; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - شروع لیگ برتر یعنی بازگشت به زندگی - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شروع لیگ برتر یعنی بازگشت به زندگی

مرتضی دهرویه

9 خرداد 1399 ساعت 14:23

عد از شیوع کرونا ویروس در شهرهای مختلف کشور، مسابقات ورزشی تعطیل شد و اکثر لیگ ها نیمه تمام ماند و ورزشکاران همچون سایر اقشار به قرنطینه رفتند.


بعد از شیوع کرونا ویروس در شهرهای مختلف کشور، مسابقات ورزشی تعطیل شد و اکثر لیگ ها نیمه تمام ماند و ورزشکاران همچون سایر اقشار به قرنطینه رفتند. این شوک به ورزش تمام دنیا بود به طوری که برگزاری مسابقات مهمی همچون المپیک توکیو در هاله ای از ابهام قرار گرفت تا اینکه  بعد از حدود سه ماه آلمان اولین کشوری بود که با رعایت پروتکل های بهداشتی بوندس لیگا را راه اندازی کرد و تاکنون که دو هفته از برگزاری این مسابقات بعد از پشت سر گذاشتن ویروس کرونا می گذرد مشکلی پیش نیامده و بدون تماشاگر بازی ها به طور منظم در جریان است. اما در کشور عزیزمان بعد از مدت ها بحث و تبادل نظر و اظهارات گوناگون اهالی ورزش به دستور رئیس جمهور و مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تمرینات تیم های باشگاهی بعد از انجام تست کرونا اغاز شد و مقرر شده تا مسابقات لیگ برتر از تاریخ بیست و دوم خرداد ماه آغاز شود تا شاید بعد از قرنطینه چهار ماهه فوتبال بتواند علاوه بر سرگرمی کمی هیجان و شور و نشاط را میان علاقه مندان و جامعه تزریق کند. اگر چه قبل از صدور این مجوز عده ای از مدیران، مربیان و مالکان باشگاه ها با ادامه بازی های لیگ برتر مخالف کرده و بحث سلامت بازیکنان و اعضای باشگاه را مطرح کرده بودند، برخی هم مخالف معرفی تیم قهرمان از سوی سازمان لیگ بودند و بیان می کردند تا مسابقات برگزار نشده دور از انصاف است که تیم پرسپولیس به عنوان قهرمان معرفی شود و شاید با برگزاری لیگ، چند تیم بتوانند فاصله ده امتیاز را جبران کنند. اما بعد از شروع تمرینات و انجام آزمایشات بار دیگر اعتراضات بالا گرفت. با مثبت شدن تست کرونا چندین بازیکن از چند باشگاه بحث تعطیلی لیگ و کنار کشیدن چند تیم مطرح شد و حتی سه باشگاه لیگ برتری بیانیه مشترکی را در این زمینه منتشر و عنوان کردند امکانات و شرایط بهداشتی و... در باشگاه های ایران بسیارضعیف است و وسایل سخت افزاری و نرم افزاری باشگاه های ایران با بوندس‌لیگا بسیار متفاوت است و آغاز مجدد لیگ برتر باعث خواهد شد تا خدای ناکرده اتفاق ناگواری برای فوتبالیست های مبتلا به کرونا ویروس بیافتد که جای جبران نباشد !
به همین بهانه چندین سوال  در برخی اذهان مطرح شده است که امیدواریم آنهایی که مدعی تعطیلی لیگ هستند پاسخ های مناسبی را ارایه دهند:
چه تضمینی وجود دارد که معضل این بیماری به صورت قطعی برای لیگ آینده حل شود؟
اگر تا ماهها و سال‌های آینده واکسن این بیماری نادر ساخته نشود باید همچنان مسابقات لیگ تا تاریخ نامعین تعطیل باشد؟
بازیکنانی که تست کرونا آنها مثبت اعلام شده است آیا در تمرینات مبتلا شده اند؟ یا اینکه در زمان قرنطینه و تعطیلی باشگاه ها این اتفاق افتاده است، اگر این بازیکنان در تمرینات حضور داشتند و هر روز مورد آزمایش و تست قرار می گرفتند به طور یقین این اتفاق برایشان  نمی افتاد؟ و چه تضمینی است که با تعطیلی لیگ دیگر هیچ بازیکنی کرونا نگیرد؟
مشکلات اقتصادی بسیاری از باشگاه‌ها آیا ربطی به درخواست آنها برای تعطیلی لیگ دارد تا با این طریق از پرداخت مبلغ قرارداد بازیکنان و کادرفنی شانه خالی شود!
عده ای نیز ادعا دارند مسابقات بدون تماشاگر باعث خواهد شد تا همین اندک درآمد زایی هم برای باشگاه‌ها حاصل نشود و فقط هزینه باشد و دچار ضرر و زیان بیشتری شوند پس ادامه لیگ ضرورتی ندارد!
اگر مسابقات تعطیل شود و این تعطیلی با توجه به بیماری کرونا ویروس برای فصل بعد هم تداوم داشته باشد بازیکنانی که شغل اول و آخرشان فوتبال است چگونه باید درآمدزایی کرده و زندگی خود را بگذرانند؟ آیا غیر از این است که با توجه به همین بیماری اکثر شغل ها در کشور راه اندازی شده است؟ باید قبول کرد شغل فوتبال هم جدا از مشاغل دیگر نیست!
نکته پایانی این است که فوتبال کشور و باشگاه‌ها در وضعیت مناسبی قرار ندارد و باتوجه به شکایات متعدد بازیکنان و مربیان خارجی همچنین  مربیان سابق تیم ملی باید اذعان داشت  فوتبال کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است که البته  امیدواریم در پرونده آخری مربوط به شکایت ویلموتس دیگر فدراسیون با توجه به استخدام چندین وکیل و هزینه‌های زیاد محکوم نشود. بدهی های سنگین بسیاری از باشگاه ها باعث عدم تمایل مدیران صنعتی و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای حضور در فوتبال شده است البته در این بین مدیران دو باشگاه مطرح پرسپولیس و استقلال که اکثر بودجه آنها از سوی دولت و وزارت ورزش (بیت المال و از جیب مردم ) پرداخت می‌شود، دغدغه کمتری داشته باشند لذا بهترین راه برای این مدیران، پاک کردن صورت مسئله و آن هم تعطیلی لیگ است ولی آیا به این فکر کرده اند که عدم برگزاری لیگ چه آفت و مشکلاتی را برای ورزش و فوتبال مملکت ایجاد خواهد کرد؟ اگر قبول داریم در دنیای امروزی فوتبال به عنوان یک صنعت مهم درتمام جوامع بین‌المللی مطرح است بدون شک تعطیلی آن همچون بسیاری دیگر از بخش های صنعت ضرر زیان های بیشتری را به اقتصاد کشور و جامعه وارد خواهد ساخت.
آنهایی که در فوتبال کشور دستی بر آتش دارند باید به خوبی بدانند اغاز لیگ برتر، لیگ یک و سایر لیگها البته با رعایت پروتکل های بهداشتی یعنی بازگشت به زندگی و امید به آینده...
 


کد مطلب: 130255

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/130255/شروع-لیگ-برتر-یعنی-بازگشت-زندگی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir