کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین خبرها از مسیر حرکت و مقصد معروف‌ترین نفتکش دنیا

نفتکش آدریان دریا بالاخره کجا می‌رود؟

12 شهريور 1398 ساعت 15:29

مقصد نفتکش گریس ۱ که شش هفته در جبل الطارق توقیف شده بود و بعداً به آدریان دریا تغییر نام داد، به یک معما برای رسانه‌ها و حتی برخی دولت‌ها تبدیل شده است. آخرین خبرها حاکی از این است که این نفتکش روز گذشته، سیستم ارسال سیگنال خود را خاموش کرده و از دید شرکت‌های رهگیری حرکت کشتی‌ها، «محو» شده است! نفتکش آدریان دریا بالاخره کجا می‌رود؟ این نفتکش در حال حاضر کجاست و چرا مقصد این کشتی آنقدر مهم شده که دولت آمریکا به‌معنای واقعی کلمه در حال تعقیب آن است؟


مقصد نفتکش گریس ۱ که شش هفته در جبل الطارق توقیف شده بود و بعداً به آدریان دریا تغییر نام داد، به یک معما برای رسانه‌ها و حتی برخی دولت‌ها تبدیل شده است. آخرین خبرها حاکی از این است که این نفتکش روز گذشته، سیستم ارسال سیگنال خود را خاموش کرده و از دید شرکت‌های رهگیری حرکت کشتی‌ها، «محو» شده است! نفتکش آدریان دریا بالاخره کجا می‌رود؟ این نفتکش در حال حاضر کجاست و چرا مقصد این کشتی آنقدر مهم شده که دولت آمریکا به‌معنای واقعی کلمه در حال تعقیب آن است؟ بی‌شک می‌توان گفت که آدریان دریا در حال حاضر معروف‌ترین نفتکش در دنیا است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، رسانه‌ها و وب‌سایت‌های غربی لحظه به لحظه مسیر حرکت نفتکش آدریان دریا را رصد می‌کنند و موضوع حتی آن‌قدر مهم بوده که مقاماتی از کشورهای مختلف، از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گرفته تا مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و علی حسن خلیل، وزیر دارایی لبنان در مورد مسیر حرکت و مقصد آن، اظهارنظر کرده‌اند!
در آخرین خبرها امروز (سه‌شنبه ۱۲ شهریور) اسوشیتدپرس به نقل از وب‌سایت مارین ترافیک که حرکت کشتی‌ها را رصد می‌کند، گزارش داده است که نفتکش آدریان دریا در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه روز گذشته به وقت ایران، سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش کرده است. وقتی یک کشتی سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش می‌کند، دیگر برای ماهواره‌ها و شرکت‌هایی که حرکت نفتکش‌ها را رهگیری می‌کنند، قابل تشخیص نیست و از دید آن‌ها محو می‌شود.
نفتکش آدریان دریا، پیش از آن‌که سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش و ارسال سیگنال را متوقف کند، در ۴۸ کیلومتری سواحل سوریه و لبنان قرار داشته و به سمت شمال حرکت می‌کرده است.
رانجیت راجا، تحلیل‌گر شرکت ریفینیتیو به اسوشیتدپرس گفته است شیوه حرکت نفتکش آدریان دریا شبیه سایر کشتی‌های ایرانی است که وقتی در دریای مدیترانه به نزدیکی قبرس می‌رسند، ارسال سیگنال توسط خود را متوقف می‌کنند.
نفتکش آدریان دریا حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت ایران به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار است. رانجیت راجا به اسوشیتدپرس گفته است که آدریان دریا به سوریه می‌رود و این نفتکش باید نفت خود را را به کشتی‌های کوچکتر منتقل کند تا بتواند این نفت در بندر تخلیه شود.
وب‌سایت تانکر ترَکِر که حرکت کشتی‌ها را رصد می‌کند نیز در توئیتی مدعی شده است که نفتکش آدریان دریا به سوریه می‌رود و گفته است که با اطمینان زیاد می‌تواند گفت که این نفتکش در حال حاضر در آب‌های قلمروییِ سوریه قرار دارد.
پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت، از فروش ابرنفتکش آدریان دریا و محموله آن توسط ایران خبر داده بود و گفته بود: «مقصد این کشتی را خریدار نفت مشخص می‌کند و با ما هم چک نمی‌کند و خریدار تصمیم می‌گیرد نفت را به کجا و چطور منتقل کند».
 
تعقیب‌کنندگان نفتکش آدریان دریا
بعد ازآن‌که نفتکش استینا ایمپرو که تحت پرچم انگلیس فعالیت می‌کند، در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد، انگلیس از موضع خود در قبال نفتکش آدریان دریا (یا گریس ۱) کوتاه آمد و در نهایت دولت محلی جبل الطارق به رفع توقیف این نفتکش رضایت داد.
دولت محلی جبل الطارق درخواست آمریکا برای ادامه توقیف آدریان دریا را نپذیرفت و بعد از شش هفته این نفتکش به سمت آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه حرکت کرد.
آمریکا اما سیاست ضدایرانی خود را همچنان ادامه داد و وزارت خزانه‌داری آمریکا، نفتکش آدریان دریا و کاپیتان آن را تحریم کرد. دولت آمریکا گفته که «هر کشوری که به آدریان دریا کمک کند، مجازات خواهد شد».
بعد از رفع توقیف، ابتدا برخی رسانه‌ها گزارش دادند که نفتکش آدریان دریا در حال حرکت به سمت جزیره کلاماتای یونان است. اما مشخص شد که مقصد این نفتکش یونان نیست.
مایک پمپئو با تهدید آشکار کشورهای همجوار با دریای مدیترانه پیشتر گفته بود: «هر کسی که به این کشتی کمک برساند، هرکسی از آن حمایت کند و هرکسی که به کشتی اجازه پهلو گرفتن بدهد در معرض تحریم های آمریکا خواهد بود. اگر این کشتی بار دیگر به طرف سوریه برود، هر اقدامی که در چارچوب این تحریم‌ها بتوان برداشت را برای جلوگیری از آن انجام خواهیم داد». شاید برخی از کشورها به این دلیل، حاضر نشدند خود را درگیر ماجرای آدریان دریا کنند.
بعد از یونان، نوبت به ترکیه رسید و گزارش‌ها حاکی از این بود که آدریان دریا به بندر مرسین ترکیه می‌رود. با این حال، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت علیرغم اطلاعات ردیابی کشتی‌ها، نفتکش آدریان دریا مطمئناً به بنادر ترکیه نمی‌رود و مقصد آن آب‌های لبنان است! علی حسن خلیل، وزیر دارایی لبنان نیز در پاسخ وزیر امور خارجه ترکیه گفت که «ما نمی‌دانستیم که نفتکش ایرانی آدریان دریا به سمت لبنان می‌آید».
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اما مدعی شد که دولت این کشور «اطلاعات موثقی» دارد که نشان می‌دهد نفتکش ایرانی آدریان‌دریا در راه بندر طرطوس، در غرب سوریه، است.
ایران پیش از این گفته بود که نفتکش توقیف‌شده در جبل الطارق به سوریه نمی‌رفته است؛ اما حالا که اعلام شده محموله این نفتکش توسط ایران فروخته شده، ماجرا فرق کرده و سوریه نیز می‌تواند مقصد احتمالی این نفتکش باشد. هرچه که هست ایران خود را هیچ‌وقت ملزم به رعایت تحریم‌های سوریه نمی‌دیده است. به نظر می‌رسد داستان نفتکش آدریان دریا همچنان تا چند روز آینده ادامه داشته باشد.      
 


کد مطلب: 114070

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/114070/نفتکش-آدریان-دریا-بالاخره-کجا-می-رود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir