کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استمرار طرحی ناقص با نقره داغ شبانه

علی اکبر مختاری   

27 شهريور 1400 ساعت 15:13

در این شرایط بد اقتصادی عده زیادی از هموطنان ناخواسته در ساعات شب در دام جرایم دوبرگی پلیس گرفتار می شوند و به اجبار مبالغ زیادی را باید بعلت تردد ضروری خود پرداخت کنند.


در این شرایط بد اقتصادی عده زیادی از هموطنان ناخواسته در ساعات شب در دام جرایم دوبرگی پلیس گرفتار می شوند و به اجبار مبالغ زیادی را باید بعلت تردد ضروری خود پرداخت کنند. طرح ممنوعیت شبانه که از پاییز سال گذشته توسط ستاد ملی کرونا مصوب شده برخی مواقع بین استانی یا بین شهری و در مواقعی با سلایق ماموران پلیس در برخی نقاط شهری اجرا میگردد و چون همیشه شرایط یکسانی نداشته و با اطلاع رسانی ناقص وتغییرات دوره ای و رفتارهای متفاوت مجریان اجرا میشود  موجب سرگردانی و برهم خوردن برنامه کار و زندگی شهروندان میشود.  میزان موفقیت طرح ممنوعیت تردد شبانه که از سال قبل مصوب شده همیشه با اما و اگرهایی همراه بوده است و مردم میپرسند اکنون زمان تعیین شده آن که از 22 شب تا 3 صبح است مگر فقط در این زمان ویروس فعال میشود و در زمانهای دیگر غیر فعال است یا چه درصدی از مردم تا نیمه شب یا بامداد به مهمانی و شب نشینی عادت دارند و این مصوبات ناقص در شبکه های مجازی موجب تمسخر کاربران قرار گرفته است.
به لحاظ حقوقی تمامی مصوباتی که بصورت بخشنامه یا دستورالعمل توسط نهادهای حاکمیتی شکل قانونی گرفته و برای اجرا به ماموران دولت ابلاغ میشود باید جامع و کامل بوده و اهداف و جزییات طرح برای بهبود رفاه و آسایش شهروندان به صورت دقیق تشریح گردد و کمترین آسیب به روال عادی جامعه وارد گردد. طرح زمانی موفق است که در طول اجرای طرح نهادهای نظارتی مشکلات و کاستی ها را به ستاد مرکزی گزارش داده و در یک دوره کوتاه مدت نواقص اصلاح گردد. در این طرح در ساعات منع تردد برای افرادی که دچار مشکلی میشوند یا کار فوری و اضطراری برای آنان پیش آمده که مجبور به ترک منزل میشوند باید تمهیداتی در نظر گرفته شود و جزییات با همکاری و همراهی کامل به ماموران ابلاغ شود. بخصوص رفتار پلیس در این شرایط بسیار اساسی است. در این طرح  جایگاه پلیس باید بعنوان راهنما و کنترل کننده و هدایتگر تعریف شود و با آگاهی و هشدار نسبت به تردد غیر ضرور جلوگیری کند.
در وضعیت حاد در برخی مواقع که انتشار ویروس به شرایط پیک می رسد ماموران در ورودیهای شهرها موانع ایجاد کرده و از ورود خودروهای با پلاک بیگانه جلوگیری میکنند ولی در شرایط عادی برخی ماموران در برخی نقاط شهری بدون کنترل یا هشدار مخفیانه فقط جرایم دوبرگی صادر میکنند و صاحب خودرو اگر چه مدارک و ادله کامل برای حق تردد خود بهمراه داشته باشد ولی ناخواسته باید جرایم صادره را پرداخت کند و چنانچه افراد بخواهند درصدد اصلاح و رفع جرایم باشند در این شرایط کرونایی پیگیری این موضوع در پلیس و ادارات دولتی موجب تجمع و تهدید سلامت  میشود و بعضی مواقع نه تنها  وقت و هزینه شهروندان را گرفته بلکه با عدم پاسخگویی ماموران دولت  موجب سرگردانی و بلاتکلیفی است.
به لحاظ اجتماعی حاکمیت باید طرحهای محدودیتی را به گونه ای به اجرا در آورد که موجب بی اعتنایی و بی اعتمادی شهروندان نگردد. وقتی جرایم دوبرگی از طرف پلیس صادر میشود به معنای این است که راننده خودرو تخلفی انجام داده و با هشدار و دستور توقف پلیس مواجه شده و راننده به هشدارها توجهی نکرده و از دست مامور قانون گریخته است. لذا در این شرایط، تشدید جرایم دوبرگی بصورت مخفیانه و بدون هشدار نشانه عدم رعایت دقیق قانون و تضییع حق شهروندان است. به همین دلیل در بین مردم موجب این شائبه است که نهادها و مامورانی که از دریافت جرایم رانندگی ذینفع هستند به سلیقه خود بدون در نظر گرفتن انصاف از شرایط بوجود آمده سو استفاده میکنند.
در این شرایط سخت تحریم و تهدید کرونایی انسانیت حکم میکند همگی دقت و ملاحظه بیشتری داشته باشیم و تصمیم گیرندگان و ماموران دولت انصاف را در نظر داشته بیشتر حامی و کمک حال مردم باشند.
 


کد مطلب: 155969

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/155969/استمرار-طرحی-ناقص-نقره-داغ-شبانه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir