کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مطالبات فعالان حوزه گردشگری از رئیس جمهور آینده

امیرپویان رفیعی شاد*

29 بهمن 1391 ساعت 9:29


در جهان کنونی که ویژگیهای سنتی و کهن در آمد زایی دول گوناگون تغییر یافته وکمتر جوامع مترقی و پیشرفته از منابع و ذخایر طبیعی به عنوان رکن اساسی تامین منابع مالی کشورشان بهره می برند، صنعت سپید گردشگری می تواند بعنوان یکی از بزرگترین صنایع در در آمد زایی، نقش والایی در جهت رشد و شکوفایی اقتصادی در پیش داشته باشد و نوید بخش تحولی عظیم باشد. امروزه صنعت گردشگری در دنیا از صنایعی عظیم همچون خودرو سازی پیشی گرفته و از بعد اقتصادی و انتفاع مالی در حال گذر از صنعت نفت است. جوامع پیشرفته به این جمع بندی رسیده اند که منابع و ذخایر طبیعی که هدیه ای از طرف باری تعالی می باشد امانتی است که با استفاده صحیح و برداشت اصولی می بایست به نسلهای آتی سپرده شود چراکه عدم رعایت این مهم علاوه بر اینکه این آرمان را وعده نمی دهد، حرکت بر مبنای اقتصاد تک قطبی را به همراه دارد .
به عنوان عضو کوچکی از خانواده گردشگری بر خود واجب دانستم تا به منظور جلب توجه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که می توانند رییس جمهور آینده باشند، به اختصار نکاتی را در مورد پیامدهای مثبت صنعت گردشگری و اثرات مفید آن برای کشورمان یاد آوری کنم:
۱- سرزمین پهناور ایران با دارا بودن شرایط اقلیمی انحصاری و با قرار گرفتن در عرض جغرافیایی خاص همواره شرایط تنوع فصلی و آب و هوا را دارا بوده و می تواند از این ویژگی خاص بهره مند گردد.
۲- جاذبه های طبیعی و بهره مندی از الطاف الهی در این سرزمین بیشمار بوده که بسیاری از این موهبات حتی بعنوان جاذبه انحصاری و غیر قابل رقابت محسوب می شوند. از این موارد می توان به غار علیصدر در غرب کشور ،گل افشانهای جنوب شرق ، آبهای معدنی شمال غرب ،گونه های گیاهی نادر همچون گل سوسن چلچراغ در شمال کشور و جنگلهای حرا در جنوب کشور و بیشمار موارد دیگر اشاره کرد که خود عاملی در جهت جذب گردشگر محسوب می شوند .
۳- فرهنگ و تمدن کهن ایران بیکران و آثار موجود و قابل ارائه برای اثبات این قدمت، شوق و اشتیاقی را در هر انسانی ایجاد می کند تا بازدیدی از مهد تمدن و فرهنگ در دنیا داشته باشد .
۴- امروزه صنعت گردشگری بعنوان صنعت حامی محیط زیست مطرح است و علاوه بر عدم تخریب محیط زیست، گسترش و محافظت از آن را به دنبال دارد .
۵- صنعت گردشگری تواما تحرک اقتصادی ، فرهنگی را به همراه دارد چرا که در گردشگری داخلی تبادل فرهنگ اقوام گوناگون و توزیع و گسترش ثروت را نوید می دهد و در گردشگری خروجی هر گردشگر سفیر فرهنگی کشور بوده و نیز علاوه بر این رویکرد مثبت در آمدزایی برای فعالان و شاغلان گردشگری را در پیش دارد و گاها سرآغاز مبادلات تجاری گردشگر با کشور مقصد می باشد. در گردشگری ورودی علاوه بر نکات مندرج، صادرات پنهان و ارز آوری برای کشور را شاهد خواهیم بود و این ویژگیها صنعت گردشگری را به صنعتی پویا مبدل ساخته است .
۶- با عنایت به اینکه صنعت گردشگری زنجیره ای متشکل از حرفه ها و مشاغل گوناگون است که ترویج و رونق آن می تواند راهکاری مناسب در جهت معضل بیکاری باشد .
۷- تجربه های گذشته، نمایان نموده صنعت گردشگری امنیت داخلی و خارجی را به همراه دارد که در امنیت داخلی، میهمان نوازی و روحیه میهمان پذیری مردمان سرزمین پارس زبانزد جهانیان می باشد. همچنین آمار گواه می دهد در کشورهایی که همواره اتباع کشورهای گونا گون در تردد هستند کشورهای متجاوز خطر مواجهه با دول گوناگون را حس می کنند و این موضوع را تجربه نمی کنند.
۸- نظربه اینکه جاده، وسایل نقلیه، ارگانهای حمایتی و پشیبانی نظیر پلیس،آتش نشانی،آب ،برق، گاز ،تلفن و پست، اورژانس و... از زیر ساختهای این صنعت به شمار می روند گردشگری همواره بهبود امکانات و ترقی جوامع میزبان را به همراه دارد.
البته موارد مندرج، قطره ای از دریای صنعت گردشگری است و فعالان این صنعت نیز که تعداد زیادی هستند توقع دارند دولت آینده نگاهی کارشناسی شده و علمی به این صنعت داشته باشد و برنامه ها و پروژه های مسئولین دولتهای گذشته در خصوص گردشگری را تحقق بخشد.
*مدرس دانشگاه ، عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران و عضو اصلی شورای حل اختلاف مالیاتی استان تهران (به عنوان نماینده صنف گردشگری)


کد مطلب: 23194

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/23194/مطالبات-فعالان-حوزه-گردشگری-رئیس-جمهور-آینده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir