دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

تشدید اقدامات اندونزی علیه گروه‌های تروریستی

دولت اندونزی از ماه گذشته میلادی اقدامات امنیتی خود را برای شناسایی و دستگیری شبه نظامیان مرتبط با گروه‌های تروریستی بین‌المللی نظیر داعش افزایش داده و به این ترتیب پلیس اندونزی به تازگی ۸ نفر از اعضای یک گروه شبه نظامی منصوب به القاعده را دستگیر کرد.
به گزارش خبرگزاری محلی «تمپو»، گروه ضد ترور پلیس اندونزی، هشت تروریست مظنون را در پوسو، سولاوسی جنوبی (شهری در جنوب اندونزی) که ظاهراً به شبکه جماعت اسلامی (JI) وابسته بودند، دستگیر کرد، این مجموعه بازداشت‌ها به طور جداگانه از ۱۶ تا ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ انجام شده است.
سرتیپ ترونیودو ویسنو آندیکو، سخنگوی پلیس اندونزی، در بیانیه‌ای رسمی گفت: برخی از این افراد هنگام انجام فعالیت‌های آموزشی عملی و نظامی در پوسو دستگیر شدند.
ترونیودو فاش کرد این افراد مظنون به داشتن پست‌های مهم در گروه تروریستی از جمله واعظ، افسران مالی، افسران استخدام و مربیان نظامی بودند.
پیش از این در روز پنجشنبه، ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین)، سخنگوی گروه ضدترور پلیس اندونزی تایید کرد هفت نفر مظنون به وابستگی به اعضای گروه تروریستی جماعت اسلامی، سه‌شنبه گذشته دستگیر شدند.
در ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین)، آگوس نوگروهو، رئیس پلیس مرکزی سولاوسی، نیز این دستگیری‌ها را تأیید کرده و گفت: این اقدامات تلاشی برای سرکوب رادیکالیسم و تروریسم در حال رشد در اندونزی است.
جماعت اسلامی مسئول چندین حمله در داخل اندونزی از جمله بمب گذاری سال ۲۰۰۲ در جزیره تفریحی بالی است که در جریان آن ۲۰۲ نفر که بیشتر گردشگران خارجی بودند، کشته شدند. دادگاهی در سال ۲۰۰۸، فعالیت این گروه را ممنوع کرد و اقدامات مداوم ضد تروریسم اندونزی، این گروه را بیشتر تضعیف کرده است.
سال گذشته میلادی، پلیس اندونزی در مجموع ۱۴۲ شبه نظامی مظنون از جمله چهار زن را دستگیر کرد و دو تن دیگر را در جزیره سوماترا به ضرب گلوله کشت.