دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

انرژی

حجم آب ۱۱ سد به ۱۰۰ درصد رسید

بر اساس آخرین آمار از وضعیت سدهای کشور تا تاریخ اول اردیبهشت‌ماه حجم آب ۱۱ سد به ۱۰۰ درصد رسیده است.
میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا اول اردیبهشت‌ماه معادل ۲۵.۰۳ میلیارد متر مکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۲۷.۵۵ میلیارد مترمکعب بود، ۹ درصد کاهش داشته است؛ همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز با عدد ۱۵.۷۱ میلیارد متر مکعب نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. حجم آب موجود مخازن اکنون ۳۱.۰۲ میلیارد متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۳۰.۹۸ میلیارد متر مکعب بوده نیز تغییری نداشته است. همچنین حجم پرشدگی سدهای کشور نیز تا این تاریخ ۶۲ درصد است. وضعیت برخی از سدهای مهم کشور بیانگر این است که در ۱۱سد درصد پرشدگی ۱۰۰درصد است، به‌طوری‌ که سد ارس آذربایجان شرقی، سد شهید قنبری استان آذربایجان غربی، سد جگین استان هرمزگان، سد کوثر کهگیلویه و بویراحمد، سد رودبار استان لرستان، سد ایلام و سد قشلاق و آزاد استان کردستان و سدهای پیشین، ریزدان، خیرآباد، ماشکیدعلیا ۱۰۰ درصد پر هستند. همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۸۹.۹ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۰۹.۲میلیمتر) ۹ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۰.۸میلیمتر) ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تسویه ۳۰هزار میلیارد تومان بدهی شرکت‌ها
و پیمانکاران برق

مدیرعامل توانیر و سخنگوی صنعت برق از انجام نخستین معامله شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور در بورس انرژی خبر داد و گفت:با جذب ٣٠ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه از محل مابه التفاوت قیمت‌های تکلیفی و تمام شده برق، مطالبات شرکت‌های تولید برق، پیمانکاران و تامین کنندگان تجهیزات تسویه شد.
رجبی مشهدی با اعلام این خبر افزود: با جذب این اسناد، مطالبات شرکت‌های تولید برق، پیمانکاران و تامین کنندگان تجهیزات تسویه شد. وی افزود: مبلغ ٤ هزار میلیارد تومان به حساب شرکت‌های توزیع نیروی برق، ٣ هزار میلیارد تومان تولید کنندگان مقیاس کوچک و ١٩ هزار میلیارد تومان نیروگاه‌های حرارتی و ٤ هزار میلیارد تومان پیمانکاران و تامین کنندگان کالای شرکت‌های برق منطقه‌ای واریز شد. به گزارش وزارت نیرو، در این معامله شرکت توزیع نیروی برق استان تهران ١٠٠ مگاوات بار پایه هفتگی خریداری کرد.با اصلاح جریان مالی صنعت برق، شرکتهای توزیع نیروی برق می‌توانند از اول اردیبهشت ماه نسبت به خرید برق از بورس انرژی اقدام کنند. مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر از افزایش ۴ برابری سهم معاملات برق در بورس انرژی خبر داد و گفت: افزایش معاملات خارج از بازار از ۱۵ درصد به ۶۰ درصد خواهد رسید که از اهداف سال پایانی تکالیف برنامه هفتم توسعه در بخش برق است که از امسال در دستور کار صنعت برق است. وی استقلال مالی شرکتهای توزیع و انجام نقدی معاملات را از مزایای سازوکار جدید روابط مالی صنعت برق عنوان کرد و گفت: در فاز دوم و با فعال شدن بازار خرده فروشی، سهم شرکت‌های توزیع برق نیز در عملیات خرید و فروش برق کاهش می‌یابد و صرفا هزینه‌های مربوط به خدمات شرکت در بخش‌های بهره‌برداری را دریافت می‌کنند و عملیات بازرگانی برق به شرکت‌های خرده فروش برق واگذار می‌شود.

اوج‌گیری تقاضای نفت
در بخش جاده‌ای تا سال ۲۰۴۰

بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در بخش جاده‌ای تا سال ۲۰۳۲ با ۵درصد افزایش به حداکثر ۵۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد، ضمن اینکه افزایش تعداد خودروها، مانع کاهش تقاضای جهانی نفت در این بخش تا سال ۲۰۴۰ خواهد شد.
به گزارش شانا، به‌نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد افزایش تقاضای جهانی نفت در بخش جاده‌ای، پس از رسیدن به اوج خود در سال ۲۰۳۲، تا سال ۲۰۴۰ کاهش مصرف نفت به ازای هر خودرو را جبران می‌کند و به همین دلیل در سطح ۴درصد بیشتر از تقاضای سال ۲۰۲۳ ثابت باقی خواهند ماند، اما از سال ۲۰۴۰ به بعد روند تقاضای جهانی این بخش کاهش خواهد یافت. این بانک انتظار دارد تفاوت‌های زیادی در زمان به‌اوج‌رسیدن تقاضای نفت در کشورهای مختلف وجود داشته باشد. این بانک در مطلب خود آورده است که ۱.۷ میلیارد خودرو در سطح جاده‌های جهان، ۴۷درصد از تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است و مصرف بنزین حدود نیمی‌از تقاضای نفت بخش جاده‌ای را تشکیل می‌دهد. گسترش خودروهای برقی جدید که به‌عنوان خودروهای باتری و پلاگین هیبریدی شناخته می‌شود (نه هیبریدی‌های سنتی)، اکنون بر تقاضای جهانی نفت تأثیر می‌گذارد. این بانک انتظار دارد افزایش خودروهای برقی جدید و افزایش کارآیی موتورهای احتراق داخلی باعث کاهش ۶۵درصدی مصرف نفت در هر خودرو (تا ۲۸۵ گالن در سال) تا سال ۲۰۴۰ شود.بانک گلدمن انتظار دارد تا سال ۲۰۴۰ تعداد خودروهای جهان از خودروهای برقی جدید ۶۰درصد افزایش یابد.