کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمارسازی در سازمان جنگلها و مراتع

الهام فریدونی

5 بهمن 1400 ساعت 11:26

در جلسه‌ی شورای عالی حفظ حقوق بیت المال بار دیگر آقای مسعود منصور ریاست سازمان جنگلها و مراتع کشور در خصوص طرح کاداستر به ارائه‌ی آماری به مسئولین بالادستی و نظارتی پرداخت که...


در جلسه‌ی شورای عالی حفظ حقوق بیت المال بار دیگر آقای مسعود منصور  ریاست سازمان جنگلها و مراتع کشور در خصوص طرح کاداستر به ارائه‌ی آماری به مسئولین بالادستی و نظارتی پرداخت که برای پاسداشت از مهمترین ارزش اخلاقی یعنی《صداقت و راستگویی 》لازم دانستم یکبار دیگر ضمن اعلام  انزجار خود از این روّیه‌ی ضداخلاقی و غیرانسانی‌ ِ آمارسازی که توسط مسئولین سازمان جنگلها و مراتع کشور در پیش گرفته شده است با استناد به سخنان خود مسئولین به اثبات غیرواقعی بودن این آمارها بپردازم، قضاوت و داوری را هم به اذهان اندیشه‌ورز می‌سپارم :
 
- مسعود منصور رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت المال در هفته‌‌ای که گذشت اظهار داشت: "طرح کاداستر تا پایان سال ۱۳۹۸ برای ۳۸ میلیون هکتار از اراضی ملی صادر شده بود و ظرف دو سال گذشته ۸۸ میلیون هکتار به این عدد اضافه شد و در حال حاضر تنها ۱۲ میلیون هکتار از اراضی باقی مانده که تا پایان سال انجام خواهد شد." برخی دستگاه‌های نظارتی هم از این سخنان به وجد آمده و از عملکرد این سازمان تقدیر کردند!
 
 این در حالیست که:
 
- مرداد ۱۳۹۷ مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفته بودند: تاکنون برای ۳۲ میلیون هکتار از اراضی ملی طرح کاداستر اجرا شده و بنام دولت سند تک برگی گرفته شده است.
 
- مهرماه۱۳۹۸ مدیرکل دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفتند: در چند سال اخیر ۵۷میلیون و ۶۶۸ هزار و ۵۴۸ هکتار اراضی کاداستر و در سامانه ثبت شده است.
 
- دی ماه ۱۳۹۸ معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها در مصاحبه با ایرنا عنوان کردند: تاکنون بیش از ۵۵ میلیون هکتار زمین ملی کاداستر شده و سند تک برگ به نام دولت گرفته شده است و در تلاش هستیم تا پایان سال ۹۸ نیمی از عرصه‌های منابع طبیعی کشور(بیش از ۷۰ میلیون هکتار) کاداستر شود.
 
- بهمن ۱۳۹۸ آقای خسرو شهبازی سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دیدار با استاندار گلستان اظهار داشتند: برای ۵۰ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور تا کنون طرح کاداستر اجرا شده است که اولویت اول آن اراضی جنگلی و ساحلی است.
 
نکته‌ی قابل تامل اینکه این آمارها اکثراً در دوره معاونت آقای منصور ارائه گردیده است، حال ایشان برای بزرگنمایی عملکرد خود در مسند ریاست این سازمان اعلام داشته که تا پیش از ریاست ایشان  فقط ۳۸ میلیون هکتار طرح کاداستر انجام شده بود!  آماری که ناقض سخنان پیشین مسئولین وقت این سازمان از جمله شخص آقای منصور است. آمارسازی‌ها چنان بسط یافته‌اند که حتی برای سال ۱۳۹۲ که هنوز قانون حدنگاری(کاداستر) به تصویب نرسیده بود و  دستورالعمل اجرایی آن تدوین نشده بود هم عملکرد ارائه شده است اما عملکردی پایین، تا در سند ۹ در ۹۹ گزارش گردد که عملکرد سال ۱۳۹۹ در پروژه کاداستر ۹ برابر عملکرد ۷ سال گذشته بوده است!
 
آقای منصور برای بزرگنمایی عملکرد خود طی این دو سال بارها تلاش کرده تا عملکرد سالیان گذشته‌ی این سازمان را به چالش بکشاند بویژه در پروژه‌ی کاداستر و در این مملکت هم کسی نیست از ایشان بپرسد از سال ۱۳۹۴ که پروژه کاداستر در سازمان اجرایی شد مگر شخص ایشان در جایگاه معاونت حفاظت و امور اراضی این سازمان مسئول مستقیم در اجرای این پروژه نبوده است؟! اگر قصوری طی سالهای گذشته رخ داده که ایشان خود باید پاسخگوی آنها باشد. گویی همه چیز به صحنه‌ی نمایش می‌ماند. درست است که در این‌ سالها دغدغه‌های معیشتی مجال اندیشیدن به مباحثی چون کاداستر و.‌.. را از مردم ستانده است اما در این سرزمین هنوز هستند کسانی که می‌توانند واقعیت‌ها را ببینند و فرق آنها را با نمایش دریابند و حتی آنها را فریاد زنند...
 
- دی ماه ۱۳۹۹ مسعود منصور رییس سازمان جنگل‌ها در نشست سراسری کاداستر اراضی ملی اعلام کرده بود که کاداستر تا پایان امسال (یعنی ۱۳۹۹) به اتمام می‌رسد ولی دیدیم که سال ۱۴۰۰ هم به اجرای کاداستر پرداخته شد.
 
 از این آمارهای کذایی هم که بگذریم  مگر می‌شود از انحراف در اجرای این پروژه سخن نگفت ، بارها اطلاع‌رسانی شد تا جلوی این روند ناصحیح گرفته شود :
 
(https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/161937)
 
(https://www.eskannews.com/note/33252
 
آنچه طی این دو سال به نام کاداستر اراضی ملی انجام پذیرفته است به هیچ وجه اجرای کامل فرآیند کاداستر اراضی ملی و دولتی نبوده و صرفاً تثبیت محدودۀ پلاک‌های ثبتی بر روی سامانۀ کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدون اجرای کامل مفاد دستورالعمل کاداستر اراضی ملی و دولتی است.
این عملیات که بعضاً آنرا تحت عنوان " تثبیت " بجای کاداستر به انجام رسانیده‌اند، یا فاقد جانمایی مستثنیات قانونی اشخاص (بعنوان مهمترین و پیچیده ترین بخش کاداستر) در داخل پلاکهای ثبتی است یا در پلاک‌هایی هم که این جانمایی مستثنیات صورت پذیرفته، عین مستثنیات نقشه‌های تفکیک انفال قدیمی بدون اعمال درست اصلاحات هندسی جانمایی شده است؛ این در حالیست که قبلاً شخص آقای منصور در دستورالعمل مشترک "اعمال تغییرات حاصل از اصلاح نقشه های سنواتی تفکیک انفال" در مورخۀ ۱۳۹۵/۱۰/۱۹ به شمارۀ ۹۵/۵/۲۶۲۸۹ با سازمان ثبت اسناد کشور تأکید داشته که "واحدهای ثبتی و ادارات منابع طبیعی در فرآیند اصلاح از مبنا قرار دادن صرف نقشه های رقومی اولیۀ تفکیک انفال بمنظور صدور سند مالکیت کاداستری جداً خودداری نمایند." حال چگونه است که برای بجا گذاشتن رکوردی ساختگی عین خطای یاد شده را مرتکب گردیده‌اند؟!
پاسخ به این سوال روشن می‌سازد که چگونه ظرف مدت یک سال  تقریباً سیصد درصد بیش از موافقتنامه! و ۹ برابر میانگین عملکرد ۷ سال قبل خود عملکرد داشته‌اند، آماری که حتماً بایستی مورد تفحص دقیق قرار گیرد.
وقت آن نرسیده که دستگاه نظارتی  جویای این‌همه سخن ضد و نقیض و آمارسازی‌ها شوند؟!
 
 


کد مطلب: 160559

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/160559/آمارسازی-سازمان-جنگلها-مراتع

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir