کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنگ روسیه با اوکراین یا آمریکا و ناتو؟

سیف الرضا شهابی

30 ارديبهشت 1401 ساعت 15:41

عبور ارتش روسیه فدراتیو از مرز با اوکراین و ورود به خاک این کشور و شروع درگیری‌های نظامی سبب شد تا در پندار عمومی از آن به عنوان جنگ روسیه با اوکراین یاد کنند در صورتیکه فی الواقع جنگی است بین روسیه از یک سو و آمریکا و ناتو از دیگر سو که در کشور اوکراین به وقوع می‌پیوندد.


عبور ارتش روسیه فدراتیو از مرز با اوکراین و ورود به خاک این کشور و شروع درگیری‌های نظامی سبب شد تا در پندار عمومی از آن به عنوان جنگ روسیه با اوکراین یاد کنند در صورتیکه فی الواقع جنگی است بین روسیه از یک سو و آمریکا و ناتو از دیگر سو که در کشور اوکراین به وقوع می‌پیوندد. درگیری‌های نظامی که اکنون در اوکراین جریان دارد ادامه دوران جنگ سرد است که بعد از جنگ دوم جهانی به صورت جنگ‌های نیابتی در گوشه و کنار جهان بین آمریکا و شوروی جریان داشت تا این که منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و تجزیه این کشور در سال ۱۹۹۱ میلادی شد.
در دوران بعد از فروپاشی شوروی، آمریکا به خاطر خارج کردن ابرقدرت رقیب، نفسی راحت کشید و جهان تک قطبی را مطرح کرد ولی دیری نپائید جهان تک قطبی مورد اعتراض چین و اروپا و روسیه و کشورهای مستقل جهان قرار گرفت و در این میان روسیه بازمانده از دوران ابرقدرتی شوروی در پی تجدید قدرت بر آمد تا بتواند در عرصه بین‌المللی مجددا به رقابت با آمریکا بپردازد. با روی کار آمدن «پوتین» و افزایش توانمندی‌های روسیه، زنگ‌های خطر در واشنگتن به صدا در آمد واشنگتن بر آن شد به هر طریقی شده از تهدیدات احتمالی روسیه در آینده بکاهد و اوکراین را بهترین منطقه برای کنترل روسیه برگزید و نفوذ در ارکان نظامی و سیاسی و اقتصادی «کیف» را برای درگیری آماده سازی کرد.
از طرف دیگر مسکو هم متوجه برنامه‌های آمریکا و بلوک غرب در اوکراین شد و مترصد فرصتی بود تا دیر نشده ضربه‌ای به اوکراین وارد کند و اجازه ندهد اوکراین به عنوان یک تهدید بالقوه به تهدیدی بالفعل تبدل شود با هدف پیشدستی، نیروهای نظامیش را وارد خاک اوکراین کرد.
اگر تا قبل از شروع درگیری‌های اخیر نقشه آمریکا و ناتو در خفا بود بعد از شروع درگیری‌ها، کمک‌های نظامی و لجستیکی و اقتصادی آمریکا و بلوک غرب به اوکراین کاملا آشکار کرده جنگ فعلی جنگی است بین روسیه با آمریکا و ناتو.
قطعا هر روز از این جنگ بگذرد نقشه‌های آمریکا و ناتو بیشتر مشخص خواهد شد.مجتمع فولاد «آزوفستال» در شهر «ماریوپل» می‌تواند بهترین مکان برای آشکار شدن برنامه‌های آمریکا باشد. بی‌علت نیست روسیه، افرادی را که در کارخانه مجتمع فولاد آزوفستال پناه گرفته اند را به اوکراین تحویل نمی‌دهد و آن‌ها را به کمپ‌های داخل روسیه یا کمپ‌های تحت کنترلش در اوکراین منتقل می‌کند.
اگر با تسلط روسیه بر مجتمع مزبور، آنچه که تاکنون گفته می‌شد مبنی بر این که در کارخانه فولاد آزوفستال، آزمایشگاه بیولوژیک وجود دارد و توسط شرکت Metabia، پسر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و زلنسکی ساخته شده واقعیت داشته باشد نقش آمریکا را در اوکراین بیشتر مشخص می‌کند. دستگیری یک ژنرال چهار ستاره آمریکائی در این مجمتع اگر واقعی باشد بطور قطع، نقش مستقیم آمریکا و ناتو شفاف تر خواهد شد.
بعد از شروع درگیری‌ها، آمریکا و کشورهای بلوک غرب با تمام قوا و در تمام عرصه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی، لجستیکی و تبلیغاتی علیه روسیه بسیج شدند و به کمک اوکراین و زلنسکی شتافتند.
برای مثال اتحادیه اروپا کمک ۵۲۰ میلیون دلاری به کی یف را به تصویب رساند.
همچنین مجلس نمایندگان ایالات متحده بسته کمک‌های ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد و به مجلس سنا ارجاع داد تا بعد از تصویب به کاخ سفید برود بعد از امضای بایدن به صورت قانون در بیاید. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: «واشنگتن هر چه در توان دارد برای ادامه فشار بر روسیه به کار خواهد گرفت.» فشارهای وارد بر روسیه یعنی ارسال ۵۵۰۰ موشک جاولین و ۱۵۰۰ موشک استینگر به اوکراین. در این ارتباط رئیس جمهور آمریکا قانون ارسال نامحدود سلاح به اوکراین را امضاء کرد. مطابق این قانون آمریکا می‌تواند سلاح‌های خود را بطور نامحدود به اوکراین ارسال کند. سخنگوی پنتاگون گفت «هیچ کشوری به اندازه امریکا از کی یف حمایت نظامی نکرده است.» شایان ذکر است آمریکا قصد دارد ده هزار و پانصد نظامی دیگر به اروپا اعزام کند تا جایگزین نظامیانی شوند که در پی جنگ اوکراین، در اروپا مستقر شده بودند و اکثر آن‌ها در جناح شرق بلوک نظامی ناتو مستقر خواهند شد. 


کد مطلب: 163767

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/163767/جنگ-روسیه-اوکراین-یا-آمریکا-ناتو

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir