کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم‌سالاری آنلاین» بررسی می‌کند

قیمتِ قبرهای بهشت زهرا چقدر است؟

11 بهمن 1397 ساعت 17:27

می‌گویند مرگ «شتری است که روزی در خانه‌ی هر کسی می‌خوابد». این سخن درباره‌ی بی‌چون‌وچرایی مرگ را شاعرِ بزرگِ ایران، حکیم فردوسی، به بالاترین جایگاهی که سخن می‌تواند بدان دست یازد، چنین توصیف کرده است: «جز مرگ را کس زِ مادر نزاد»!


می‌گویند مرگ «شتری است که روزی در خانه‌ی هر کسی می‌خوابد». این سخن درباره‌ی بی‌چون‌وچرایی مرگ را شاعرِ بزرگِ ایران، حکیم فردوسی، به بالاترین جایگاهی که سخن می‌تواند بدان دست یازد، چنین توصیف کرده است: «جز مرگ را کس زِ مادر نزاد»! آری، این حقیقتِ تلخی است که هر چند آدمی می‌کوشد با هزار و یک ترفند فراموش کند و پشتِ گوش بیندازد، ولی روزی هر آدمی نه تنها خود با آن روبه‌رو خواهد شد که در زمانِ زندگی‌اش نیز از دست رفتنِ عزیزانش او را به اندوهی ژرف و اندیشیدن به مرگ خواهد کشاند.
به گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین»، مرگ با همه‌ی دردی که بر روان هر بازمانده‌ای وارد می‌کند، هزینه‌هایی کمابیش سنگین نیز بر آنان تحمیل می‌کند. یکی از این هزینه‌ها هزینه‌ی خریدنِ قبر است.
برپایه‌ی آمارهای سازمانِ ثبت و احوال، در سالِ گذشته، ۵۷ هزار و ۲۹۷ تن در استانِ تهران جانِ خویش را از دست داده‌اند؛ یعنی روزانه در این استان چیزی نزدیک به ۱۵۷ نفر نیاز به خانه‌ی آخرت پیدا کرده‌ یا می‌کنند.
در این میان بهشت زهرا بزرگ‌ترین آرامگاهِ استانِ تهران و ایران است. نخستین کسی که در بهشت زهرا به خاک سپرده شد، ارتشی‌ای بود به نامِ محمدتقی خیال که در سالِ ۱۳۴۹، نزدیک به نیم قرنِ پیش، در قطعه‌ی ۱، ردیفِ ۱، شماره‌ی ۱ خاک شد. در آن زمان قیمت کفن و دفن بیش از ۱۴۰ تومان نبود!
بهشت‌ زهرا که ۳۱۴ هکتار وسعت داشت برای ۳۰ سال (تا سالِ ۱۳۷۹) در نظر گرفته شده بود، ولی با پیروزی انقلاب و آغازِ جنگِ تحمیلی و به خاکسپاری شهیدان در بهشت زهرا در کنارِ افزایشِ نرخ مرگ و میر، این آرامگاه سه سال زودتر پر شد، به طوری که در سالِ ۱۳۷۸، ۱۶۰ هکتار از ناحیه‌ی شمالی به بهشت زهرا افزودند و در سالِ ۱۳۸۸ نیز ۱۶۰ هکتارِ دیگر از شرق به بهشت زهرا افزوده شد تا ۶۳۴ هکتار از زمینهای استانِ تهران را به خود اختصاص دهد.
در بهشت زهرا برای خاکسپاریِ مردگان قطعاتی گوناگون در نظر گرفته شده است که هم‌اکنون می‌توان به قطعه‌های عمومیِ سه طبقه، دو طبقه، غیرِ جاری، شهدا، والدینِ شهدا، هنرمندان و نام‌آوران و اصحابِ رسانه و قطعه‌ی اهدای عضو و آرامگاههای خانوادگی اشاره کرد.
در قطعه‌ی عمومی که قبرهای سه طبقه‌ای دارد، برای دفنِ درگذشته در طبقه‌ی نخست هزینه‌ای برای قبر نمی‌گیرند و هزینه‌ها تنها دربردارنده‌ی جابه‌جاییِ درگذشته با آمبولانس از شهر، غسل، کفن، نمازِ میت، حمل تا قبر، دفن، هم‌سطح‌سازیِ قطعه و نصبِ سنگ است.
آرامگاهِ خانوادگی نیز ۶۷ متر و دارای ۲۵ قبرِ یک طبقه است که می‌توان آنها را به دو یا سه طبقه نیز تبدیل کرد.
قبرهای خانوادگی هم در گوشه‌ای از فضای روبازِ قطعه‌های دو طبقه ایجاد شده و ۱۰ قبرِ سه طبقه دارد.
در کل باید گفت که بهشت زهرا سه فاز دارد که قیمت قبر در هر یک از این سه فاز متفاوت است:
فازِ ۱ بهشت زهرا قطعه‌های ۱ تا ۱۱۲ را در بر دارد و چون این قطعه‌ها قدیمی‌اند و عمر برخی از آنها به نزدیکِ نیم‌قرن می‌رسد، برپایه‌ی فتوای مراجعِ تقلید، می‌توان در این قبرهای قدیمی تازه‌درگذشته را به خاک سپرد. چنین، بازماندگانِ درگذشتگانِ قدیمی که از نزدیکانِ آن دفن‌شده هستند اگر فوت کنند می‌توانند در آن گورها به خاک سپرده شوند یا با نشان دادنِ سند می‌توانند قبرِ سه طبقه تحویل بگیرند که هزینه‌ی گرفته‌شده برای هر طبقه سه میلیون تومان و روی‌هم‌رفته ۹ میلیون تومان می‌شود. گفتنی است که در برخی قطعه‌های این فاز نیز گورهای خالی است که هزینه‌های آنها میانِ ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است.
فازِ ۲ بهشت زهرا نیز قطعه‌های ۲۰۰ تا ۲۵۸ را دربرمی‌گیرد. این قطعه‌ها که زمان زیادی از خاکسپاری در آنها نمی‌گذرد، گورهایی گوناگون و از یک تا سه طبقه دارد و بر همین پایه نیز قیمتهای آنها متفاوت از یکدیگر است که میانگین به ازای هر قبر ۹ میلیون تومان است.
فازِ ۳ بهشت زهرا نیز دارای قطعه‌های ۳۰۰ تا ۳۲۵ است که قیمتهای آن نیز متفاوت از یکدیگر است و طبقه‌ی زیرینِ هر قبر رایگان و طبقه‌های بالایی، تا زمانی که ۷۰ درصدِ ظرفیتِ این فاز تکمیل شود، هر قطعه، یک میلیون تومان است.
 قبرهایی نیز که در قطعه‌های ویژه‌ی ایثارگران، جانبازانِ دفاعِ مقدس، خانواده‌های شهدا، اهداکنندگانِ عضو، هنرمندان، نام‌آوران، کودکانِ زیرِ ۶ سال و ... در نظر گرفته شده‌اند، با تأیید نهادهای مربوطه، رایگان‌اند.
قیمتِ قبرهای آرامگاههای خانوادگی نیز بسته به شمارِ قبرهای داخلِ آن آرامگاه دارد که از ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان می‌تواند باشد.
چنین، مشاهده می‌شود بیشترین قیمتِ قبر در بهشت زهرا ۱۵ میلیون تومان است و کمترین آن نیز قبرهایی است که رایگان به درگذشتگانی با شرایطِ ویژه داده می‌شود.

 


کد مطلب: 102044

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/102044/قیمت-قبرهای-بهشت-زهرا-چقدر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir