چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳
در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه مطرح شد

از پیگیری دوباره کرسنت تا آخرین وضعیت پرونده معدن شازند

به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر در نشست خبری امروز ضمن تسلیت فرارسیدن ایام محرم و شهادت امام حسین(ع) گفت: برای احیای اسلام ناب محمدی (ص) حتی امام معصوم نیز جان خود را فدا کرد.
وی با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که منجر به پیروزی مسعود پزشکیان شد، گفت: جا دارد یکبار دیگر هم به ایشان و هم به مردم فهیم و انقلابی و همیشه در صحنه تبریک بگوییم.
وی گفت: قوه قضاییه آمادگی هرگونه همکاری با دولت جدید برای گسترش عدل و مبارزه با فساد را دارد.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: به فعالان فضای مجازی توصیه می‌شود رعایت نکات اخلاقی و قانونی شرعی را در اظهارنظر‌های خود داشته باشند و اجازه ندهند با ایجاد اختلاف و تفرقه افکنی موجبات خوشحالی دشمنان فراهم شود.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت ستادهای پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی گفت: در دوران برگزاری انتخابات ستادهای پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی در سه سطح تشکیل شد.
وی با تاکید بر رویکرد پیشگیرانه دستگاه قضایی ادامه داد: در این مدت ۳۹۸۰ نفر مورد توجیه و ارشاد قرار گرفتند و همچنین ۱۰۰ نفر احضار شدند.
جهانگیر با اشاره به دستگیری ۱۱۳ نفر در روز جمعه ۱۵ تیرماه و در دور دوم انتخابات افزود: این افراد مرتکب جرم و تخلف شده بودند که اغلب آنها در همان روز با تعهد و قرار تأمین مناسب و وثیقه آزاد شدند.
سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: در این مدت برای دو کانال خبری نیز اعلام جرم شد. همچنین ۴۵۰۰ صفحه در اینستاگرام که تلاش بر تشویق مردم برای تحریم انتخابات و ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه داشتند نیز شناسایی شد.
جهانگیر در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد رئیس جمهور گفت: قبلا اعلام شد پس از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهانشان پرونده‌ای تشکیل شده است و هیاتی در این خصوص ماموریت یافته که همه جوانب را از لحاظ فنی و... بررسی کند و گزارشات لازم را بدهد. تا این لحظه هنوز هیات گزارشی را برای قوه قضاییه ارسال نکرده و به محض اینکه گزارش هیات واصل و اقدامات قضایی شروع شود، اطلاع رسانی لازم انجام می‌شود.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده ریزش معدن شازند گفت: بلافاصله پس از اخذ گزارش ریزش معدن شن و ماسه‌ای که در نزدیکی شازنده اراک بود مقامات قضایی در محل حاضر شدند دستورات قضایی لازم داده شد.
وی افزود: دو جنازه از زیر آوار بیرون آورده شد و دو جنازه هنوز زیر آوار هستند. بلافاصله پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده و بهره‌بردار معدن احضار شده و برای او قرار متناسب صادر شده و فعلاً آزاد است. پرونده ارجاع به کارشناسی شده و ظرف یک ماه آینده گزارش کارشناسی تکمیل خواهد شد و پرونده آماده اظهار نظر خواهد شد.
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده کرسنت گفت: کرسنت پرونده قدیمی است. با پیگیری‌های که صورت گرفته تاکنون برای تعدادی از افراد این پرونده رای صادر شده و رای قطعی شده و حتی آرا اجرا شده است. نسبت به بعضی افراد دیگر پرونده مفتوح است و متهمین پرونده احضار شدند و تحقیقات لازم صورت گرفته است.
وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده یکی از کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از امکانات دولتی و پیگیری قوه قضاییه در این زمینه گفت: هرگاه گزارش تخلف درباره سوءاستفاده از اموال دولتی واصل شود، دستگاه قضایی وظیفه دارد که وارد شود زیرا حفظ حریم قانونی خط قرمز قوه قضاییه است. تا این لحظه گزارشی از تخلف کاندیداهای انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری واصل نشده است.
جهانگیر درباره پرونده انتشار خبر انحراف بودجه‌ای وزارت نیرو و قرارداد با همراه اول گفت: در خصوص انحراف بودجه مسئولیت به عهده دیوان محاسبات گذاشته شده است و اگر این تخلف را ببینند گزارش خواهند داد.