کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نمايندگان مجلس و آزموني به نام بودجه 98

كرم محمدي

3 دی 1397 ساعت 20:25

معاون اول رئیس جمهور در مراسم رونمایی از 10 طرح فناورانه در دانشگاه علم و هنر در ارتباط با بودجه کشور چنین مي گويد: "برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری؛ سازمان برنامه و بودجه ویا مجلس در گذشته داشتند؛ امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده اند و بودجه آنان اگر در ابتدا یک میلیارد بود؛ امروز 20 میلیارد شد."


معاون اول رئیس جمهور در مراسم رونمایی از 10 طرح فناورانه در دانشگاه علم و هنر در ارتباط با بودجه کشور چنین مي گويد: "برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری؛ سازمان برنامه و بودجه ویا مجلس در گذشته داشتند؛ امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده اند و بودجه آنان اگر در ابتدا یک میلیارد بود؛ امروز 20 میلیارد شد."
تامل در این سخنان از یک طرف و نگاهی  به وضعیت معیشتی بسیاری از مردم که هزاران خانوار آنان در نوبت قرار گرفتن در زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هستند، بسیار دردناک و صد  البته هشدار دهنده و تعجب و تاسف بر انگیز است.در اين رابطه ذكر چند نكته ضروري است:
1-  از دولت منتخب مردم که با هزاران امید وآرزو  برای اصلاح امور ،شفافیت در عملکرد و پرداختن به حقوق اساسی ملت و حفظ و صیانت از امانت مردم و سرمایه های ملی و منابع کشور برگزیده شده است؛ انتظار می رفت و می رود تا اینگونه ردیف های تحمیلی به سفره سالیانه ملت را  با شهامت حذف نماید.
2- ای بسا تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این روزها را پیش بینی می کرده اند که  اگر چنانچه به هر دلیلی دولت نتوانست با کانون های ذی نفوذ در قدرت  مقابله کند، مرکزی قدرتمند برای تصویب نهایی بودجه سالیانه مملکت پیش بینی و تعیین کرده اند.این نهاد؛ چیزی جز جایگاه رفیعی  بنام مجلس که در راس امور و مرکز تمامی تصمیم گیری هاست، نیست.
3-رسالت مجلس و نمایندگانش در برابر انحرافات احتمالی از مسیر قانون و دفاع تمام قد از سرمایه ملی وبار امانت ملت ،توسعه عدالت اجتماعی ، کنترل و نظارت دقیق بر روند بودجه ريزي  وتوزیع عادلانه  و مقاله با هرگونه رانت  بعنوان عصاره فضائل مردم و گرانیگاه نظام و کشور بس خطیر می باشد.هرگونه مسامحه و کوتاهی در این مورد شرعا وقانونا مسئولیت آور بوده و امروز و فردا  در پیشگاه مردم و خداوند تبارک و تعالی باید پاسخگو باشند .
4- ریال به ریال  بودجه سالیانه کشور متعلق به آحاد ملت ایران است.ملتی که  میلیونها جوانش جوياي كار اما بیکار ؛ هزاران خانوار نیازمندش تحت پوشش بهزیستی وکمیته امداد امام خمینی(ره) و  خیل پسران و دخترانش  در انتظار ازدواج هستند.تک تک اینان بعنوان ولی نعمتان این انقلاب، ذیحق و ذی سهم در منابع  و سرمایه های ملی بوده وبرای رفع کاستی ها ،اشتغال و تولید و برخورداری از عدالت اجتماعی چشم امید به حل این مسائل بسته و عدم تعادل در حقوق آنان ؛ آسیب جدی در باور و اعتماد نسبت به تصمیم سازان در قوای مجریه و مقننه  را بوجود خواهد آورد .
5-ریال به ریال ردیف های تشکیل دهنده بودجه کشور حق الناس است و برای تقسیم وتوزیع این حق الناس باید با تمام وجود وسواس نشان داد.چنان احساس وظیفه وتکلیفی که امام عدالت و دادگستری حضرت علی علیه السلام با برادرش عقیل داشت‌.
6-اگر نطق های میان دستور؛ سخنرانی ها ومصاحبه های اکثریت نمایندگان محترم مجلس دهم را گوش داده و مطالعه کرده باشیم؛ بطور حتم شاه بیت آنها گله مندی از وضعیت بیکاری و به ویژه در میان جوانان تحصیل کرده؛ افزایش سن ازدواج و همزمان طلاق؛ اوضاع نابسامان معيشتي در ميان اقشار مردم و .....مي باشد. از طرف دیگر همین دسته از نمایندگان محترم مجلس بر مقابله با سیاست های شیطانی آمریکا به ویژه در عرصه تحريم هاي  اقتصادی تاکید دارند که البته کاملا هم درست ومنطقی است.
7- از وجود بیکاری و فقر  ومشکلات مردم فریاد زدن  و از مقابله با آمریکا و ناکام گذاشتن تحریم هايش سخن گفتن؛ كار سخت وطاقت فرسايي نيست اما در عمل به اين شعارها پايبند بودن شرط صداقت و راستگويي و وفاي به عهد است.بيانات ونطق هاي آتشين نمايندگان محترم مجلس در دفاع از محرومين ومستضعفين و اجراي عدالت؛ باید خود را در عرصه عمل نشان دهد .چه عرصه ای از فصل بررسی بودجه سالیانه كشور بهتر ومناسب تر است؟ .
8-امروز همه از شفافیت حمایت می کنند.همگان شاهد بودند که مخالفان تصویب لایحه FATF ابتدا طومار چند متری در صحن علنی آویزان نمودند؛ سپس  تجمع کرده و به صراحت مخالفت خود با تصویب آنرا اعلام نمودند و به اين مقدار اكتفا نكردند و از آرا مخالف خود عکس گرفته  ومنتشر نمودند.
اینک نمایندگان  مجلس دهم شورای اسلامی و به ویژه آنانی که در برابر FATF خواهان شفافیت آرا نمایندگان بودند و البته كار خوبي هم كردند؛ در بوته آزمایش و راستی آزمایی قرار دارند.انتظار عمومی آن است که اين عزيزان خواهان آن شوند تا ردیف های  غیر ضروری که بنا به گفته معاون اول رييس جمهور با " نفوذ " بر بودجه سالیانه کشور تحمیل شده اند، بصورت مستقل به رای گذاشته شده و آرای  موافقان ومخالفان آنها کاملا شفاف و در منظر افکار عمومی قرار گیرد.
این حق مردم است تا بدانند سرمایه آنها در کجا هزینه می شود و بیلان منابع و مصارف بودجه توسط موکلان مردم  بعنوان مرجع قانون گذاری و نظارت بر نحوه مصارف بودجه مملکت ؛ به پیشگاه ملت وظيفه نمايندگان مجلس است.
9- اگر خواهان حداقل رفع بخشی از مشکلات معیشتی موجود، کمک به ایجاد اشتغال پایدار، امیدواری نسل جوان به آینده؛ مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا؛ اقتدار خانه ملت و افزایش اعتماد متقابل بین مردم و قوای کشور و به ویژه مجلس شورای اسلامي هستيم؛ بايد در بررسي و تصويب بودجه كشور كه به نوعي اندازه سفره ملت را تعيين خواهد نمود؛ دقيق و با شهامت برخورد شود.
10-اگر مردم  فرياد هاي حق طلبانه وشجاعانه  نمايندگان در حذف رديف هاي تحميلي بر بودجه كشور را شاهد بودند؛ حتما سخنراني ها و مصاحبه هاي دو سال گذشته در دفاع از اقشار آسيب پذير و جوانا بيكار و....را نيز باور خواهند نمود.در غير اينصورت هر چه در اين باب گفت شود؛ بسان آب در هاون كوبيدن است و افكار عمومي آنرا نخواهد پذيرفت.
فراموش نكنيم يكي از رسالت هاي بزرگ مقامات ومسئولان اجرايي؛ قانون گذاري وقضايي اجراي عدالت و مخالفت با تبعيض است. تبعيضي كه بارها مقام معظم رهبري مدظله العالي بر رفع آن تاكيد كرده اند.پس اين گوي واين ميدان.
 


کد مطلب: 99754

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/99754/نمايندگان-مجلس-آزموني-نام-بودجه-98

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir