورای امنیت سازمان ملل در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی گفت با «نگرانی عمیق» تحولات خاورمیانه را دنبال می‌کند و خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» شد.
به گزارش بی بی سی در بیانیه وزارت خارجه پاکستان بدون نام بردن از حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، آمده است که در دوم آوریل، پاکستان به خطر حمله به کنسولگری ایران در سوریه به عنوان عامل تشدید تنش در منطقه اشاره کرده بود.
حمله به کنسولگری ایران در دمشق که در آن هفت نیروی قدس سپاه از جمله دو فرمانده ارشد کشته شدند، اول آوریل (۱۳ فرودین) رخ داد.