کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش "مردم سالاری آنلاین" از رشد جستجوی کلمه "مارچوبه" در گوگل پس از سریال هیولا

از کجا «مارچوبه» بخرم؟!

13 شهريور 1398 ساعت 16:51

ساخته تازه مهران مدیری یک گیاه فرنگی را به رتبه‌های بالای موتور جست‌وجوی گوگل رسانده است: «مارچوبه»! گیاهی که تا همین چند ماه پیش اسم آن را فقط در برنامه‌های آشپزی خارجی و کارتون‌ها شنیده بودیم.


ساخته تازه مهران مدیری یک گیاه فرنگی را به رتبه‌های بالای موتور جست‌وجوی گوگل رسانده است: «مارچوبه»! گیاهی که تا همین چند ماه پیش اسم آن را فقط در برنامه‌های آشپزی خارجی و کارتون‌ها شنیده بودیم. حالا کاربران ایرانی گوگل در این موتور جستجو به دنبال این می‌گردند که کجا می‌توان این خوراکی تازه به بازار رسیده را پیدا کرد.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» مارچوبه این روزها در هیولا نماد فخر فروشی یک خانواده‌ی تازه به دوران رسیده است، خانواده‌ای که برای تامین مایحتاج اولیه خود با مشکلات ریز و درشت درگیر بوده، اما حالا با خریدن مارچوبه خود را به رخ اطرافیانش می‌کشند. اما این مارچوبه لاکچری چیست؟ آیا در بازار واقعی هم یک خوراکی لوکس است؟ واقعا در بازار ایران مشتری دارد؟
 
کجا مارچوبه می‌فروشند؟
حالا که نام مارچوبه به کرات در گوگل سرچ می‌شود احتمالا فروش آن هم در بازار افزایش پیدا کرده است و بسیاری از این جست‌وجوکنندگان به دنبال محل فروش این گیاه می‌گردند. این موضوع نشان می‌دهد که رسانه‌ها تا چه میزان می‌توانند بر تقاضای یک محصول در بازار تاثیر داشته باشند و مخاطب را با خود همراه کنند. در این سریال مستقیما به برندی اشاره نشده است، اما تکرار نام این گیاه بسیاری را که قطعا بار اولشان هم نبوده که نام این گیاه را می‌‌شنوند متقاعد کرده است تا اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنند.
این گیاه را در بازار به صورت کنسروی می‌توان از سوپرمارکت‌ها خریداری کرد. کنسرو مارچوبه سبز ۳۳۰ گرمی این روزها در بازار 70 هزار تومان قیمت دارد.  خود گیاه مارچوبه نیز در فروشگاه‌های خاص عرضه می‌شود. یافتن این گیاه در فروشگاه‌های اینترنتی کار ساده‌تری است. بسته‌های 15 عددی مارچوبه در فرشگاه‌های اینترنتی 65 هزار تومان به فروش می‌رسد.  پودر مارچوبه را نیز می‌توان از عطاری‌ها خرید.
 
مارچوبه چیست؟
مارچوبه یک نوع سبزی گران‌قیمت است که در کشورهای اروپایی در شب عید پاک همانند سبزی‌پلو و ماهی ایرانی در شب عید، پرطرفدار است. گیاهی لوکس که گویا در بازار تا کیلویی 120 هزار تومان هم قیمت دارد.
مارچوبه گیاهی است مغذی که از ۲۰۰۰ سال پیش برای تزئین و داروسازی از آن استفاده می‌شده است. منشا این گیاه مدیترانه شرقی است و گفته می‌شود از آن جا به تمام نقاط جهان راه یافته است. طبق برخی اطلاعات علمی درباره این گیاه مارچوبه سرشار از منیزیم، نیاسین، فسفر، پتاسیم، ریبوفلاوین، سلنیوم، تیامین، روی، فیبر است. در سال ۲۰۰۷ میلادی، پرو بزرگ‌ترین صادرکننده مارچوبه در جهان بود. چین و مکزیک در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.
بزرگ‌ترین واردکنندگان مارچوبه در جهان در سال ۲۰۰۴ میلادی، به ترتیب، ایالات متحده آمریکا (۹۲٫۴۰۵ تن)، اتحادیه اروپا (۱۸٫۵۶۵) و ژاپن (۱۷٫۱۴۸) بوده‌اند.
معمولاً برداشت مارچوبه از سال سوم آغاز می‌شود. محل کاشت آن در ایران قزوین (شهر سگزاباد)، خوی، تبریز، نواحی مختلف البرز، قصر قجر، جلفای اصفهان، اراک، کرمانشاه، جنوب ایران، و مهارلو در شیراز است همچنین در روستای رز از توابع شهرستان ماهنشان استان زنجان و روستای رباط از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان در فروردین ماه به صورت خودرو رشد می‌کند. این گیاه به‌عنوان یک سبزی خوراکی به صورت خام یا پخته استفاده می‌شود. کاشت این گیاه در شهرستان دزفول رواج پیدا کرده‌است.
 


کد مطلب: 114147

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/114147/کجا-مارچوبه-بخرم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir