چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳

بازار انرژی

نفت
در سراشیبی کاهش قیمت افتاد

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه پس از خسارات محدود توفان به تاسیسات نفتی تگزاس که نگرانی‌های بازار از اختلال عرضه را فرونشاند، به روند کاهشی روز گذشته ادامه داد.
به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۲۲ سنت کاهش، به ۸۵ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۴ سنت کاهش، به ۸۲ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز دوشنبه با ۷۹ سنت کاهش و شاخص نفت آمریکا با ۸۳ سنت کاهش، بسته شدند. توفان گرمسیری بریل با بادهای شدید و باران سنگین، تگزاس را درنوردید. در نتیجه، بنادر نفتی، تعطیل شدند، صدها پرواز لغو شد و بیش از ۲.۷ میلیون خانه و کسب و کار در خاموشی فرو رفتند.ئیپ جون رونگ، استراتژیست بازار شرکت آی جی در این باره گفت: قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بخشی از رشد قیمت اخیرش را واگذار کرد زیرا فعالان بازار به پیشرفت احتمالی مذاکرات آتش بس در خاورمیانه چشم دوخته‌اند و تاثیر توفان بریل بر عرضه نفت هم محدودتر از تصور قبلی بازار بوده است.
اگرچه فعالیت پالایش نفت آهسته شد و بعضی از پایگاه‌های تولید نفت تخلیه شدند اما به نظر رسید توفان بریل تاثیر محدودی بر برخی از پالایشگاه‌های بزرگ در خلیج مکزیکو داشته است.وارن پاترسون و ایوا مانتی، تحلیلگران شرکت آی ان جی در یادداشتی برای مشتریان نوشتند: شواهد اولیه از آن حکایت دارد که اکثر زیرساخت انرژی در این توفان آسیبی ندیده است و حرکت قیمت در بازارهای نفت خام و سوخت پالایش شده منعکس کننده نگرانی اندک در خصوص اختلال عرضه بر اثر این توفان است.
در نتیجه، نگرانی بازار نسبت به ریسک اختلال عرضه در تگزاس که محل تولید ۴۰ درصد از نفت خام آمریکا است، تخفیف یافت. بنادر بزرگ ارسال نفت در حومه کورپوس کریستی، گالوستون و هیوستون در آستانه توفان، بسته شدند. کانال کشتی کورپوس کریستی روز دوشنبه بازگشایی شد و پیش بینی می‌شود بندر هیوستون بعدازظهر روز سه شنبه، فعالیت خود را ازسربگیرد.

عرضه نفت عربستان
به چین بهبود می‌یابد

صادرات نفت عربستان سعودی به چین، با کاهش شدید قیمت فروش از سوی آرامکو، احتمالا در اوت بهبود می‌یابد و به حداقل ۴۴ میلیون بشکه می‌رسد.
به گزارش ایسنا، منابع بازرگانی متعدد پیش‌بینی کردند صادرات نفت عربستان سعودی به چین در ماه اوت، برای نخستین بار در چهار ماه گذشته بهبود خواهد یافت و در مقایسه با ۳۶ میلیون بشکه در ژوئیه، به ۴۴ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. این بهبود به بزرگترین صادرکننده نفت در جهان کمک خواهد کرد سهم خود در بزرگترین بازار واردات نفت را بازپس بگیرد. طبق آمار شرکت تحلیلی کپلر، صادرات نفت عربستان به چین در ژوئن، به ۱.۱۲ میلیون بشکه در روز نزول کرد که پایین‌ترین میزان از مارس سال ۲۰۲۰ بود.
خریداران چینی نفت عربستان شامل ژیجیانگ پتروکمیکال، سینوپک، سینوکَم و پتروچاینا هستند. از سوی دیگر، منابع آگاه اظهار کردند: شرکت آرامکوی سعودی حجم قراردادی سه پالایشگاه دیگر در شمال آسیا را در اوت به طور کامل تامین خواهد کرد. درست چند روز قبل از این اعلام فروش، آرامکوی سعودی قیمت فروش نفت برای بارگیری در اوت به آسیا را برای دومین ماه متوالی کاهش داد و قیمت گرید نفتی «عرب لایت» به پایین‌ترین میزان از مارس رسید.
بر اساس گزارش رویترز، یکی از منابع آگاه گفت: قیمت فروش رسمی‌نفت عربستان، معقول‌تر از ماه‌های قبل شده که عرضه قراردادی این کشور، قیمتی بالاتر از سایر گریدهای فروخته شده در بازار محموله‌های تک داشت.

آرژانتین
در یک قدمی‌صادرات گاز مایع

آرژانتین با امضای یک قرارداد ۲۰ ساله، یک گام دیگر به آغاز صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) از منابع عظیم خود در منطقه شیل واکا موئرتا، نزدیک‌تر شد.
شرکت «گولار ال‌ان‌جی» یک قرارداد ۲۰ ساله با شرکت «پان امریکن انرژی» برای تاسیسات گاز طبیعی مایع شناور (اف‌ال‌ان‌جی) در آرژانتین امضا کرده است.
گولار ال‌ان‌جی اعلام کرد این پروژه، از منابع وسیع منطقه شیل واکا موئرتا در حوزه نئوکن که دومین منابع گاز شیل بزرگ جهان است، بهره‌برداری خواهد کرد. انتظار می‌رود این پروژه صادرات ال‌ان‌جی را تا سال ۲۰۲۷ آغاز کند و آرژانتین را به یک صادرکننده ال‌ان‌جی تبدیل کند.واکا موئرتا که در زبان اسپانیایی به معنی «گاو مرده» است، «پرمیان آرژانتین» نام گرفته، اما از نظر ویژگی‌های جغرافیایی، با منطقه نفت شیل «ایگل فورد» آمریکا، قابل قیاس است.
برآورد می‌شود منطقه شیل واکا موئرتا، منابع قابل برداشت شامل ۱۶ میلیارد بشکه نفت و ۳۰۸ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی داشته باشد. این رقم، واکا موئرتا را دومین ذخایر بزرگ گاز شیل در جهان می‌سازد.توافق «گولار ال‌ان‌جی» برای پروژه اف‌ال‌ان‌جی، قرار است نخستین فاز از پروژه چند تاسیسات شناور باشد و پیش بینی می‌شود سایر تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی در آرژانتین هم به آن ملحق شوند.
آرژانتین همچنین قصد دارد از واکا موئرتا، از طریق خطوط لوله در بولیوی، به برزیل، گاز صادر کند. مدیران صنعت و تحلیلگران اوایل امسال به رویترز گفتند: شرکت‌های انرژی از سه کشور آمریکای مرکزی، مذاکرات را آغاز کرده‌اند اما پیشرفت اندک بوده و مسائل زیادی وجود دارند که باید حل شوند تا این صادرات گاز انجام شود. به گزارش ایسنا به نقل از گزارش اویل پرایس، با وجود این که برزیل بزرگترین تولیدکننده نفت آمریکای جنوبی است، با کمبود گاز طبیعی همزمان با افزایش تقاضا برای آن، روبرو شده است. کمبود عرضه موجب شده است برزیل، ال‌ان‌جی بیشتری وارد کند؛ به خصوص زمانی که شرایط تولید برق آبی مطلوب نیست.