کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اصلاح و تصویب مجدد بودجه 1400

علی علی پور فلاح پسند

14 ارديبهشت 1400 ساعت 14:32

تغییر ارقام جداول بودجه 1400 حاشیه های فراوانی در بر داشته است. دلیل اصلی بروز چنین شرایطی می تواند نشأت گرفته از تفسیرهای گوناگون مرتبط با اصول قانون اساسی در رابطه با سازوکار تهیه و تصویب بودجه باشد.


تغییر ارقام جداول بودجه 1400 حاشیه های فراوانی در بر داشته است. دلیل اصلی بروز چنین شرایطی می تواند نشأت گرفته از تفسیرهای گوناگون مرتبط با اصول قانون اساسی در رابطه با سازوکار تهیه و تصویب بودجه باشد. با وجود این، با توجه به اصول و تفاسیر قانونی موجود، نقش و وظایف کلی دولت و مجلس در رابطه با تهیه و تصویب بودجه سالانه کشور به صراحت بیان شده است. طبق اصل 52 قانون اساسی، بودجه سالانه کل کشور به ترتیبی که در قانون مقرر می شود از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تسلیم می گردد. بر اساس همین اصل، هر گونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود.
ظاهراً این نخستین بار نیست که چنین اختلاف نظری میان دولت و مجلس پدید آمده است. شورای نگهبان در موارد دیگری نسبت به شفاف سازی اصل 52 قانون اساسی اقدام نموده است. طی ادوار گذشته در رابطه با شفاف سازی ابهامات فرایند تهیه و تصویب بودجه کل کشور برخی پرسش ها همچون تشریح ماهیت بودجه و متمم و اصلاحات مربوط به آن مطرح شده است. عنوان شده که آیا بودجه، متمم ها و اصلاحات باید از نوع لایحه باشند یا ارائه طرح کفایت می کند. بر طبق اصل 74 قانون اساسی، لوایح قانونی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس تقدیم می شود و طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است. به عبارت دیگر امور بودجه ای در صورتی که به عنوان طرح تلقی شوند بدون نیاز به تأیید از جانب دولت، رأساً توسط مجلس در کمیته 15 نفره مورد تصویب قرار می گیرند. اما تهیه و تقدیم لایحه فرایندی است که باید از مجرای قوه مجریه طی شود.
شورای نگهبان در پاسخ به پرسش مطرح شده اینگونه اظهارنظر کرده که:

در دیگر استفتای رأی، به اصلاحات مربوط به قانون بودجه از قبیل‌ تغییر در ارقام‌، الحاق، حذف‌، جابجائی‌ و متمم اشاره شده است که آیا از طریق طرحهای قانونی امکان پذیر می باشند یا نیازمند تقدیم‌ لایحه‌ از سوی‌ دولت‌ هستند. که در پاسخ عنوان شده است: هرچند به طور کلی از متن صریح قانون اساسی و تفاسیر ارائه شده می توان دریافت که تهیه و ارجاع بودجه از سوی دولت و بررسی و تصویب آن از جانب مجلس صورت می گیرد لذا هرگونه تغییر در بودجه مصوب نیازمند ارجاع مجدد آن به دولت و تصویب دوباره توسط مجلس است؛ با اما با این حال، در صورتی که مجلس شورای اسلامی بنا به صلاحدیدهای خاص برداشت دیگری نسبت به موضوع داشته باشد، در این صورت دولت موظف است تا موجبات امر را به تفصیل از شورای نگهبان استفتاء نموده و نتایج را به اطلاع عموم مردم برساند.
 


کد مطلب: 149335

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/149335/اصلاح-تصویب-مجدد-بودجه-1400

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir