چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳

مذاکرات فشرده پوتین و مودی در کرملین

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه در کاخ بزرگ کرملین با نارندرا مودی نخست وزیر هند که در نخستین سفر خارجی خود پس از پیروزی مجدد در انتخابات پارلمانی این کشور به مسکو سفر کرده است، به صورت رسمی دیدار و مذاکره کرد.
پوتین و مودی پیش از این روز دوشنبه گفت‌وگوهایی غیررسمی داشتند؛ مذاکراتی که به گفته سخنگوی کرملین بیش از سه ساعت به طول انجامید.
روابط روسیه و هند، راهبردی است
رئیس جمهوری روسیه در آغاز مذاکرات مشترک با نخست وزیر هند، خطاب به مودی گفت: این اولین سفر رسمی شما پس از انتصاب مجدد پس از پیروزی دوباره در انتخابات پارلمانی هند است. من می‌خواهم یک بار دیگر (تصدی این مسئولیت را) به شما تبریک بگویم. پوتین اظهار داشت: روسیه و هند دارای دوستی دیرینه و روابط خوبی هستند که طی دهه‌ها توسعه یافته است؛ دو کشور امسال هفتاد و هفتمین سال برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می‌گیرند. وی با بیان اینکه روابط مسکو - دهلی نو دارای ویژگی ممتاز مشارکت راهبردی است، گفت: ما دائماً در تماس هستیم و توجه اصلی را به توسعه روابط تجاری و اقتصادی داریم که البته توسعه این مناسبات، منافع مردم هند و مردم فدراسیون روسیه را محقق می‌کند.
رشد بیش از ۶۰ درصدی مبادلات تجاری روسیه و هند
رئیس‌جمهوری روسیه یادآور شد: در سال ۲۰۲۳ میلادی، گردش تجاری دو کشور ۶۰ درصد و حتی بیشتر - ۶۶ درصد - افزایش یافت؛ حجم مبادلات تجاری دو جانبه در سه ماهه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۴) نیز ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی یادآور شد: روسیه و هند در عرصه بین‌المللی، از جمله در سازمان‌های بین‌المللی، در درجه اول در سازمان ملل و در سازوکارهایی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس همکاری نزدیک داریم.
تشکر از هند به خاطر تلاش برای حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین
پوتین گفت:‌ ما این فرصت را داشتیم که در یک محیط غیررسمی عملاً در مورد همه مسائل (با یکدیگر) صحبت کنیم.
رئیس‌جمهوری روسیه خطاب به نخست وزیر هند گفت:‌ من از شما به خاطر توجهی که به مهم‌ترین مشکلات، از جمله تلاش برای یافتن راه‌هایی برای حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین دارید، سپاسگزارم.
پوتین در ادامه از مودی برای شرکت در اجلاس سران بریکس که اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در کازان مرکز تاتارستان روسیه برگزار می‌شود، دعوت کرد. مودی نخست وزیر هند نیز در سخنانی در آغاز این مذاکرات،‌ از میهمان‌نوازی گرم روسیه و تبریک پوتین به خاطر موفقیت حزب مودی در انتخابات اخیر هند،‌ تشکر کرد و با اشاره به انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ ریاست‌جمهوری روسیه، خطاب به پوتین گفت:‌ می‌خواهم یک بار دیگر پیروزی درخشان شما را تبریک بگویم. مودی با اشاره به حملات تروریستی فروردین و تیرماه ۱۴۰۳ به تالار کروکوس سیتی مسکو و داغستان روسیه گفت: هند در نیم قرن گذشته از تروریسم در رنج بوده است و از این رو، آلام آسیب ‌دیدگان از حملات تروریستی اخیر در روسیه را درک می‌کند؛ هند قویا انواع تروریسم را محکوم می‌کند.