دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

دولت

مخبر:
دولت به‌دنبال بهره‌گیری از توانایی‌های بخش خصوصی و اتاق‌ها در راستای تحقق شعار سال است

در دومین جلسه معاون اول رئیس جمهور با هیات رئیسه اتاق بازرگانی،‌صنایع،‌ معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، در خصوص مشارکت اتاق بازرگانی برای توسعه مهارت آموزی در دوره متوسطه دوم و هنرستان‌ها و همچنین رفع چالش‌های ارزی فعالان اقتصادی بحث،‌ بررسی و تصمیم‌گیری شد.
به گزارش ایلنا، محمد مخبر در این جلسه با تاکید بر اینکه نجات اقتصادی کشور با مدیریت، منابع و خلاقیت مردم امکانپذیر است تصریح کرد: اتاق بازرگانی و اتاق تعاون مهمترین تشکل‌های بخش خصوصی هستند که با آگاهی از وضعیت بازار و اقتصادی جامعه می‌توانند به حضور و مدیریت مردم در بخش اقتصادی کشور کمک شایان توجهی نمایند و دولت به دنبال آن است که با بهره گیری از توانایی‌های بخش خصوصی و اتاق‌ها در راستای تحقق شعار سال گام بردارد.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: اتاق‌ها وهمچنین سایر تشکل‌ها فرصتی مهم برای تحقق شعار سال هستند که از ابتدای سال جاری بصورت سازمان یافته جلساتی با بخش خصوصی برگزار شده است و در این جلسات پیشنهادات و موانع برای حضور پررنگ فعالین اقتصادی و مردم در اداره اقتصاد کشور بررسی می‌شود.
وی با اشاره به مشارکت اتاق بازرگانی برای توسعه مهارت آموزی در دوره متوسطه دوم با کمک وزارت آموزش و پرورش افزود: طرح اتاق در این زمینه از جمله سفیران مهارت و آموزش مربیان فنی و حرفه ای در کارگاه‌ها و کارخانه‌های مرتبط با بخش خصوصی می‌تواند به تربیت نسلی ماهر و با امنیت شغلی کمک نماید.
مخبر اظهار داشت: در بسیاری از شهرها تناسبی بین فارغ التحصیلان و نیازهای شغلی در آن منطقه وجود ندارد و در کنار آن نیز بسیاری از فارغ التحصیلان به دلیل عدم یادگیری مهارتهای لازم در محیط‌های آموزشی آمادگی حضور در بازار کار را ندارند که دولت با همکاری بخش خصوصی به دنبال حل این مشکلات است.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه طرح ایجاد هنرستان‌ها در کنار کارگاه‌ها و کارخانه‌ها اقدامی بسیار مهم برای آموزش دانش آموزان و آشنایی با محیط کار واقعی است، تصریح کرد: برنامه مهارت افزایی اتاق بازرگانی در وزارت آموزش و پرورش و نیز در محیط‌های دانشگاهی با همکاری وزارت علوم توسعه یابد.
وی باقدردانی از تلاش‌های اتاق بازرگانی برای پیشگیری از مهاجرت نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تاکید کرد: پیشنهادات و اقدامات اتاق برای بورسیه شدن نخبگان و فارغ التحصیلان و اطمینان از آینده شغلی آنان در کارخانه‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نقطه امیدی برای نسل جوان و کاهش نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.
مخبر در خصوص رفع چالش‌های ارزی فعالان اقتصادی و راهکارهای اتاق بازرگانی و دولت در این زمینه تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا با همکاری بانک مرکزی و اتاق برای مدیریت ارز،‌رفع تنگناها و پوشش ریسک ارز در سریع ترین زمان ممکن کارگروه و تیمی تشکیل تا پیشنهادات عملیاتی در کوتاهترین زمان ممکن پیاده سازی شود.
معاون اول رئیس جمهوری رسوب کالا در مبادی گمرکی را یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت عنوان کرد و افزود: رویه کنونی در ثبت سفارش و تخصیص ارز باید تغییر یابد که اتاق بازرگانی به دلیل تجربیات گوناگون در واردات و صادرات کالا و همچنین تشکیل کمیته‌های تخصصی رسوب کالا در این اتاق پیشنهادات و راهکارهای عملیاتی خود را به دولت ارائه نماید تا از تجربیات آنان در راستای جلوگیری از انبار شدن کالاها در مبادی گمرکات کشور استفاده شود.

مرتضوی:
بالغ بر ۷۰ درصد هزینه‌های دارو را
تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: یک بخشی از داروها مشمول بیمه می‌شوند و بخشی که مشمول تأمین اجتماعی هستند در داروخانه‌های ملکی ما کاملاً رایگان است.
سیدصولت مرتضوی در خصوص اینکه میزان حمایت‌هایی دارویی و ویزیت از بیماران بسیار ناچیز است و بسیاری از مردم تفاوت محسوسی در هزینه آزاد و دفترچه بیمه احساس نمی‌کنند و مدارم گله دارند، آیا در این باره برنامه ای خواهید داشت؟ این چنین پاسخ داد: داروها دو بخش هستند، یک بخشی از داروها مشمول بیمه می‌شوند، بخشی که مشمول تأمین اجتماعی هستند در داروخانه‌های ملکی ما کاملاً رایگان است و بخشی از مکمل‌هایی که اساساً در حوزه تأمین اجتماعی و تخفیف قرار می‌گیرند، علی حده است، در سایر مراکز هم قطعاً بالغ بر ۷۰ درصد هزینه‌های دارو را سازمان تأمین اجتماعی تأمین و پرداخت می‌کند.
مرتضوی گفت: تلاش داریم هزینه دارویی و ویزیت کسانی که هم در صندوق تأمین اجتماعی و هم در صندوق بازنشستگی کشور هستند، از محل بیمه تکمیلی پرداخت شود.

معاون علمی رئیس‌جمهوری:
برخی از نخبگان شرکت تأسیس کرده
یا برای جذب در هیأت علمی دانشگاه‌ها اقدام کردند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: سال گذشته نزدیک به ۷۹۰ نفر از فارغ التحصیلان ۲۰۰ دانشگاه برتر در برنامه کانکت‌پلاس ثبت نام کردند. عده ای از آنها به صورت همکاران تحقیقاتی در شرکت‌ها مشغول شدند و برخی شرکت تأسیس کردند و برخی هم برای جذب در هیأت علمی دانشگاه‌ها اقدام کردند.
روح الله دهقانی فیروز آبادی در گفت وگوبا شفقنا درباره نقش معاونت علمی در حمایت از استعدادهای موشکی، گفت: آنچه دنیا را غافلگیر می‌کند و آنچه دشمن را می‌ترساند، سلاح ما نیست؛ ما اگر دهها هزار سلاح هم از سایر کشورها خریداری کنیم کسی از ما نمی‌ترسد. آنچه دنیا را متحیّر می‌کند و باعث می‌شود تا دشمن حواسش را جمع کند دو مساله است، اول اینکه می‌داند دانش فنی و فناوری دفاع برای جوانان کشور و بومی کشور است و دوم اینکه فرماندهان و مدیران این کشور جرأت و شجاعت استفاده از این فناوری را دارند. بنابراین این موضوع دو بال دارد، اول داشتن فناوری و دانش بومی و دوم شجاعت استفاده و مدیریت آن.
وی در ادامه به آخرین آمار بازگشت نخبگان به کشور اشاره و بیان کرد: سال گذشته توانستیم نزدیک به ۷۹۰ نفر از فارغ التحصیلان ۲۰۰ دانشگاه برتر را در برنامه کانکت‌پلاس در کشور داشته باشیم. عده ای از آنها به صورت همکاران تحقیقاتی در شرکت‌ها مشغول شدند و برخی شرکت تأسیس کردند و برخی هم برای جذب در هیأت علمی دانشگاه‌ها اقدام کردند.
دهقانی فیروز آبادی تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد نسبت به سال ۱۴۰۱ تعداد درخواست‌های ثبت شده، دو برابر شده است.