; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - مسئولیت تاریخی حضور احزاب در انتخابات - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسئولیت تاریخی حضور احزاب در انتخابات

موسی حسن وند

15 مهر 1398 ساعت 19:01

ایران جغرافیای شخصیت‌هاست. از 1285 تا امروز ده‌ها انتخابات در ایران برگزار شده و نکته مشترک همه آنها تاثیرگذاری یک یا چند فرد در یک انتخاب جمعی بوده است.


ایران جغرافیای شخصیت‌هاست. از 1285 تا امروز ده‌ها انتخابات در ایران برگزار شده و نکته مشترک همه آنها تاثیرگذاری یک یا چند فرد در یک انتخاب جمعی بوده است. از مجلس اول مشروطه تا «تکرار» سیدمحمدخاتمی، تاثیر افراد در میزان مشارکت و نتیجه آن انکارناشدنی است. شاید این موضوع را بتوان به روحیه فردگرایی، در این نقطه جهان ارتباط داد، اما واقعیت این است که توسعه سیاسی، از مسیر احزاب می‌گذرد.
احزاب از مهم‌ترین شاخص‌های مردم‌سالاری و تضمین کننده آزادی‌های مصرح در قوانین کشورهای توسعه‌‎یافته هستند. این درست است که ساختار احزاب، ماهیتا هرمی است، اما به واسطه گردش نخبگان، حضور افراد در راس هرم دائمی نیست و با انتخابات درون حزبی، تغییر می‌کند.
طبعا نکات بالا، بدون کم و کاست حتی در توسعه یافته‌ترین کشورها نیز اجرایی نیست. اما واقعیت این است که ما صدسال پس از مشروطه، به واسطه فقر اندیشه‌ای، هنوز موفق به تئوریزه کردن مفاهیم اولیه سیاست‌ و اجرای همان شکل ساده نیز نشده‌ایم. همچنان که «حزب» در کشور ما (باستثنای چند مورد تاریخی)، هیچ نسبتی با احزاب کشورهای توسعه‌یافته ندارد. برای اثبات این مدعا، باید ماهیت نظام حزبی را برشمرده و آن را با وضعیت فعلی احزاب در کشور مقایسه کنیم.
 


کد مطلب: 115961

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/115961/مسئولیت-تاریخی-حضور-احزاب-انتخابات

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir