کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس جمهوری الجزایر به کاخ ریاست جمهوری بازگشت

امید الجزایر به بهار

19 اسفند 1397 ساعت 23:17

امشب الجزایر تا طلوع آفتاب اعتراض می کند. الجزایر صحنه اعتصاب، درگیری و خشونت است. تصاویری که منتشر می‌شود ؛ همگی یادآور روزهای شیرین نسیم بهار عربی در خاورمیانه است.


امشب الجزایر تا طلوع آفتاب اعتراض می کند. الجزایر صحنه اعتصاب، درگیری و خشونت است. تصاویری که منتشر می‌شود ؛ همگی یادآور روزهای شیرین نسیم بهار عربی در خاورمیانه است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، طبق برنامه‌ریزی اعلام شده، شامگاه دیروز(دوشنبه) «عبدالعزیر بوتفلیقه» به کاخ ریاست جمهوری الجزایر باز می‌گردد. او که تا پای تابوت نمی‌خواهد بی‌خیال دیکتاتوری شود برای درمان به ژنو (سوئیس) رفته بود. گزارش‌های رسانه‌ای عصر پنج‌شنبه حاکی از آن بودند که رییس‌جمهوری الجزایر از مجتمع بیمارستانی ژنو خارج شده است و او وضعیت جسمانی خوبی ندارد. اما منابع این خروج را به فشارهای متعددی که بیمارستان با آن روبه‌رو بود، ربط دادند. این فشارها بعد از انتشار اخباری درباره وضعیت جسمانی بوتفلیقه بیشتر شد.
از حدود یک ماه پیش، همزمان با اعلام کاندیداتوری دیکتاتورپیر الجزایر، اعتراضات و درگیری‌ها آغاز شد. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، بخش‌های مختلف الجزایر به نشانه اعتراض دست به اعتصاب زدند. بوتفلیقه برای بار پنجم می‌خواهد رییس‌جمهوری الجزایر باشد. بوتفلیقه از سال ۱۹۹۹ تاکنون قدرت را در الجزایر در دست دارد.
فراخوان برای اعتصاب باعث ازدحام مردم برای خرید کالا در ایالت‌های مختلف الجزایر شد و صف‌های طولانی از خودروها در مقابل جایگاه‌های سوخت شکل گرفت. ویدئوهایی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان دهنده پاسخ‌های مختلف مردم به فراخوان اعتصاب در ایالت‌های مختلف است. عکس‌های منتشر شده از خیابان‌های الجزیره نشان می‌دهد که مغازه‌ها کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند و مترو شهر نیز درهایش را بسته است.
حزب حاکم الجزایر هشدار داده است که هرگونه نافرمانی مدنی را پاسخ خواهد داد. برخی اصناف به ویژه صنف تاجران و صاحبان حرفه هرگونه فراخوان برای اعتصاب را قویا رد کرده اند. این که چه کسی فراخوان را صادر کرده یا نکرده مهم نیست ؛ مهم این است که الجزایردست به یک اعتصاب فراگیر زده است.
 
درخواست کفالت
سازمان وکلای بدون مرز از دادگاه سوئیس درخواست کرد رییس جمهوری الجزایر به دلیل وضعیت سلامتی‌اش تحت کفالت قرار بگیرد. «ساسکیا دیتیشایم» وکیل سوئیسی بوتفلیقه که رییس شعبه سوئیسی سازمان «وکلای بدون مرز» است طی درخواست یاد شده اعلام کرد، وضعیت جسمانی ضعیف بوتفلیقه به گونه‌ای است که او را در معرض سوءاستفاده از سوی نزدیکانش قرار می‌دهد. این درخواست به اسم یک شهروند الجزایری که نامش فاش نشده، به دادگاه ویژه رسیدگی به وضعیت کودکان و افراد بالغ ناتوان ارائه شده است.
در این درخواست آمده است، روشن است که رییس جمهوری الجزایر در حال حاضر با توجه به شرایط جسمانی بسیار بدی که دارد، نمی‌تواند به کارها رسیدگی کند و او نمی‌تواند تصمیمی بگیرد بلکه حلقه سیاسی اطراف او این کار را انجام می‌دهد.
وکیل سوئیسی بوتفلیقه گفت که او خود برای ارائه درخواست کاندیداتوری دوباره در انتخابات پیش رو تصمیم نگرفته و احتمالا او این هفته شخصا در بیانیه‌ای به تظاهرکنندگان نسبت به تلاش‌های آشوب طلبان برای نفوذ به صفوف آنها و ایجاد آشوب در کشور هشدار نداده است.
همچنین خواسته شده کفیل بوتفلیقه از اطلاعات پزشکی او مطلع شده و نیز اجازه داده شود گواهی پزشکی دال بر اینکه او توانایی مدیریت کشور را دارد یا نه اخذ شود. علاوه بر این درخواست شده هر گونه رایزنی رسمی با بوتفلیقه از قبل با کفیل او هماهنگ شود تا او از این مساله که این اظهارات واقعا از جانب بوتفلیقه هستند، اطمینان یابد.
 
مقدمه چینی برای انتخابات
وزارت کشور الجزایر رسما اعلام کرده است که با وجود فراخوان‌های گروه‌های مخالف برای تعویق برگزاری انتخابات و نیز ادامه اعتراضات مردمی در کشور، مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ مقرر خود در دست انجام است.
گویا، «صلاح الدین دحمون» دبیرکل این وزارتخانه روز شنبه نشستی را با نهادهای اصلی وزارتخانه، گروه‌های بومی و عمرانی مسؤول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرد که به بررسی مقدمات برگزاری این انتخابات در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۱۹ پرداخت.
در این نشست ابعاد مختلف انتخابات در داخل الجزایر و نیز مقدمات اخذ رای از الجزایری‌های مقیم خارج این کشور بررسی شد.در مقابل گروهی از مخالفان پس از نشست خود در دفتر حزب "پیشگامان آزادی‌ها" در بیانیه‌ای اعلام کردند، برگزاری انتخابات در شرایط فعلی و طبق چارچوب کنونی به منزله خطری برای ثبات کشور است. آن گونه که پیداست، سیستم دیکتاتوری بوتفلیقه بدون حضور رییس جمهوری مشغول فراهم آوردن انتخابات است. این گمانه زنی وجود دارد که شاید به شکل سیستماتیک فرآیند رونمایی از جانشین رییس جمهوری توسط اطرافیان وی در حال شکل گیری است.
 
تعطیلی دانشگاه‌ها برای کنترل اعتراضات
جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های الجزایر نیز مخالفت خود را با تصمیم وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی این کشور برای افزایش تعطیلات فصل بهار دانشگاه‌ها به ۲۵ روز اعلام کرده و آن را تصمیمی ناگهانی و بررسی نشده جهت مقابله با اعتراضات مردمی کنونی علیه رییس جمهوری این کشور دانستند.
«طاهر حجار» وزیر آموزش عالی الجزایر و یکی از رهبران حزب جبهه آزادیبخش ملی، حزب حاکم در این کشور اعلام کرد: طبق تصمیم جدید تعطیلات بهاره در این کشور از ۱۰ مارس تا چهار آوریل خواهد بود، به این ترتیب تعطیلات دانشگاه‌ها در این فصل از ۱۵ روز به ۲۵ روز افزایش می‌یابد.
دانشجویان خشمگین الجزایری در پی این تصمیم تهدید کردند راهپیمایی‌های گسترده‌ای را در مقابل دانشگاه‌های خود برگزار کرده و از آنجا به سمت ساختمان وزارت آموزش عالی در شمال پایتخت این کشور حرکت خواهند کرد.
دانشجویان و اساتید خشمگین طاهر حجار را به ضربه زدن به ثبات دانشگاه‌ها و سوء استفاده از مسؤولیت خود برای منافع شخصی متهم کرده و درباره برکناری او به اتفاق نظر رسیدند.
 
چشم‌انداز مبهم
با قاطعیت می‌توان گفت که شیب فعلی اعتراضات می‌تواند سرنوشتی همانند بهار عربی و سقوط یک دیکتاتور دیگر در خاورمیانه را فراهم کند. صف آرایی روز جمعه مخالفان بوتفلیقه، اعتصاب سراسری روز شنبه در کنار استعفای نمایندگانی از حزب جبهه آزادیبخش ملی (حزب حاکم) الجزایر نشان می‌دهد بنیان‌های دیکتاتوری الجزایر درحال فروریختن است.
بنا به آمار حداقل یک میلون نفر از معترضان روز جمعه به خیابان‌ها آمده‌اند. یک دندگی بوتفلیقه برای کاندیداتوری و ادامه ریاست جمهوری در کنار نارضایتی اقتصادی به جمع معترضان می‌افزاید. اتفاق جالب اینجاست که حرکت اعتراضی مردم الجزایر توسط مردم تونس، محل شکل‌گیری بهار عربی هم حمایت شده است. بهار نزدیک است و مردم الجزایر چشم امید به مرگ یا سقوط دیکتاتوری بوتفلیقه دوخته‌اند.
گزارش : علی ودایع
 


کد مطلب: 104373

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/104373/امید-الجزایر-بهار

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir