چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مطرح کرد

احتیاط سرمایه‌گذاران در خرید خودرو

گروه اقتصادی – عباس قاری: خودرو و نگاه سرمایه‌ای به آن در کشور ایران سال‌هاست که به دلیل وجود تورم انتظاری یکی ازگزینه‌های سرمایه‌گذاری مردم برای حفظ ارزش پول خود قرار گرفته است. اما در سال جاری با روی کار آمدن دولت چهاردهم و عمل به وعده خودرویی خود در خصوص تسهیل در واردات خودرو و پایین آوردن هزینه خرید خودروهای خارجی در کشور، انتظارها این است در سال 1404 بازار با ثبات تری در حوزه خودروداشته باشیم. البته فعالین در بازار خودرو انتقاداتی همچون مسکوت ماندن واردات خودروی کارکرده به کشور را در عمل دولت به وعده‌های خودرویی خود دارند و خواستار اجرای قانون کامل واردات خودرو هستند.
به گزارش «مردم سالاری»، علی خسروانی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو معتقد است خودرو احتمالا سال آینده از نظر ریالی افزایش نرخ داشته باشند اما از نظر دلاری قیمت‌ها نزولی است. علی خسروانی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو اظهار کرد: عمده افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر به دلیل رشد تقاضا در نتیجه تلاش مردم برای حفظ سرمایه خودشان در مقابل تورم بوده
است.
وی افزود: از طرف دیگر در مقطع کنونی از نظر سیاسی کشور در دو مسیر توافق یا تنش قرار دارد.به همین دلیل سرمایه گذاران برای خرید خودرو احتیاط دارند. همچنین با توجه به اینکه تعرفه خودرو بر مبنای کلاس خودرو، حجم موتور خودرو، هیبریدی یا بنزینی بودن و .... تعیین می‌شود.
به طور قطع تغییر تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ می‌تواند روی قیمت خودرو شرکت‌ها تاثیر بگذارد اما در بازار ممکن است تغییری ایجاد نکند، زیرا هم اکنون قیمت بازار حباب دارد و با قیمت کارخانه فاصله دارد.از طرف دیگر افزایش عرضه خودرو می‌تواند باعث شود که قیمت در بازار آزاد کاهش یابد یا تثبیت شود. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تصریح کرد: خودروهای جانبازی هم اکنون عملیاتی شده است. از طرف دیگر ارز تخصیصی برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ یک میلیارد یورو بود که برای سال آینده 2 میلیارد یورو پیش بینی شده که دو برابر امسال است.
این موصوع منجر به افزایش عرضه خودرو در بازار می‌شود. همچنین واردات خودروهای دست دوم احتمالا سال آینده اجرا خواهد شد همه این عوامل می‌تواند در تعدیل قیمت خودرو در بازار موثر باشند.
خسروانی که با ایسنا گفت و گو می‌کرد ادامه داد: قیمت خودرو در ۱۴۰۴ به لحاظ ریالی احتمالا کمی‌گران می‌شود اما از نظر دلاری ارزان می‌شود.
به عبارت دیگر وقتی دلار 60 هزار تومان بود خودرو یک میلیارد و 800 میلیون تومانی می‌شد 30 هزار دلار و حالا که قیمت دلار به 90 هزار تومان رسیده است همان خودرو به 2 میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده که ارزش دلاری آن 23 هزار دلار شده است. به همین دلیل سرمایه گذاران رقبت چندانی برای خرید خودرو ندارند، زیرا آنها تصور می‌کنند که اگر دلار بخرند سود بیشتری خواهند برد.
وی گفت: در حال حاضر دولت پاسخ مشخصی درباره تاخیر در واردات خودروهای دست دوم نداده که این مساله ناشی از این است که واردات خودرو دست دوم متولی خاصی ندارد و این عدم یکپارچگی باعث بروز مشکلاتی شده
است.
از طرف دیگر واردات خودرو دست دوم یک قانون است‌که باید اجرایی شود و اگر ایرادی دارد دولت باید آن را اصلاح کند نه اینکه اجرا نکند.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره دلایل گرانی قطعات خودروهای چینی گفت: خودروسازان چینی تلاش می‌کنند که سود خودرو را از روی قطعات ببرند.
به همین دلیل شرکت‌های مونتاژ کار ایرانی باید در زمینه قیمت قطعات و تامین آن با شرکت مادر توافق کنندخسروانی درباره رکود بازار خودروهای چینی گفت: قبلا برای خرید خودروهای مونتاژی در سامانه خودرو تقاضا وجود داشت اما در مقطع کنونی اینگونه نیست. از اردیبهشت 1402 نسبت به سایر بازارها بازارها، خریداران خودرو یا سود نکرده یا حتی ضرر
کرده‌اند.
وی ادامه داد: بسیاری از نقدینگی‌ها قبلا در بازار خودرو فریز شده و نقدینگی موجود نیزحالا به سمت بازار طلا رفته اند به همین دلیل چندان تقاضای برای خودرو وجود ندارد.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره وضعیت شرکت خودروهای داخلی گفت: چشم‌انداز واگذاری ایران خودرو برای این شرکت موثر است چراکه مدیریت بخش خصوصی کارآمد تر است.
این موضوع به رشد تولید و سوداوری شرکت کمک می‌کند. در نتیجه سهامداران این شرکت بهره مند می‌شوند و حتی می‌توان پیش بینی کرد که روی معاملات بازار سهام نیز تاثیر مثبتی بگذارد.