دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

اخبار کوتاه

توقف اولین قطار ترانزیتی
افغانستان- ترکیه در ایران

اولین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه در مسیر ایران متوقف شد. روز شنبه جاری اولین قطار ترانزیتی حاوی بار 1100 متریک تن سنگ معدنی از افغانستان به مقصد ترکیه وارد ایستگاه راه‌آهن روزنک در ایران شد و این اولن محموله تالک افغانستان بود که از مسیر ایران راهی ترکیه می‌شد اما طبق شنیده‌ها در ایران متوقف ماند و اجازه عبور به آن داده نشد.
در حالی که وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن بر ترانزیت ریلی کشور تاکید دارند و «میعاد صالحی»، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، مدعی است که افزایش ترانزیت ریلی در صدر اولویت برنامه‌ها قرار دارد اما گفته می‌شود به دلایلی نامعلوم اولین قطار ترانزیتی و اولین عبور رسمی‌از راه‌آهن خواف- هرات در ایستگاه روزنک متوقف شد و ایران برای ادامه حرکت به این قطار لوکوموتیو نداده است.یک منبع آگاه در این باره به ایلنا گفت: موضوع در دست پیگیری است اما احتمالا دلیل عدم اجازه عبور به این قطار مسائل مالی باشد. این موضوع به پیمانکار کنسرسیوم تشکیل شده برمی‌گردد، این کنسرسیوم اقدامات هندلینگ را انجام می‌دهد و این کنسرسیوم بابت عبور قطار باید هزینه‌ای را به جمهوری اسلامی‌ایران پرداخت می‌کردند و گویا این توافق صورت نگرفته است و احتمالا به این دلیل ایران به این قطار لوکوموتیو نداده‌است.

اجرای سه طرح مهارت‌آموزی
در سال جاری

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تداوم اجرای سه طرح مهارت افزایی در سال جاری خبر داد و گفت: برنامه توسعه آموزش کارکنان بنگاه‌های اقتصادی (تاک) امسال در دستور کار قرار دارد.
مهرداد عظیمی‌در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طرح‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال در بخش طرح‌های توسعه مهارت آموزی یکی از طرح‌هایی که با کاهش نرخ بیکاری ارتباط دارد طرح توانمندسازی نوجوانان و جوانان است و در این راستا برنامه مهارت‌افزایی دانش آموزان را در دستور کار داریم. وی ادامه داد: در طرح مهارت آموزی دانش آموزان ۱۵۰ هزار نفر، در طرح مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی تحت عنوان نخلستان ۱۷ هزار نفر و در طرح مهارت افزایی دانشجویان تحت عنوان آموزش هیبریدی، ۵۰ هزار نفر دوره آموزش مهارتی را می‌گذرانند. او ادامه داد: امسال برنامه توسعه آموزش کارکنان بنگاه‌های اقتصادی (تاک)‌ به اجرا در می‌آید که در بخش آموزش و سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای، ۱۲۴۰ نفر هیات مدیره، ۱۶۰ هزار نفر از کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و ۱۰۷ هزار نفر از سایر بنگاه‌های اقتصادی این دوره های را می‌گذرانند.

جزئیات تازه از حذف کارت سوخت رانندگان تاکسی

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به تاکسی‌های فاقد بیمه شخص ثالث خبر داد و گفت: وانت بارهای فاقد بیمه نیز شناسایی شده و در مرحله اجرا قرار گرفت.
به گزارش خبرآنلاین، سید کاظم عزیزی با اشاره به ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، اظهار کرد: در اجرای تکلیف محوله به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مطابق این ماده قانونی، صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه ممنوع است و در این راستا پس از اجرای موفق این طرح در بخش ناوگان گازوئیل‌سوز، گام اول اجرای طرح در بخش ناوگان بنزین سوز با تاکسی‌ها آغاز شد که ۲۸ هزار تاکسی درون و برون شهری فاقد بیمه شناسایی و پس از اطلاع‌رسانی صورت گرفته به این گروه از ناوگان، دارندگان بیش از ۵۰۰۰ تاکسی تاکنون اقدام به دریافت بیمه نامه کردند و مابقی تاکسی‌ها پس از اعمال این ماده قانونی، مشمول عدم برخورداری از سهمیه سوخت شدند.

افزایش ۱۹ درصدی
پروازهای خارجی

واکاوی آمارهای حمل و نقل هوایی حاکی است تعداد نشست و برخاست در پروازهای داخلی و بین‌المللی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۲۳۹ هزار فروند و ۲۵ هزار فروند بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن (پرواز داخلی ۲۴۵ هزار فروند و بین المللی ۲۱ هزار فروند)، به ترتیب ۲ درصد کاهش و ۱۹ درصد افزایش داشته است. با بررسی روند ۱۰ ساله نشست و برخاست هواپیما مشخص می‌شود که بیشترین میزان نشست و برخاست پروازهای داخلی و بین المللی به ترتیب در ۱۱ ماهه سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۳ به میزان ۳۶۹ و ۲۹ هزار فروند ثبت شده است. در این مدت، بیشترین تعداد نشست و برخاست در فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد به ترتیب به میزان ۱۰۰ و ۵۱ هزار فروند و کمترین مربوط به فرودگاه‌های سمنان و شاهرود به میزان هشت و ۱۱ فروند است.در ۱۱ ماهه پارسال بیش از ۵۷ درصد (۱۵۱ هزار فروند از مجموع ۲۶۴ هزار فروند) نشست و برخاست‌ها در ۲ فرودگاه مهرآباد و مشهد (از ۵۲ فرودگاه تحت مالکیت و نظارت شرکت فرودگاه‌ها) انجام شده است. به عبارت دیگر ۴۳ درصد (۱۱۳ هزار فروند) از نشست و برخاست‌ها در ۵۰ فرودگاه باقی‌مانده انجام شده است.همچنین ۹۰ درصد پروازها در ۱۲ فرودگاه انجام شده است.

ابلاغ دستورالعمل
واردات ماشین‌آلات معدنی

وزارت صمت دستورالعمل واردات ماشین‌های معدنی را به همراه جزئیات آن منتشر کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات دستورالعمل واردات ماشین آلات معدنی مجاز با سال ساخت حداکثر ۱۰ سال را ابلاغ کرد؛ در این بخش‌نامه آمده است:
ماده ۱- کلیه دارندگان مجوز عملیات معدنکاری اعم از دارندگان پروانه بهره‌برداری اکتشاف، واحدهای فرآوری معدنی، صنایع معدنی و دارندگان مجوز برداشت مشمول این بخشنامه می‌شوند.در خصوص دارندگان پروانه بهره‌برداری مشروط بر اینکه ۱) نسبت به تعیین تکلیف بدهی حقوق دولتی خود اقدام کرده باشند. در مورد دارندگان پروانه اکتشاف، واحدهای فرآوری معدنی، صنایع معدنی و دارندگان مجوز برداشت و دارندگان پروانه‌های بهره برداری با اعتبار اولیه زمانی کمتر از ضوابط تمدید ذیل ماده ۴۵ آئین نامه اجرایی قانون معادن معتبر بودن پروانه (یا مجوز صادر شده) و فعال بودن واحد ملاک عمل است.