کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معمای آمریکا و ایرانیان

عبدالرحمن حسنی فر

29 دی 1398 ساعت 16:10

آمریکای ترامپ از زمان روی کار آمدنش وضعیت سختی برای ایران و ایرانی ایجاد کرده است؛ اقداماتش با خروج آمریکا از برجام شروع شد و با تحریم ها  ادامه پیدا کرد و با ترور سردار سلیمانی به اوج خود رسید و این روند ظاهرا همچنان ادامه دارد.


آمریکای ترامپ از زمان روی کار آمدنش وضعیت سختی برای ایران و ایرانی ایجاد کرده است؛ اقداماتش با خروج آمریکا از برجام شروع شد و با تحریم ها  ادامه پیدا کرد و با ترور سردار سلیمانی به اوج خود رسید و این روند ظاهرا همچنان ادامه دارد. وزارت خارجه (پمپئو) و نماینده آمریکا در امور ایران (برایان هوک) و خود رئیس جمهور (ترامپ)  مثلث هماهنگی هستند که علیه ایران برنامه جدی دارند. از گذشته ها در داخل ایران شعار "مرگ بر آمریکا"جزو شعارهای اصلی رسمی بوده است؛ برخی مواقع این شعار، غلیظ تر و پر رنگ تر بوده است ولی در مجموع در تمام دوره جمهوری اسلامی این شعار در تظاهرات ها و برنامه های رسمی ایران نمود همیشگی داشته است. در لایه های غیر رسمی به نظر می آید نگاه های به آمریکا گاهی همسو با نگاه رسمی بوده است و گاه مخالف با آن. این دو نوع نگاه مخالف ممکن است در نظر مقامات و کارگزاران جمهوری اسلامی هم وجود داشته باشد اما باید گفت صدای اصلی همان نگاه دشمنانه و خصمانه به آمریکا است. این نگاه دشمنانه و خصمانه به آمریکا در اظهار نظر آقای علم الهدی امام جمعه مشهد به طرز فاحشی نمود پیدا کرد. اینکه اعتقاد دارد چون ما با آمریکا در حالت دشمنی و جنگ هستیم هر کسی از نیرو های داخلی اگر به آن باور نداشته باشد و مثلا روی پرچم آمریکا پا نگذارد "ستون پنجم دشمن" است و باید مجازات شود، چون ما در وضعیت جنگی هستیم.
با این اوصاف باید گفت در حال حاضر آمریکا برای ایرانیان تبدیل به یک" معما" شده است. نمود این "معما" از یک طرف وجود دودستگی فاحش در بین کارگزاران و مردم ایران و حتی صاحب نظران نسبت به آمریکا و وضعیت طولانی نامناسب (جنگی) چندین دهه بین ایران و آمریکا که دود این وضعیت به چشم مردم ایران بوده از طرف دیگر است.
ظاهرا آمریکا و آمریکای ترامپ می داند چکار می کند؛ او بدنبال ضربه زدن به نظام ایران است. ممکن است تغییر حکومت را هم دنبال کند اما اینکه خودش تغییر حکومت را انجام دهد با توجه به داده های موجود به نظر، بعید به نظر می رسد. با تحریم ها و اقداماتی که آمریکا انجام می دهد درست است که حکومت و کارگزاران حکومت ایران را هدف قرار داده اما این مردم ایران هستند که از تبعات منفی آن به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند. نماینده آمریکا در امور ایران، برایان هوک معتقد است که مردم ایران، آمریکا را مقصر وضعیت خودشان نمی دانند و حکومت خود را مقصر می دانند. این اظهار نظر، نشانه خوبی نیست چون نتیجه آن، همچنان فشار بر مردم ایران با اقداماتی است که آمریکا با هدف ضربه زدن به حکومت ایران دارد انجام می دهد. این مسیری که بین ایران و امریکا وجود دارد لازم است هر چه زودتر در منطق درستی که در نهایت برای مردم ایران نفعی داشته باشد قرار گیرد. اینکه آمریکایی ها می گویند ما منتظر این هستیم که مردم ایران علیه حکومت ایران کاری انجام دهند و ما هم همچنان تحریم ها و اقدامات خود را انجام دهیم وضعیت نامتناسبی است که نشان از حالت سراسر دشمنی بین آمریکا و ایران دارد.
با این اختلاف دیدگاهی که در سه سطح کارگزاران، مردم و صاحبنظران در ایران نسبت به آمریکا وجود دارد که بر خلاف موضع رسمی ایران است و این در حالی است که رسما آمریکا علیه ایران اقدامات زیادی انجام داده و می دهد  این "معما" را رقم زده است. ظرفیت داخلی فعال و تاثیرگذار نیروی انسانی و افکار و دیدگاه های مناسب و معتدل باید در مسیر حل این "معما" و در مسیر و منطق درست قرار دادن آن قدم جدی بر دارد و الا ادامه این وضعیت بر پیچیدگی و بغرنج شدن موضوع و سخت شدن حال مردم ایران می افزاید. یا اینکه جنگی بین این دو کشور به صورت نظامی روی دهد و تکلیف مشخص شود و پای آمریکا را از منطقه بریده شود و قدرت خود را به رخ جهانیان بکشیم.
 


کد مطلب: 122293

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/122293/معمای-آمریکا-ایرانیان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir