کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مردم‌سالاری آنلاین بررسی می‌کند

یک دهه افزایش نجومی قیمت‌ها در بازار خودرو +اینفوگرافی

10 مهر 1398 ساعت 15:22

با این‌که صنعت خودرو در ایران قدمتی بیش از نیم‌قرن دارد، اما بازار خودرو در دهه‌های گذشته، یکی از بازارهایی بوده است که همواره بیشترین میزان التهاب و جهش قیمت را تجربه کرده است. در گزارش و اینفوگرافیِ حاضر به این موضوع می‌پردازیم که قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی و همچنین قیمت خودروهای وارداتی در یک دهه گذشته چقدر تغییر کرده است.


با این‌که صنعت خودرو در ایران قدمتی بیش از نیم‌قرن دارد، اما بازار خودرو در دهه‌های گذشته، یکی از بازارهایی بوده است که همواره بیشترین میزان التهاب و جهش قیمت را تجربه کرده است. در گزارش و اینفوگرافیِ حاضر به این موضوع می‌پردازیم که قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی و همچنین قیمت خودروهای وارداتی در یک دهه گذشته چقدر تغییر کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، یک بررسی ساده نشان می‌دهد که کمترین میزان رشد قیمت خودرو در ایران در یک دهه گذشته، یعنی فاصله بین سال‌های ۸۸ تا ۹۸، ۵ برابر بوده است؛ یعنی در این دوره قیمت انواع خودرو، حداقل در ایران ۵ برابر شده است. البته افزایش قیمت برخی خودروها بیش از این بوده است و خودروهای وارداتی نیز بعضاً رکوردهای عجیبی و غریبی از افزایش نرخ، ثبت کرده‌اند!
با این‌که صنعت خودرو، دهه‌ها در ایران قیمت دارد و به‌تبع می‌بایست تولید خودرو به مرحله باثبات رسیده باشد، اما به دلایل مختلف هنوز هم خودرو در ایران حُکم یک کالای سرمایه‌ای را دارد و برخی آن را صرفاً با این هدف می‌خرند که پس از مدت محدودی با قیمت بالاتری به فروش برسانند. در واقع، هنوز پس از نیم‌قرن تولید خودرو در ایران، شاهد سوداگری در بازار خودرو هستیم و هرچند سال یکبار، جهش قابل توجهی در نرخ انواع خودرو، روی داده است.
 
افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ در یک دهه اخیر
وضعیت بازار خودرو در ایران به‌صورتی بوده که حتی خودروهای پرفروش هم در یک دهه گذشته، افزایش قیمت بالایی را تجربه کرده‌اند. پرفروش‌ترین و ارزان‌ترین خودرو در ایران پراید است؛ با این حال، قیمت پراید در یک دهه اخیر ۵ برابر شده است. قیمت پراید که در سال ۸۸، حدود ۸ میلیون تومان بوده است در سال جاری به حدود ۴۱ میلیون تومان رسید که افزایش خیره‌کننده‌ای برای این خودرو در عرض ۱۰ سال محسوب می‌شود.
پژو ۲۰۶ یک خودروی پرفروش دیگر است که در تمام یک دهه اخیر به‌صورت بی‌وقفه تولید شده است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در سال ۸۸، ۱۴ میلیون تومان بوده و در حال حاضر به حدود ۷۵ میلیون تومان رسیده است. به همین ترتیب در یک دهه گذشته، قیمت سمند از ۱۳ میلیون تومان به ۷۲ میلیون تومان و قیمت پژو ۴۰۵ از ۱۳ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمت پژو ۴۰۵ در حالی در ایران روی داده که تولید و فروش این خودرو در اروپا به کلی از سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۶ شمسی) متوقف شده است!
نکته جالب در افزایش قیمت خودروهای داخلی این است که افزایش قیمت نیسان وانت حتی بیش از افزایش قیمت بسیاری از خودروهای سواری بوده است! قیمت نیسان وانت که دهه‌ها در ایران تولید می‌شود از ۱۱ میلیون تومان در سال ۸۸ به ۷۸ میلیون تومان در سال جاری رسیده است.
قیمت رنو تندر ۹۰ نیز در یک دهه گذشته بیش از ۹ برابر شده است: قیمت این خودرو که به ال ۹۰ معروف است از ۱۳ میلیون تومان در سال ۸۸ به ۱۱۸ میلیون تومان در سال ۹۸ رسیده است. در کل، محصولات تولیدی رنو در ایران رشد قیمتی بسیاری تجربه کرده‌اند.
 
افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی
جهش نرخ ارز، تعرفه‌های گمرکی بالا و نهایتاً توقف واردات خودروهای خارجی باعث شده است تا میزان افزایش نرخ خودروهای وارداتی به مراتب بیش از خودروهای ساخت داخل باشد.
سال گذشته و همزمان با افزایش شدید نرخ ارز، واردات خودروی خارجی به کشور ممنوع شد و با توجه به تنگنای ارزی، همچنان در سال جاری این ممنوعیت ادامه دارد. کمبود عرضه در بازار خودروهای وارداتی، جهش شدید قیمت‌ها در این بازار را به همراه داشته است.
برای بررسی میزان جهش قیمت خودروهای وارداتی کافی است تنها دو مثال بزنیم. قیمت خودروی کیا سراتو در سال ۸۸، ۲۷ میلیون تومان بوده است و در سال جاری به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است! در واقع، قیمت این خودرو در یک دهه اخیر، بیش از ۱۶ برابر شده است. قیمت هیوندای سانتافه در سال ۸۸، ۵۰ میلیون تومان بوده است و در سال ۹۸ به ۷۶۰ میلیون تومان رسیده است!
رشد قیمت خودرو آن‌چنان زیاد بوده که با بروز نشانه‌های هر موج تورمی، عده‌ای به سمت خرید و احتکار خودرو می‌روند و سعی می‌کنند تا از این راه، سودی عاید خود کنند. در حال حاضر، نسبت به ماه‌های ابتدایی سال، بازار خودرو آرام‌تر شده است، با این حال، قیمت‌ها همچنان در این بازار بالاست و فاصله قابل توجهی با قدرت خرید مردم دارد.
 
اینفوگرافی زیر افزایش قیمت خودرو در یک دهه گذشته را به نمایش می‌گذارد:


کد مطلب: 115683

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/115683/یک-دهه-افزایش-نجومی-قیمت-ها-بازار-خودرو-اینفوگرافی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir