کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایمنی شهروندان در حاشیه

زهرا نژادبهرام*

10 آذر 1397 ساعت 18:48

بررسی ها نشان می دهد که گودبرداری عظیم در مجاورت برج میلاد که با مالکیت شهرداری تهران و مشارکت بنیاد تعاون ناجا در اوایل دهه 90 صورت پذیرفت هم اکنون مشکلات جدی را برای شهر به ویژه در محدوده برج ایجاد کرده است.


بررسی ها نشان می دهد که گودبرداری عظیم در مجاورت برج میلاد که با مالکیت شهرداری تهران و مشارکت بنیاد تعاون ناجا در اوایل دهه 90 صورت پذیرفت هم اکنون مشکلات جدی را برای شهر به ویژه در محدوده برج ایجاد کرده است.
مستندات پیشین نشان می دهد که طبق مصوبه کمیسیون ماده پنج در سال 1378 مقرر شده بود در فاز دوم مجموعه برج میلاد، 424 هزار مترمربع بارگذاری که شامل مرکز تجارت جهانی، هتل پنج ستاره، مجموعه برج میلاد و... می شد، احداث شود.
بر اساس تفاهم نامه مشارکتی مورخ خرداد سال 1390 فی مابین سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران با بنیاد تعاون ناجا در خصوص احداث فاز دوم برج میلاد توافق شد پس از برگزاری مسابقه بین المللی برای سازه فاز دوم، طرح برتر انتخاب شود که پس از برگزاری مسابقه، طرح اولیه مشاور خارجی (زاها حدید) انتخاب و بلافاصله کلیات بخش پایه طرح برای طبقات زیرین تا همکف توسط شهرداری وقت ابلاغ شد.
 لازم به ذکر است که این مهم در شرایطی تصمیم گیری شد که بدون تایید و تصویب طبقات و مشخص شدن حجم بارگذاری در طبقات فوقانی، پروانه برای طبقات زیرین صادر و عملیات خاکبرداری و پایدار سازی گود آغاز شد.
شورای وقت شهر تهران پس از اطلاع به موضوع، ورود و عملیات را به مدت سه سال و منوط به طی مراحل قانونی متوقف کرد. نهایتا در تاریخ فروردین ۱۳۹۵ رای کمیسیون ماده 5 با تجدیدنظر در طرح و شرط، صادر و ابلاغ شد اما با گذشت بیش از دو سال از مصوبه کمیسیون ماده پنج به دلیل اختلافات فی مابین مدیریت شهری  و بنیاد تعاون ناجا عملیات و اخذ تصمیم در خصوص ادامه یا توقف همکاری در هاله ای از ابهام باقی مانده و در حال حاضر مجوز صادره برای ملک فاقد اعتبار و منوط به پرداخت عوارض تطویل و تمدید پروانه است.
با توجه به مسائل و اختلافات میان مدیریت شهری و بنیاد تعاون ناجا، طی بازدید به عمل آمده در خرداد ماه سال جاری توسط اعضای شورای شهر، مقرر شده بود معاونت مالی و اقتصاد شهری تا پایان شهریور ماه پیگیری های لازم را برای تعیین تکلیف فاز دوم گود ترتیب دهد.
علی رغم پیگیری و دغدغه مندی اعضای شورای شهر تهران؛ در جریان بازدید اینجانب از گود برج میلاد، مشخص شد که برنامه روشنی برای تعیین تکلیف وضعیت گود و بارگذاری از سوی آن معاونت پیش بینی نشده است و کماکان مشخص نیست که آیا فاز دوم اجرا می شود یا خیر و اگر اجرا نمی شود، سرنوشت گودبرداری عمیق در مجموعه ای که به عنوان یکی از نماد مهم پایتخت ایران است، چه می شود؟ آنچه مهم است ایمنی و امنیت این گود است.
با توجه به آمادگی مدیریت شرکت برج میلاد برای پیگیری و تعیین تکلیف وضعیت گود؛ مقرر شد تا رایزنی های لازم برای رفع خطر و ایمن سازی گود فاز دوم برج میلاد طی مکاتبه ای به مدیریت شرکت برج میلاد واگذار شود.
در شرایط فعلی؛ ضرورت مشارکت مدیریت شهری و بنیاد تعاون ناجا برای ایمنی بخشی به گود تا تعیین تکلیف حقوقی امری جدی و حیاتی برای حفظ سازه های مجاور است.
*عضو هیات رییسه شورای شهر تهران
 


کد مطلب: 98305

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/98305/ایمنی-شهروندان-حاشیه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir