کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دعا برای کاهش قیمت‌ها

سید قائم موسوی

9 آبان 1399 ساعت 15:46

معاون اول رئیس جمهور که در برهه ای امید اصلاح طلبان هم به حساب می آمد، در جواب سوالی پیرامون قیمت‌ها و افزایش تورم گفت: دعا کنید که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند!


معاون اول رئیس جمهور که در برهه ای امید اصلاح طلبان هم به حساب می آمد، در جواب سوالی پیرامون قیمت‌ها و افزایش تورم گفت: دعا کنید که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند!
قبل از آن نیز آقای روحانی گفته بود که اگر قصد فرستادن لعن برای مسببین وضعیت آشفته اقتصادی دارید، آدرسش کاخ سفید در واشنگتن دی سی است. وجه تسمیه صحبت رئیس جمهور می توانست طعنه ی داخلی داشته باشد. مخاطبینش نیز کسانی هستند که کارشکنی هایی در راه سیاست خارجی دولت و مشخصا ناکامی برجام و لوایح FATF داشته اند. چیزی که برای مردم مبرهن است این است که تمشیت امور آنها نه با لعن به سامان می شود و نه با دعا!
مدیریت شرایط بغرنج کنونی نیاز مبرم و حیاتی به حکمرانی مطلوب دارد. انباشت کنونی مشکلات عدیده و در هم تنیده مردم ماحصل سوء مدیریت و فقدان صلاحیت کارگزاران است و با علم و مدیریت علمی نیز قابل رفع و رجوع است.
 
این قلم منکر کارکرد دعا نیست ولی نقشی ایجابی و کارکردی برایش قائل نیست. دعا تاتیرات روانی و مکمل دارد. تاثیرات متممیِ آن نیز مرهون مقدمات و مکانیزم های ارادی است. پس نمی شود امور را به امان خودش رها کرد و تصور کرد با دعا، مردم از زیر یوغِ مدیریت ناقص و ضعیف نجات خواهند یافت.
تمامی معضلات کنونی ریشه در مشکلات عدیده ای دارند که خطاهای انسانی آنها را ایجاد کرده اند. خطاهایی که منبعث از مقتضیات ارادی و غیرارادی بوده اند. حکمرانی بهینه و توسعه یافتگی کشورها نتیجه مدیریت سالم و تشبث به شیوه های علمی است و اگر به لعن و دعا بود شرایط به شکل دیگری رقم می خورد.
گذر از وضغیت بغرنج کنونی و کاستن از فشارهای رو به تزاید، مستلزم عقلانیت، مدیریت کارآمد و حرکت های بنیادین و زیربنایی است. اگر به دعا و لعن کارها بسامان می شد اساسا کار به جایی نمی رسید که برخی مسوولان قیم گونه به جای راه حل های علمی برای مردم، راهکارهای غیرمسئولانه ارائه دهند.
 


کد مطلب: 138909

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/138909/دعا-کاهش-قیمت-ها

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir