سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳
«مردم سالاری» بررسی می‌کند

پایان شب بیداری ایران با شهادت رئیس‌جمهوری

گروه سیاسی: یکشنبه، 30 اردیبهشت ماه، حوالی ساعت 1 ظهر بود که خبر رسید بالگرد حامل رئیس‌جمهور دچار سانحه شد.
اخبار حاکی از آن بود که بالگرد بل 212 حامل آیت الله رئیسی، در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز نیز در بالگرد حامل رئیس جمهوری‌ حضور داشته‌اند.
آیت‌الله رئیسی در سفری یک‌روزه به استان آذربایجان شرقی رفته بود تا به ‌همراه الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان، در مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی که محصول مشترک ایران و جمهوری آذربایجان است، شرکت کند. تا ساعت‌ها خبرها سرشار از ابهام بود، برخی اخبار حکایت از سقوط داشت برخی حرف از فرود سخت می‌زدند. برخی مدعی بودند که همراهان رئیس جمهور در بالگرد با آنها تماس داشته‌اند و بدین جهت همه امیدوار بودند پایان این حادثه تلفات جانی در پی نداشته باشد.
نیروهای امدادی هلال احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدا عملیات گسترده‌ای برای یافتن بالگرد حادثه دیده آغاز کردند، اما محلی‌ها تاکید داشتند که به دلیل مه‌آلود بودن منطقه وضعیت بالگرد مشخص نیست و عملیات جست‌وجو به کندی پیش می‌رود.
اعزام گروه‌های امدادی
به محل سانحه
5عصر: حوالی عصر بود که وزیر کشور در گفت‌وگو با صداوسیما، توضیحاتی را درباره سانحه بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی ارائه کرد. احمد وحیدی با تایید سانحه برای بالگرد رئیس جمهورگفت: بالگرد رئیس جمهور بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت شده است.وحیدی از اعزام گروه‌های امدادی به منطقه خبر داد و تاکید کرد که با توجه به مه‌آلود بودن و نامناسب بودن منطقه، ممکن است رسیدن به بالگرد رئیس جمهور زمان بر باشد. وحیدی همچنین مدعی شد که با همراهان رئیس‌جمهور ارتباط داشته ولی به دلیل پیچیدگی منطقه، ارتباطات سخت است و منتظر است تا گروه‌های امدادی به محل حادثه و نشست بالگرد برسند.
پایان جلسه هیات دولت و اعزام اعضای دولت به تبریز
5:45 عصر: سخنگوی دولت گفت که جلسه هیات دولت برگزار و آخرین گزارش‌ها از سانحه بالگرد رئیس جمهور ارائه شده است، بهادری جهرمی از اعزام محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور به همراه برخی از اعضای دولت به تبریز خبر داد.
حضور 40 تیم واکنش
سریع در منطقه
6عصر: رئیس جمعیت هلال احمر از حضور 40تیم واکنش سریع هلال احمر در در منطقه خبر داد که در حال جست‌وجو هستند. به گفته او شرایط جوی منطقه بسیار نامساعد بوده و محل صعب‌العبور است، اما با تمام تلاش اقدامات در دست انجام است. به گفته وی امکان استفاده از پهپاد و تجهیزات هوایی با توجه به شرایط بد آب و هوایی وجود ندارد. کولیوند همچنین خبر داد که از استان‌های معین نیز نیروهایی برای کمک‌رسانی اعزام شده است.
جستجوی هوایی متوقف شد

6:10 عصر: سخنگوی سازمان اورژانس کشور خبر داد که با وجود مه شدید در منطقه، ادامه عملیات هوایی امکان‌پذیر نسیت، به گفته او 8 دستگاه آمبولانس اورژانس تبریز راهی محل سانحه شده‌اند؛ او همچنین خبر داد که تیم‌های پیاده 3 نفره اورژانس تبریز با تجهیزات برای تجسس و ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی در منطقه هستند.
یکتاپرست به آماده‌باش اورژانس بالگردی در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: بالگرد اورژانس تبریز نیز در منطقه ورزقان در حالت استندبای قرار دارد.
استقرار همه امکانات درمانی در محل سانحه
7 عصر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل وقوع سانحه بالگرد رئیس جمهور حاضر شد و خبر داد همه نیروهای امدادی مشغول جست‌وجو هستند، اما مه شدید در منطقه امکان جست‌و‌جو را سخت است. عین الهی همچنین خبر داد که همه امکانات درمانی را شامل نیروهای امدادی، متخصصان طب اورژانس، متخصص جراحی و آمبولانس‌ها را در منطقه مستقر کرده‌ است تا پس از پیدا شدن بالگرد اقدامات درمانی انجام شود.
دستور سرلشکر باقری
به نیروهای مسلح
7:20 عصر: سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص (سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان) استفاده شود.
تکذیب جلسه
شورای عالی امنیت ملی
8 شب: شایعاتی که در فضای مجازی دست به دست میشد، حکایت از برگزاری جلسه شورای عالی امنیت ملی در حضور مقام معظم رهبری داشت، اما ساعتی نگذشته بود که تشکیل جلسه اضطراری از سوی این شورا تکذیب شد.
آرزوی سلامتی رهبر انقلاب برای رئیس جمهور
8:45 شب: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شده بود، با ابراز تأثر از حادثه نگران‌کننده برای رئیس جمهور و همراهان ایشان گفتند: اشاره‌ای می‌کنم به حادثه‌ی نگران‌کننده‌ای که، برای رئیس‌جمهور محترم و همراهانشان پیش آمده است. امیدواریم خداوند متعال به سلامتی کامل، رئیس‌جمهور عزیز ما و همراهان‌شان را به آغوش ملت برگرداند.
رهبر معظم انقلاب تأکید کردند:‌ و لکن مردم عزیزمان – چه شما که اینجا نشستید، چه کسانی که بعداً عرایض ما را می‌شنوند- مطمئن باشند که هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. مسئولین که خبر حادثه را شنیدند با جدیت چند برابری مشغول کارهای خودشان هستند. ما هم توصیه‌هایی که باید بکنیم به آن عزیزانمان توصیه کردیم. همه چیز ان‌شاءالله مرتب، منظم، کارهای کشور پیش می‌رود؛ هم امنیت کشور، هم امنیت مرزها، هم بقیه کارهایی که در سطح کشور به وسیله قوه مجریه باید انجام بگیرد، انجام می‌گیرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: مردم نگران نباشند، دلواپس نباشند، ان‌شاءالله رئیس‌جمهور هم به دامن مردم، به آغوش مردم برمی‌گردد و کارها هم ان‌شاءالله به بهترین وجهی به جریان می‌افتد.
اعزام تیپ‌ صابرین سپاه
برای جستجو

9شب: اعزام تیپ نیروهای ویژه صابرین پس از دستور سردار باقری به کلیه نیروهای مسلح برای کمک به جستجوی بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی انجام گرفت.
اعزام مرزبانان به محل سانحه بالگرد
9:08شب: سردار احمدعلی گودرزی؛ فرمانده مرزبانی فراجا به تسنیم خبر داد که از ابتدای دریافت خبر بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، دستورات لازم جهت اعزام مرزبانان به محل سانحه صادر گردید و مرزبانان در کنار دیگر تیم‌های امدادی در حال جست‌وجو هستند.به گفته وی تمامی امکانات و تجهیزات برای تسریع در عملیات جست‌وجو نیز به محل سانحه اعزام شده‌ است.فرمانده مرزبانی تاکید کرد که جغرافیای جنگلی و مرتفع منطقه و همچنین وضعیت آب و هوایی بسیار مه‌آلود همراه با بارش باران روند جست‌وجو را سخت کرده است.
منصوری:
دو نفر از بالگرد با ما ارتباط گرفتند
9:30 شب: در این شب پر استرس معاون اجرایی رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی تلوزیونی اعلام کرد که با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده است؛ چون دو تن از افراد در چند نوبت با ما ارتباط گرفتند.
افزایش نیروهای امدادی
در محل سانحه
9:35شب: ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌ احمر در اطلاعیه‌ شماره 2 خود، آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس‌جمهوری را اعلام کرد: «تقویت تیم‌های امدادی و استمرار عملیات جست‌وجو، استفاده از تیم‌های امداد کوهستان برای رسیدن به محل حادثه، اعلام آماده‌باش به استان‌های مجاور و افزایش نیروهای امدادی به 240 امدادگر و نجاتگر در منطقه وقوع حادثه» از جمله اقدامات انجام شده بود.
وحیدی:‌
هنوز به نقطه سانحه نرسیده‌ایم
10:09 شب: احمد وحیدی خبر داد که منطقه دارای شیب‌ تند و جنگلی است و از سوی دیگر شاهد بارش باران شدید هستیم، دامنه دید بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متأسفانه هنوز به نقطه مدنظر نرسیده‌اند. وی با اشاره به اینکه ‌نیروهای امدادی، مردمی، نظامی و بسیج در منطقه حضور وسیعی دارند، تصریح کرد:‌ امیدواریم با دعای مردم هرچه سریع‌تر به نقطه حادثه برسیم.
حضور نیروهای
تیپ 25 نزاجا در منطقه
10:17 شب: رزمندگان تیپ 25 تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رئیس جمهوری در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافتند. پیش از آنها نیز نیروهای تیپ ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه نیز عازم منطقه شدند.
پرواز پهباد دید در شب از ترکیه
10:19 شب: سازمان مدیریت بحران ترکیه اعلام کرد: ایران از طریق وزارت خارجه درخواست هلیکوپتر جستجو و نجات دید در شب از کشورمان داشت. 32 پرسنل جستجو و نجات کوهنورد و 6 وسیله نقلیه از مدیریت استانی وان و ارزروم برای رسیدن به منطقه حرکت کردند. علاوه بر این، پرسنل جستجو و نجات کوهنوردان ما متشکل از 15 نفر از آنکارا، دیاربکر و قونیه در حالت آماده باش هستند.
فعال شدن نقشه‌برداری ماهواره‌ای اروپا برای تشخیص محل بالگرد

10:27 شب: کمیسر اتحادیه‌اروپا در امور بشردوستانه و مدیریت بحران اعلام کرد: خدمات نقشه‌برداری ماهواره‌ای اروپا برای پیدا کردن محل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران فعال شد.
اعزام تکاوران سپاه اردبیل به منطقه ‌
10:45 شب: سردار سیدعلی تدین فرمانده تیپ 37 حضرت عباس علیه‌السلام استان اردبیل به تسنیم خبر داد که بلافاصله بعد از اعلام خبر حادثه سقوط بالگرد حامل ریاست جمهوری تعدادی از تکاوران و رزمندگان عاشورایی تیپ 37 به محل حادثه اعزام شدند.
صحبت با امام جمعه تبریز
بعد از سانحه
11:20 شب: مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در گفتگو با شبکه خبر سیما در شرح ماجرای سانحه بالگرد رئیس جمهور گفت: در ابتدا تماسی با امام جمعه محترم داشتیم دو بار موفق به صحبت شدند که ایشان گفته بودند حالشان کمی بد است و صدای آمبولانس‌ها را می‌شنوند.
استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن
11:25 شب: سپاه پاسداران علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجو، با توجه به شرایط جوی منطقه و مه شدید، از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس جمهور و همراهان وی استفاده کرد.
اعزام هواپیما، بالگرد و 50 نیروی امداد از روسیه
00:35 بامداد: ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه بامداد دوشنبه در تماس مجدد با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور گفت: با دستور رئیس جمهور روسیه تا ساعتی دیگر دو فروند هواپیمای پیشرفته با بالگردهای ویژه به همراه 50 نیروی امداد حرفه ای کوهستان به تبریز اعزام خواهد شد.
عملیات امداد ونجات در تهِ درهِ محل حادثه سقوط بالگرد
1:58 بامداد: رئیس جمعیت هلال احمر، در آخرین مصاحبه خود در ارتباط با فعالیت تیم‌های امداد و نجات در محل حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور گفت: با توجه به برآوردها و مستنداتی که به دست آوردیم سعی کردیم محلی که بیشترین احتمال را دارد بالگرد دچار حادثه شده باشد در حال جست‌وجو آنجا هستیم و در تهِ درهِ کار جست‌وجو را انجام می‌دهیم.
شناسایی نقطه احتمالی
محل سانحه بالگرد رئیسی
04:01 صبح: طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته بالگرد رئیس جمهور در روستای طویل دچار سانحه شده است. پهپاد آکینجی ترکیه یک نقطه حرارتی که احتمالا متعلق به محل سقوط بالگرد است را تشخیص داد و اطلاعات مربوطه را به طرف ایرانی ارسال کرد. هم‌اکنون چند تیم عملیاتی از نیروهای مسلح، هلال احمر و مردمی در حال عزیمت به این روستا هستند.
اعزام 73 تیم امدادی به طویل
04:46 صبح: با توجه به شناسایی 2 نقطه حرارتی توسط پهپاد ترکیه‌ای در روستای طویل، 73 تیم امدادی هلال‌احمر به سمت محل احتمالی فرود بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش در حرکت هستند. شرایط جوی منطقه، مه‌گرفته و بارانی بوده و عملیات جست‌وجو با وجود شرایط سخت و کاهش دید در منطقه و همچنین مخاطرات محیطی از سوی تیم‌های امدادی ادامه یافته است.
تیم‌های اعزامی
در مختصات اعلامی پهپاد
4:57 صبح: راضیه عالیشوندی معاون بین الملل جمعیت هلال گفت: تاکنون دو نقطه که اعلام شده بود مورد بررسی قرار گرفت که متأسفانه آثاری شناسایی نشد.
لاشه بالگرد رئیس جمهور پیدا شد
05:42 صبح: ‌لاشه بالگرد در‌ ارتفاع یک تپه پیدا شد و نیروهای امدادی به سمت محل دقیق سانحه رفتند. پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر نیز با تأیید پیدا شدن بالگرد رئیس جمهور گفت: ‌شرایط بالگرد خوب نیست و در دو کیلومتری بالگرد هستیم.
آثاری از زنده بودن
سرنشینان بالگرد مشاهده نشد
6:45 صبح: پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور نیروهای امدادی در محل حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور گفت: با کشف محل بالگرد سانحه دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است.
تأیید شهادت رئیس جمهور
و هیات همراه
8 صبح: سرتنجام صبح دوشنبه با پیدا شدن بالگرد سانحه دیده، شهادت آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه تأیید شد.